Re: Aeropress recept

11
Ik heb ook nog nooit een ongeluk gehad ermee. Denk dat mensen het idee van omdraaien met heet water bang maakt.

Daarnaast denk ik dat de flow control cap niet kan creëren wat de normale filter kan. Maar dat is een suggestie want zelf nooit gebruikt.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

13
bobbee schreef: vr 03 jan 2025, 12:52 Ik heb ook nog nooit een ongeluk gehad ermee. Denk dat mensen het idee van omdraaien met heet water bang maakt.

Daarnaast denk ik dat de flow control cap niet kan creëren wat de normale filter kan. Maar dat is een suggestie want zelf nooit gebruikt.
Ik heb eerlijk gezegd ook nog nooit een ongeluk gehad, dus dat zal inderdaad wel meevallen. Maar het ventiel ("flow control filter cap") houdt wel voortijdig leeglopen tegen, dus je kunt hetzelfde recept gebruiken zonder draaien en dat is wel gemakkelijk. Daarnaast gebruik ik op mijn werk de Aeropress Go die een stuk kleiner is dan de standaard Aeropress en met het ventiel past er meer water in dan met de inverted methode.

Ik weet niet precies wat je bedoelt met het ventiel versus normale filter, maar ik gebruik het ventiel in plaats van de standaard zwart plastic gaatjes kap en blijf gewoon het papieren filter gebruiken (of soms het metalen filter). Dus het ventiel komt niet in plaats van het filter.

Het ventiel wordt verkocht met de aanprijzing dat het een espressoachtig resultaat met een beetje crema geeft. Dat zie ik niet zo, dus daarvoor hoef je het volgens mij niet te kopen.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino

14
Er komt geen water door de "normale" cap als je de plunger in de aeropress hebt gedaan en dan omdraait. Het creëert een vacuum waardoor er geen water uitkomt. En omdat je de aeropress ondersteboven hebt kun je ook meteen de meeste lucht eruit halen door de plunger verder erin te duwen.
Ik zeg niet dat het beter is hoor maar is meer een pleidooi voor mijzelf om geen andere cap te kopen. Ik ben echt beetje aan het afkicken met koffiezooi. Moet nog een plekje krijgen, het afscheid van diverse koffie tools. Valt niet mee maar ik moet er echt niks meer bijkopen!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

15
Het ding is met 30 euro niet goedkoop en je kunt uitstekend zonder. Maar als je al een hebt liggen is het handiger in gebruik dan omdraaien.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino