Re: Eerste apparaat, keuzes!!!!

42

Erik82 schreef: voor uiteindelijk minder geld ;) .

Ik vind het zéér vermakelijk om te lezen hoe anderen hun keuzes soms maken. Leerzaam ook, om iets meer inzicht te krijgen in hoe men puur calculatorische beslissingen neemt, zoals in jouw geval. Ik zit zelf meer op een ander punt van het spectrum. Ik maak keuzes meer vanuit gevoel of gemak dan vanuit ratio, vandaar dat dit vermakelijk is voor mij
Afbeelding
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 en v2.5
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta|V60

Re: Eerste apparaat, keuzes!!!!

43
Wellicht dat men het nu niet snapt omdat de koffiewereld nu heel anders is dan 7 jaar geleden. Mijn Eureka Olympus had ik al 2 jaar en berekend dat ik het laatste jaar €350 aan koffie in de prullenbak had gegooid met telkens 5gr wegmalen. Ik was er toen al uit dat ik meer van lichtere branding hield en grote platte schijven wilde.

In die tijd bestonden er nog geen singledose malers zoals nu. Je had handmalers met kleine of grote conische schijven die minder ergonomisch waren, kleine prutmalertjes voor thuis en grote horeca bakbeesten met veel retentie. Grote platte schijven betekende in die tijd gewoon veel retentie. De EG-1 was de eerste echte singledosemaler met platte schijven maar kostte wel €3700. Dat was wel een veel betere maler dan ik had maar wel €2700 duurder. Maar aan de andere kant was het wel een degelijk product welke me beter koffie zou geven en €350 minimaal per jaar aan koffie zou besparen. Dan is het naar mijn mening zelf vrij dom om die rekensom niet te maken en tot de conclusie te komen dat dit wel heel rendabel zou zijn op de lange termijn. Nu heb je malers als een DF64, Mazzer Philos en nog heel veel meer maar dat bestond destijds nog niet.

Als mijn redenering lachwekkend of vreemd zou zijn dan geldt dat precies hetzelfde voor iedereen die zonnepanelen heeft geplaatst. Waarom zou je van die lelijke dingen op je dak gooien waar je een hoop gedoe mee hebt. Je moet veel geld investeren terwijl je nu ook al gewoon stroom hebt dus is dat dan ook een compleet zinloze investering. Dat is ook puur en alleen omdat het rendabel is op de lange termijn. En daar krijg je geen betere stroom van terwijl ik al die jaren wel van veel beter koffie heb kunnen genieten ;) .

En daar waar we niet minder stroom zullen verbruiken omdat producten wel zuiniger worden maar steeds meer elektronisch is zal 99% van de mensheid ook zeker niet minder koffie gaan drinken in zijn/haar leven. Kwestie van nuchter nadenken en de juiste conclusies trekken.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

Re: Eerste apparaat, keuzes!!!!

44
EN de EG-1 lijkt nauwelijks minder waard te worden, ze lijken tweedehands goede prijzen op te leveren. EN je hebt voordeel dat de kans dat je hem moet vervangen kleiner is vanwege de pure bouwkwaliteit. EN je mag elke dag met dat ding spelen. EN je bent meteen over je upgraditis heen, wat is beter dan dat?

... ik snap het wel. Ik heb een tijdje geleden zelf ook bijna zo'n ding gekocht (ticket was al geboekt om hem op te halen) maar het ging op het laatste moment niet door omdat de koper hem verkocht aan iemand om de hoek.

... of is dit dan toch een "Erik" aandoening?
Londinium R - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Re: Eerste apparaat, keuzes!!!!

45

Erik82 schreef: Als mijn redenering lachwekkend of vreemd zou zijn.
Dit is zéker niet wat ik bedoelde met mijn reactie. Ik probeerde te vertellen dat ik het vermakelijk vind, juist omdat ik niet zo denk. Ik denk inderdaad niet al te veel na over dat iets "rendabel" moet zijn. Jij vind dat dan weer dom, om zo'n berekening niet te maken.

Juist dát vind ik vermakelijk. Kan toch ook gewoon, dat iemand beslissingen neemt op andere gronden?
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 en v2.5
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta|V60

Re: Eerste apparaat, keuzes!!!!

46
Leinad schreef:
Erik82 schreef: Als mijn redenering lachwekkend of vreemd zou zijn.
Dit is zéker niet wat ik bedoelde met mijn reactie. Ik probeerde te vertellen dat ik het vermakelijk vind, juist omdat ik niet zo denk. Ik denk inderdaad niet al te veel na over dat iets "rendabel" moet zijn. Jij vind dat dan weer dom, om zo'n berekening niet te maken.

