Dosering en andere afstellingen

1
Hallo,
Ik ben een paar maanden bezig met maler (Eureka Specialita) en espressomachine (Gaggia Classic Evo).

Alhoewel ik met weegschaal en timer netjes de 16gr koffie in, 40 gram koffie uit en 25-30sec tracht te halen lukt het mij toch niet om een lekker resultaat te bekomen. Te zuur, te bitter, ...

Dit weekend nog wat zitten experimenteren en wat viel me op. Alls ik slechts 14gr koffie gebruik krijg ik een veel mooier resultaat (meerdere malen).

Ik lees dat velen 16-18 gram of zelfs tot 20 gram koffie gebruiken voor een dubbele espresso.

Doe ik nog iets verkeerd?
Neem ik gewoon vrede met het feit dat het beter lukt met minder koffie?

Alvast bedankt

Re: Dosering en andere afstellingen

2
Het hangt ook van welk bakje je gebruikt.
Maar als 14gr het doet voor jou dan is dat uitstekend!
De standaard “regels” zijn niks meer dan een startpunt. Elke machine, bakje, maler, koffie etc is weer anders.
De enige echte test is proeven!
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

4
Bedankt voor de reacties!

Ik gebruik het bakje dat standaard bij de Gaggia geleverd wordt en begin te tellen vanaf ik de machine aanzet.

Gisteren zag ik nog in een youtube filmpje dat te veel zuurte ook kan liggen aan de temperatuur van de machine. Ze raden aan om de machine minstens 20mins te laten opwarmen. Dat ben ik nu aan het proberen. (Wat dan wel raar is is dat de machine na 20mins automatisch uit gaat.)

5
Iefbo schreef: ma 02 dec 2024, 08:00 Bedankt voor de reacties!

Ik gebruik het bakje dat standaard bij de Gaggia geleverd wordt en begin te tellen vanaf ik de machine aanzet.

Gisteren zag ik nog in een youtube filmpje dat te veel zuurte ook kan liggen aan de temperatuur van de machine. Ze raden aan om de machine minstens 20mins te laten opwarmen. Dat ben ik nu aan het proberen. (Wat dan wel raar is is dat de machine na 20mins automatisch uit gaat.)
Welke koffie gebruik je en wat is de brand datum op de verpakking?
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs