Quickmill achille ervaringen?

1
Ik zit nekdiep in het lever machine verhaal. Heb zeker de helft van alle posts gelezen op dit forum over de lever machines maar in mijn zoektocht buiten het forum vond ik de Achille waar hier vrijwel niks over gepost wordt, althans, ik kan het over het hoofd zien.

Als ik het allemaal voor mezelf samenvat kom ik voor mezelf tot de conclusie dat ik ooit wel een single boiler wil met dripper system, en ook echt een stevig apparaat. De profitec pro 800 is een optie maar gevoelsmatig wil ik een italiaanse machine. Uiteindelijk dus die achille tegen gekomen maar er is bar weinig info over te vinden..

Is er iemand hier die ervaring met deze machine heeft?

Re: Quickmill achille ervaringen?

2
-Sander123 schreef: zo 13 okt 2024, 12:47 Ik zit nekdiep in het lever machine verhaal. Heb zeker de helft van alle posts gelezen op dit forum over de lever machines maar in mijn zoektocht buiten het forum vond ik de Achille waar hier vrijwel niks over gepost wordt, althans, ik kan het over het hoofd zien.

Als ik het allemaal voor mezelf samenvat kom ik voor mezelf tot de conclusie dat ik ooit wel een single boiler wil met dripper system, en ook echt een stevig apparaat. De profitec pro 800 is een optie maar gevoelsmatig wil ik een italiaanse machine. Uiteindelijk dus die achille tegen gekomen maar er is bar weinig info over te vinden..

Is er iemand hier die ervaring met deze machine heeft?
Hi Sander,

Gaat het over Quick Mill Achille Lever Lever of een andere machine? Ik heb wel ervaring met Quick Mill Achille in verleden.
Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /
Om te malen: MH EK43, Compak F8, Kinu M47 /
Om te branden: Besca BSC 2kg /
Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

Re: Quickmill achille ervaringen?

4
-Sander123 schreef: zo 13 okt 2024, 13:40 Die met lever, 0996 heet dat type?

https://www.quickmill.it/prodotti/profe ... i/achille/
Ik heb ooit dezelfde of bijna dezelfde machine gehad, volgens mij had ik ook model 0996. Ik had een nieuwe gekocht via een Duitse website. De machine zag er prachtig uit: groot en robuust wat betreft het uiterlijk. Maar handleiding viel erg tegen en klopte niet. Het klinkt vreemd, maar het was behoorlijk ingewikkeld om de machine aan te zetten en op te laten warmen. Uiteindelijk bleek dat er iets moest worden omgeschakeld om de machine op te warmen, omdat deze niet op een vaste wateraansluiting was aangesloten. Dit stond niet in de handleiding en het kostte me twee dagen om het ergens online te vinden.

Nadat ik dat probleem had opgelost, lukte het me nog steeds niet om een goede espresso te zetten. De machine heeft zeer sterke veren (twee) en is bedoeld voor zeer donkergebrande bonen. Ik gebruikte medium gebrande bonen en kreeg het niet goed voor elkaar met hoeveelheid koffie en de maalgraad van mijn molen van toen.

Na veel gedoe, nog geen enkele geslaagde espresso, en zo'n 3 kilo weggespoelde bonen verder, ging er iets elektrisch kapot in de machine. Ik weet niet meer precies wat. Toen heb ik de machine naar Piet den Hertog gebracht, een geweldige en zeer vakkundige man, voormalig eigenaar van de Espresso Doctor. Na wat onderzoek, twee weken wachten voor onderdelen en het vervangen van meerdere componenten, werkte de machine weer. Ik kreeg wel via de Duitse site mijn geld voor de reparaties terug.

Na de reparatie ging het nog steeds niet veel beter met het zetten van espresso's, maar de machine was in elk geval een lust voor het oog.
Vervolgens hielp Peter de Goede me met het verwijderen van de binnenste veer, in de hoop dat het beter zou gaan. Dit trucje werkte namelijk heel goed bij Strega's. Helaas hielp het niet met mijn machine; één veer bleek juist te weinig te zijn, waardoor de machine op de verkeerde momenten met de verkeerde druk werkte. Dus hebben we de veer weer teruggeplaatst.

Na veel oefenen lukte het me wel om met heel donkergebrande bonen af en toe een espresso te persen, maar ze smaakten nooit echt goed voor mij.

Uiteindelijk heb ik de machine verkocht aan iemand die hem vooral als decoratie wilde hebben en die sowieso alleen maar zeer donkergebrande bonen gebruikte.

Ik weet nog steeds niet of het aan het type machine lag, aan mijn specifieke exemplaar, of aan mijn vaardigheden van toen. Achteraf gezien was het voor mij een leerzame, maar best kostbare reis vol gedoe.

Na de verkoop van de Achille heb ik een Londinium gekocht, en vanaf de eerste dag ging alles vanzelf: het was makkelijk en de espresso's waren heerlijk.
De Londinium heeft ook zijn eigen eigenaardigheden, maar dat hoort nu eenmaal bij het hebben van "koffie als hobby."

Hoop dat het helpt met je keuze
Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /
Om te malen: MH EK43, Compak F8, Kinu M47 /
Om te branden: Besca BSC 2kg /
Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

Re: Quickmill achille ervaringen?

5
Mijn reactie is iets korter, de boven genoemde Bezzera Strega is ook Italiaans en zeer gangbaar en werkt bewezen met alle koffie. Geen dipper.
De Londiniums gebruiken door Fracino gefabriceerde groepen.
Londinium R - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Re: Quickmill achille ervaringen?

6
namor schreef: zo 13 okt 2024, 14:30
-Sander123 schreef: zo 13 okt 2024, 13:40 Die met lever, 0996 heet dat type?

https://www.quickmill.it/prodotti/profe ... i/achille/
Ik heb ooit dezelfde of bijna dezelfde machine gehad, volgens mij had ik ook model 0996. Ik had een nieuwe gekocht via een Duitse website. De machine zag er prachtig uit: groot en robuust wat betreft het uiterlijk. Maar handleiding viel erg tegen en klopte niet. Het klinkt vreemd, maar het was behoorlijk ingewikkeld om de machine aan te zetten en op te laten warmen. Uiteindelijk bleek dat er iets moest worden omgeschakeld om de machine op te warmen, omdat deze niet op een vaste wateraansluiting was aangesloten. Dit stond niet in de handleiding en het kostte me twee dagen om het ergens online te vinden.

Nadat ik dat probleem had opgelost, lukte het me nog steeds niet om een goede espresso te zetten. De machine heeft zeer sterke veren (twee) en is bedoeld voor zeer donkergebrande bonen. Ik gebruikte medium gebrande bonen en kreeg het niet goed voor elkaar met hoeveelheid koffie en de maalgraad van mijn molen van toen.

Na veel gedoe, nog geen enkele geslaagde espresso, en zo'n 3 kilo weggespoelde bonen verder, ging er iets elektrisch kapot in de machine. Ik weet niet meer precies wat. Toen heb ik de machine naar Piet den Hertog gebracht, een geweldige en zeer vakkundige man, voormalig eigenaar van de Espresso Doctor. Na wat onderzoek, twee weken wachten voor onderdelen en het vervangen van meerdere componenten, werkte de machine weer. Ik kreeg wel via de Duitse site mijn geld voor de reparaties terug.

Na de reparatie ging het nog steeds niet veel beter met het zetten van espresso's, maar de machine was in elk geval een lust voor het oog.
Vervolgens hielp Peter de Goede me met het verwijderen van de binnenste veer, in de hoop dat het beter zou gaan. Dit trucje werkte namelijk heel goed bij Strega's. Helaas hielp het niet met mijn machine; één veer bleek juist te weinig te zijn, waardoor de machine op de verkeerde momenten met de verkeerde druk werkte. Dus hebben we de veer weer teruggeplaatst.

Na veel oefenen lukte het me wel om met heel donkergebrande bonen af en toe een espresso te persen, maar ze smaakten nooit echt goed voor mij.

Uiteindelijk heb ik de machine verkocht aan iemand die hem vooral als decoratie wilde hebben en die sowieso alleen maar zeer donkergebrande bonen gebruikte.

Ik weet nog steeds niet of het aan het type machine lag, aan mijn specifieke exemplaar, of aan mijn vaardigheden van toen. Achteraf gezien was het voor mij een leerzame, maar best kostbare reis vol gedoe.

Na de verkoop van de Achille heb ik een Londinium gekocht, en vanaf de eerste dag ging alles vanzelf: het was makkelijk en de espresso's waren heerlijk.
De Londinium heeft ook zijn eigen eigenaardigheden, maar dat hoort nu eenmaal bij het hebben van "koffie als hobby."

Hoop dat het helpt met je keuze
Dank voor het delen!
Wat een verhaal zeg. Hoe lang geleden speelde dit? Ik kende Piet ook, top vent was dat!

Op een ander forum las ik wel dat een stel Australiërs wel problemen en probleempjes hadden met de eerste serie, maar dat qm hun feedback wel heeft meegenomen naar latere modellen?

Ik begrijp dat drtrading dealer is van qm. Zal ze eens bellen om hun ervaringen te horen en of ze dit zouden aanraden. Bestel al een behoorlijke tijd allerlei dingen bij hun en ze zijn volgens mij super eerlijk.

Moet überhaupt nog een beslissing nemen over een overstap van e61 naar lever, de vervolg vraag is dan: welke?

Re: Quickmill achille ervaringen?

7
ErikvW schreef: zo 13 okt 2024, 14:52 Mijn reactie is iets korter, de boven genoemde Bezzera Strega is ook Italiaans en zeer gangbaar en werkt bewezen met alle koffie. Geen dipper.
De Londiniums gebruiken door Fracino gefabriceerde groepen.
Dank voor de reactie. Als ik besluit iets te halen gaat het vermoedelijk niet de bezzera zijn. Ik zou dan zelf direct de puurheid van een authentieke dripper willen.

Re: Quickmill achille ervaringen?

8
-Sander123 schreef:
ErikvW schreef: zo 13 okt 2024, 14:52 Mijn reactie is iets korter, de boven genoemde Bezzera Strega is ook Italiaans en zeer gangbaar en werkt bewezen met alle koffie. Geen dipper.
De Londiniums gebruiken door Fracino gefabriceerde groepen.
Dank voor de reactie. Als ik besluit iets te halen gaat het vermoedelijk niet de bezzera zijn. Ik zou dan zelf direct de puurheid van een authentieke dripper willen.
Niet iedereen is even enthousiast over een lever met dipper systeem. Bij veel shots na elkaar schijnt de temperatuur van de groep wat op te lopen.
Nu ben ik in het gelukkige bezit van een Pro 800 (een dipper) en kom ik in de thuissituatie niet verder dan 3 dubbele shots achter elkaar (mondt uit in 6 cappuccino’s) en heb ik nog nooit iets van een oplopende temperatuur gemerkt. Waarschijnlijk ligt mijn tempo laag genoeg om de temperatuur stabiel te houden.

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe anderen dat ervaren. Er zijn meer pro 800 eigenaren op koffiepraat…
Profitec Pro 800 - Timemore 078s

Re: Quickmill achille ervaringen?

9
ErikvW schreef:Mijn reactie is iets korter, de boven genoemde Bezzera Strega is ook Italiaans en zeer gangbaar en werkt bewezen met alle koffie. Geen dipper.
De Londiniums gebruiken door Fracino gefabriceerde groepen.
Nee. De zetgroepen zijn niet van Fracino. Die zijn van Italiaanse makelij.
Alleen de zetgroep van de Vectis is van eigen ontwerp en wordt inmiddels ook uitbesteed naar een producent in Italië.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Quickmill achille ervaringen?

10
Ik bezit zelf nu een klein maandje de londinium Vectis. Italiaans istie niet maar ik kan je wel vertellen dat hij geheel aanvoelt als een stevige robuuste dipper machine.
Ik was op zoek naar een machine met kleine footprint die goeie espresso kan maken en ook melk kan opschuimen. Ben flink aan het leren met de machine. De pre infusie en hoe hij reageert op diverse bonen en roasts is heel goed merkbaar.
De vectis staat als een huis op je aanrecht en voelt voor mij, ondanks de ietswat kleinere groep, als een volwaardige lever machine. Je kunt hem met 1 hand bedienen en alles voelt zeer solide en stevig aan. Iets wat voor mij bij bijvoorbeeld een ponte Vecchio of een elektra mico casa a leva zou ontbreken qua feeling. Wat mij betreft een aanrader dus