Juist dát vind ik vermakelijk. Kan toch ook gewoon, dat iemand beslissingen neemt op andere gronden?
Als iedereen nou eens deze benadering hanteert dan wordt de wereld prachtig!
Afbeelding
Want ja, sommige mensen hebben helemaal geen koffie nodig om gelukkiger te zijn dan ze zijn. En ook geen berekening of beredenering of uiteenzetting. Raar maar waar! Ik ben dan ook raar.
Afbeelding


Je zult niet begrijpen wat er gebeurt totdat je begrijpt dat niet iedereen denkt zoals jij, waarde hecht aan wat jij belangrijk vindt of wil wat jij wilt.

Lekker genieten van de koffie!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Eerste apparaat, keuzes!!!!

47
Leinad schreef: di 17 sep 2024, 10:38
Erik82 schreef: Als mijn redenering lachwekkend of vreemd zou zijn.
Dit is zéker niet wat ik bedoelde met mijn reactie. Ik probeerde te vertellen dat ik het vermakelijk vind, juist omdat ik niet zo denk. Ik denk inderdaad niet al te veel na over dat iets "rendabel" moet zijn. Jij vind dat dan weer dom, om zo'n berekening niet te maken.

Juist dát vind ik vermakelijk. Kan toch ook gewoon, dat iemand beslissingen neemt op andere gronden?
Ah dan had ik hem gedeeltelijk verkeerd begrepen. Ik dacht destijds zo na omdat het me vooral irriteerde dat ik zoveel goede koffie aan het verspillen was en eens had berekend wat dat me nou op jaarbasis zou kosten en dat was toch best schrikken. Het resultaat van die berekening was vervolgens de reden dat ik een dergelijke dure maler ging overwegen en als je daar eenmaal aan begonnen bent is het einde zoek :mrgreen: .

Normaal denk ik er ook zeker niet over na of het rendabel is of niet. De aankoop van de Lagom 01 en the BIRD van LWW terwijl ik al een V60 en EG-1 heb zijn daar hele goede voorbeelden van waarbij The BIRD nog wel het toppunt is. Dat ding is een genot om mee te werken en levert met het grootste gemak keer op keer geweldige filterkoffie maar een brewer van €400,- is natuurlijk wel over the top en alles behalve rendabel.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

Re: Eerste apparaat, keuzes!!!!

48
bobbee schreef: di 17 sep 2024, 10:49
Leinad schreef:
Erik82 schreef: Als mijn redenering lachwekkend of vreemd zou zijn.
Je zult niet begrijpen wat er gebeurt totdat je begrijpt dat niet iedereen denkt zoals jij, waarde hecht aan wat jij belangrijk vindt of wil wat jij wilt.

Lekker genieten van de koffie!
Hier sla je de plank echt compleet mis alsof ik niet zou weten dat niet iedereen denkt zoals ik. Er zijn zeer weinig mensen die denken zoals ik en dat is maar goed ook :mrgreen: . Iedereen heeft zijn eigen beweegredenen en dat is juist goed.

Mijn reactie was dan ook in geen enkele zin negatief bedoeld maar zoals vaak bij geschreven tekst is het ook aan de lezer hoe het wordt opgevat, zoals bij mij en Leinad beide te zien was. Het was puur om een stukje inzicht te geven in wat achtergrond waar de meesten van ons niet eens bij na zouden denken.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

Re: Eerste apparaat, keuzes!!!!

49
Erik82 schreef: Hier sla je de plank echt compleet mis alsof ik niet zou weten dat niet iedereen denkt zoals ik. Er zijn zeer weinig mensen die denken zoals ik en dat is maar goed ook :mrgreen: . Iedereen heeft zijn eigen beweegredenen en dat is juist goed.

Mijn reactie was dan ook in geen enkele zin negatief bedoeld maar zoals vaak bij geschreven tekst is het ook aan de lezer hoe het wordt opgevat, zoals bij mij en Leinad beide te zien was. Het was puur om een stukje inzicht te geven in wat achtergrond waar de meesten van ons niet eens bij na zouden denken.
Euhm, het was niet naar jou specifiek bedoeld! Maar in het algemeen en naar aanleiding van de reactie van Leinad die uitlegt aan jou dat hij het niet negatief bedoelde. Juist omdat er zoveel verdeeldheid is op de wereld momenteel. Jammer dat het niet duidelijk was maar dat bedoelde ik.
Gaat wel mooi op wat je schrijft!
Afbeelding
"... zoals vaak bij geschreven tekst is het ook aan de lezer hoe het wordt opgevat..."

Ik ben het niet eens met je berekening over hoe je geld bespaard en de zonnepanelen en wereld verbeterd door de koffie te besparen maar joh, wat boeit het. Ga er geen woorden aan vuil maken, we hebben een mooie koffie hobby hoe dan ook!

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’