Re: Eerste apparaat, keuzes!!!!

21
Vandaag gekeken naar een Expobar en een soortgelijke(nieuwer model) van de strega gekeken. In zowel de nieuwe als oude keuken is een lever apparaat niet passend(te hoog)

Ik voel toch nog steeds heel veel voor de Izzo met Quamar M80E(ook al zie je die niet vele meer) er kwam ook verdomde goede cappuccino uit.

Inmiddels ook meer gekeken naar de kwaaltjes van de Izzo, valt nog reuze mee als je er goed op let.


En van reparaties ben ik niet snel vies, maakte vroeger met mijn stiefgrootvader al vaker espressomachines toen ik nog een jong broekie was.

Re: Eerste apparaat, keuzes!!!!

25
i bit the bullet en ik ga toch voor de izzo kijken, weer....

volledige set met quamar m80e voor 1250 is in mijn ogen geen verkeerd bedrag.

Ben nog volop aan het kijken naar waar je technisch op moet letten zoals de stabiliteit van de pomp, stoom boiler.

Dingen die mij de eerste keer opvielen:
toen ik er de eerste keer was hoorde ik bij de stoomboiler in het begin rond 90 graden een klein afblaasgeluidje, dit stopte met enkele secondes en de temperatuur schoot naar 125/126 en bleef de druk steady as a rock op 1,3/1,5.

Toen ik er heen ging stond de koffieboiler al aan(anders ben je 15 min aan het wachten minimaal) is het gek als ik hem een keer van koud zou willen zien "opstarten"? Of is het opstarten een punt waar weinig fout kan gaan en je juist meer moet opletten tijdens het zetten en backflushen?

Ik heb op clivecoffee een Espresso machine 101 gevonden:
https://support.clivecoffee.com/en/espr ... ch-testing
(als dit niet mag excuses)

Iets wat je natuurlijk liever niet hebt is een kapotte boiler.

Zijn er nog andere zaken om op te letten bij de technische check?

Is het raar als ik een schroevendraaier meeneem om de topplate eraf te draaien om de boilers visueel te kunnen inspecteren? dat de boiler niet pitted is? hoor graag!

Re: Eerste apparaat, keuzes!!!!

26
Er kan van alles mee zijn. Ga op gevoel en hou rekening met een bezoek aan reparateur als dat nodig. Moet je er wel 1 vinden want bijvoorbeeld Kafko gaat geen Izzo aannemen.

Dat sissen is de anti vacuum ventiel. Heeft iedere machine. Probleem is als die niet afsluit maar ook geen groot probleem. Ontkalken of een nieuwe van nog geen 10 euro dacht ik.

De rubbers in de E 61 groep kunnen verstaft zijn en er kan natuurijk kalk ophoping zijn. Als je de mushroom eruit draait kun je een voorzichtige indicatie krijgen van de hoeveelheid kalk in de machine maar dan moet je wel weten waar je het over hebt en dat heb jij nog niet.
Het is een gok net als met 2e hands auto kopen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Eerste apparaat, keuzes!!!!

27
Hoe oud is de izzo machine? En kan de verkoper bewijzen dat de machine onderhoud heeft gehad? Wat ook fijn is om te weten of er “ontkalkt” water is gebruikt. Gebruikte de eigenaar bijvoorbeeld een waterfilter? Dat zijn nog even een paar goede punten om naar te kijken / vragen.
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

Re: Eerste apparaat, keuzes!!!!

28
Goedemorgen Allen,

dank voor de tips. Wat mij opviel is dat het apparaat een siliconen group head pakking had(Wit) en dat het filterscreen aftermarket was(stond een ander merk in dan het apparaat).

Goed om te horen dat het vacuumventiel dat geluid hoogstwaarschijnlijk maakte. Daarnaast waren alle slangen(watertank, afwatering in lekbak x2) goed schoon en mooi flexibel. Iets wat met 10-12 jaar natuurlijk wel een ander verhaal zou kunnen zijn. Ik lees dat bij defect je die kan kopen voor een <20 euro. De boiler lijkt dan tenminste niet lek.

Ik ga met de Espresso machine bench 101 kennis op pad om de laatste checks te doen en hem mee te nemen.

Het is inderdaad altijd een gok, maar het verhaal + de manier waarop de verkoper praatte was het niet iemand die niet snapt hoe het zat. Ze hadden ook alle "koffiegeek" spulletjes en niet alleen een tamper of dergelijks.

Er zit geen filter in momenteel maar hij komt uit vrij zacht water(Arhem E.o.).

Zelf heb ik al een aqualine filter( is zon bak met 7 traps en hermineralisatie)

Re: Eerste apparaat, keuzes!!!!

29
Hij
Is
Binnen!

Direct aan de slag en alles lekker een keer kuizen. Machine loopt als een naaimachine, zo heerlijk stil. Alle tests waren perfect. Binnen 5 seconden je volledige druk op de zetgroep. Maler is lekker, maar toch een beetje finniky.

Merk dat hij sowieso niet bij 0 op 0 staat, ik kan hem doordraaien tot ongeveer 14(van de 19) waarna hij gaat zingen.

Kan het zijn dat de schijven aan vv toe zijn? Heeft 70k affabriek en maar 5000 keer gedraaid volgens het apparaat?

Daarnaast loopt hij wel heel goed en heb ik er 250gram koffie doorheen gestampt om hem enigzins goed in de extractie te krijgen. Ik heb nu donkere roast 18gr in 36 uit op 17-24 seconden.

Wat mij wel opviel is dat de donkere roast redelijk "verbrand" smaakte. Heb de pid teruggedraaid naar 90 graden(was 93), smaakt al beter maar misschien naar 87?

Groet,
Tim

Re: Eerste apparaat, keuzes!!!!

30
Tbonen schreef: za 07 sep 2024, 19:02 Merk dat hij sowieso niet bij 0 op 0 staat, ik kan hem doordraaien tot ongeveer 14(van de 19) waarna hij gaat zingen.

Kan het zijn dat de schijven aan vv toe zijn? Heeft 70k affabriek en maar 5000 keer gedraaid volgens het apparaat?
De 0-stand op de draaischijf zegt niets over de 0-stand van de schijven (dat wil zeggen wanneer ze elkaar raken). Het is alleen ter referentie. Op home-barista.com heeft iemand een schijf getekend die je kunt printen en over de schijf van je maler kunt leggen, zodat de 0-stand de daadwerkelijk 0-stand is. Maar die heb je eigenlijk niet nodig.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino