De auger/pre-breaker van de Philos in actie, gefilmd in slowmotion.
https://youtube.com/shorts/_nG_WFmjT6s? ... -11sJ8thBm
Re: Mazzer Philos
162Heel gaaf gefilmd!omeCoffee schreef:De auger/pre-breaker van de Philos in actie, gefilmd in slowmotion.
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker
163Grappig dat is mijn video. Was benieuwd hoe het voorbreek proces eruit zou zien en had mijn camera (iphone) er op gericht.omeCoffee schreef: ma 09 dec 2024, 10:45 De auger/pre-breaker van de Philos in actie, gefilmd in slowmotion.
Profitec Pro700 + Mazzer Philos i200D/233M
Bialetti
———— ———— ———— ———— ————
† Sage Barista Express † Sage smart grinder pro
† Quickmill 3035 † Mahlkonig x54
† VBM domobar Junior 2B † Fiorenzato f64evo
Bialetti
———— ———— ———— ———— ————
164Mooi gedaan!! Bedankt!Koffiedrap schreef:Grappig dat is mijn video. Was benieuwd hoe het voorbreek proces eruit zou zien en had mijn camera (iphone) er op gericht.omeCoffee schreef: ma 09 dec 2024, 10:45 De auger/pre-breaker van de Philos in actie, gefilmd in slowmotion.
Profitec Pro 800 x Mazzer Philos x I200D burrs x The Force Tamper
165Zojuist heb ik de Mazzer 233M (super Jolly) schijven in mijn Philos geplaatst.
Het is leuk om het grote verschil te proeven met de I200D.
Waar de I200D helder en erg zoet is (voor cappuccino te zoet), met een lage tot medium body heeft de 233M echt een klassieke smaak maar toch met een bepaalde helderheid, de body is medium tot dik.
Ben zelf een cappuccino liefhebber en daar pakt de 233m buitengewoon goed uit waar het met de i200d gewoon echt veel te zoet was voor een melkdrank is. De melk mixt zich super mooi met de smaken van de 233 waardoor het heel evenwichtig is.
Mijn eerste test (cappuccino)die ik gedaan heb zijn met de herfstbonen van kaldi. Met de I200D was het vrij saai heb zelfs geklaagd dat ik ze anders vond dan dat ik gewend was (toen Sage grinder pro) echter met de 233M had ik een hele andere smaaksensatie. De smaak was warm en kruidig met op de achtergrond een vleugje van drop/zoethout.
De 233M in de Philos is goed vergelijkbaar met de smaak van een Mahlkonig K30/e65s.
Prijs van 61€ bij een zaak in het centrum van Utrecht zijn deze schijven ook veel leuker geprijsd dan de i189D en SSP HU.
Zo heeft Jaroslav.io de SSP HU ook ooit getest naast de 233M en hij kon in de beker geen verschil ontdekken en dat voor een 1/4 van de prijs.
Waar de I200D helder en erg zoet is (voor cappuccino te zoet), met een lage tot medium body heeft de 233M echt een klassieke smaak maar toch met een bepaalde helderheid, de body is medium tot dik.
Ben zelf een cappuccino liefhebber en daar pakt de 233m buitengewoon goed uit waar het met de i200d gewoon echt veel te zoet was voor een melkdrank is. De melk mixt zich super mooi met de smaken van de 233 waardoor het heel evenwichtig is.
Mijn eerste test (cappuccino)die ik gedaan heb zijn met de herfstbonen van kaldi. Met de I200D was het vrij saai heb zelfs geklaagd dat ik ze anders vond dan dat ik gewend was (toen Sage grinder pro) echter met de 233M had ik een hele andere smaaksensatie. De smaak was warm en kruidig met op de achtergrond een vleugje van drop/zoethout.
De 233M in de Philos is goed vergelijkbaar met de smaak van een Mahlkonig K30/e65s.
Prijs van 61€ bij een zaak in het centrum van Utrecht zijn deze schijven ook veel leuker geprijsd dan de i189D en SSP HU.
Zo heeft Jaroslav.io de SSP HU ook ooit getest naast de 233M en hij kon in de beker geen verschil ontdekken en dat voor een 1/4 van de prijs.
Bialetti
———— ———— ———— ———— ————
Bialetti
———— ———— ———— ———— ————
166Kijk aan! Dit zijn de leuke bevindingen. Zelf ontdekken wat men lekker vindt in plaats van alles en iedereen napraten zoals Light roast, uniforme maling, ssp schijven want het is het beste en al van dat soort gepraat. Het gaat om de eigen smaak en niks anders en goed is goed.
Top gedaan dit!
Top gedaan dit!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
167Gaaf! Was de schijf die p de as van de motor is gemonteerd een beetje makkelijk los te krijgen? Ik las ergens dat dat wel een beetje lastig is omdat de boel meedraait.
168Ik pak gewoon de worm vast met blote de blote hand, je hebt er best goed grip op en het loskrijgen was makkelijk.omeCoffee schreef: vr 13 dec 2024, 22:38 Gaaf! Was de schijf die p de as van de motor is gemonteerd een beetje makkelijk los te krijgen? Ik las ergens dat dat wel een beetje lastig is omdat de boel meedraait.
Het gat van de 233M lijkt een fractie groter te zijn dan de I200D daardoor heb ik de montage schroeven vervangen door verzonken schroeven, hiermee centreert de schijf zich heel mooi.
Bialetti
———— ———— ———— ———— ————
Bialetti
———— ———— ———— ———— ————
169Tof en inspirerend ditKoffiedrap schreef:Ik pak gewoon de worm vast met blote de blote hand, je hebt er best goed grip op en het loskrijgen was makkelijk.omeCoffee schreef: vr 13 dec 2024, 22:38 Gaaf! Was de schijf die p de as van de motor is gemonteerd een beetje makkelijk los te krijgen? Ik las ergens dat dat wel een beetje lastig is omdat de boel meedraait.
Het gat van de 233M lijkt een fractie groter te zijn dan de I200D daardoor heb ik de montage schroeven vervangen door verzonken schroeven, hiermee centreert de schijf zich heel mooi.
170Koffiedrap schreef:Zojuist heb ik de Mazzer 233M (super Jolly) schijven in mijn Philos geplaatst.
…..
Gisteravond bij het lezen van deze post echt een aha-moment gehad! Bij de branderij gebruiken we een e65s gbw en ik verbaas me elke keer weer over de smaak en misschien nog wel meer over het mondgevoel van de koffie, vergeleken met thuis (afgelopen jaar een Sculptor, sinds een paar maanden een Philos met I200D schijven).
En dan schrijft Koffiedrap deze post.
Ik las de verhalen over maalschijven en smaak wel maar dacht dat het alleen voor de fijnste fijnproevers een ding was. Nu weet ik dat ik het al die tijd ook al proef. Echt een bijzonder momentje, waarvoor dikke dank, Koffiedrap!
Dus maandag of dinsdag verwacht ik een pakketje uit Utrecht. Alleen nog andere schroefjes halen