Welke single dose molen?

1
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een kwalitatief goede single-dose koffiemolen voor espresso en af en toe een dubbele espresso of cappuccino. Mijn huidige setup is een dubbele boiler e61 groep met pid.

Na wat research ben ik uitgekomen bij de DF64, maar ik lees gemengde ervaringen: sommigen vinden hem geweldig, anderen zeggen dat het een "gelukskoop" is – je weet niet of je een goede krijgt of niet. Daarnaast heb ik ook naar de Niche Zero gekeken, maar die heeft conische schijven, terwijl ik eigenlijk op zoek ben naar een flat burr molen vanwege de betere helderheid en smaakextractie.

Ik wil een molen die:
✔ Consistente maling levert voor espresso.
✔ Lage retentie heeft (single dosing).
✔ Makkelijk verstelbaar is en in onderhoud.
✔ Geen extreem luidruchtige molen is.

Ik wil graag 2dehands scoren.

Zijn er betere alternatieven dan de DF64 of 83. Ik kwam ook tegen:
Ceado E5SD
Eureka Mignon Single Dose (65mm Flat Burrs
Mazzer Super Jolly (gebruiken als single dose)

Ik ben redelijk nieuw in dezecwereld.
Ik hoor graag jullie advies! ☕

Alvast bedankt!

Re: Welke single dose molen?

2
Het is lastig om daar een eenduidig antwoord op te geven, want wat voor een koffiedrinker ben jij? Waar koop je meestal je bonen? Houd je van fruitige smaken, of juist niet? Dark roast of light roast? Dit zijn over het algemeen punten die je jezelf zou moeten afvragen om een goede stap te zetten.
De DF64 is overigens een wereldwijd bekende speler geworden en daar is niets mis mee. Geloof niet alles wat ze zeggen, want de malers van DF hebben zich wel degelijk bewezen. Er zijn vele reviews geschreven, maar ook vele YouTubers met een groot publiek hebben dat uitgezocht. En terzijde, er zijn hele fanatieke jongens met malers van duizenden euro's die met mankementen hebben gekampt, dus het is helemaal niet eerlijk om aan cherry picking te doen, aangezien je overal wel eens defecten hebt.
Maar goed, ik zie bijvoorbeeld dat je een hogere helderheid noemt. En met betere smaakextractie wil je waarschijnlijk de verschillende smaaknuances beter uit de koffie proeven. De schijven in de DF-malers zijn wat dat betreft wel de zwakste schakel. Daarom zie je ook heel veel verkopers en reviewers DF-malers hand in hand noemen met SSP-schijven. SSP-schijven zijn wereldwijd heel populair geworden omdat ze een hele grote verbetering kunnen brengen aan een maler. Het enige pijnpunt is dan wel de hogere aanschafprijs.
Wat bijvoorbeeld een slimme zet is, ervan uitgaande dat je de kosten wilt drukken: een tweedehands DF-maler of goed zoeken naar een DF-maler in de aanbieding. Ik zie soms DF-malers voor een fractie van de prijs op Marktplaats, soms ook hier op het forum.
Vervolgens kun je de schijven vervangen door SSP-schijven. Er zijn drie soorten SSP-schijven, waarbij je voor jezelf moet bedenken wat je aanspreekt:
* High Uniformity: Dit is eigenlijk een alleskunner die neigt naar het klassieke smaakprofiel in espresso: vol en rijk van body, maar toch een betere helderheid dan standaardschijven.
* Lab Sweet: Ook een alleskunner, maar anders. Behoorlijk meer helderheid, waarvoor je iets inlevert op volheid/body. Geeft ook een bepaalde complexiteit aan de koffie die mensen associëren met 'sweet' of 'juicy'. Iets wat Lab Sweet-schijven in mijn eigen ervaring ook doen, is het wegpoetsen van ongewenste bitterheid, dus een wat 'cleanere' finish.
* Multi Purpose: Dit zijn schijven waar, wat mij betreft, een "Danger"-aanduiding op moet. Lijkt op geen van de voorgaande schijven. Extreme helderheid ten koste van een totale opoffering van volheid/body. Werkt meestal goed met light roast, of filterkoffie als dat eventueel je ding is.

Hoop je enigszins wat wegwijs gemaakt te hebben.
Succes!
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs

3
Weinig toe te voegen aan de reactie van hk82.

Aan je lijstje zou je een mazzel philos kunnen toevoegen. Zijn ook aardig wat mensen enthousiast over. Is al veel over geschreven in zijn eigen tread :-)

Ik weet niet of ik zou beginnen met een omgebouwde hoppermachine. Het is niet bedoeld als single dode, dus zal je denk ik toch wat meer last houden van bijvoorbeeld retentie.

Je schrijft dat je een stille machine wil, ik heb begrepen dat met de standaard schijven de df64 redelijk luid is.

Maar het is een beetje als met auto’s. De Chinezen zijn betreft prijs/kwaliteit verhouding haast onverslaanbaar geworden. Dus als dat het belangrijkst is dan is een df64/83 een zeer goede kandidaat.
Rocket Appartamento; Mazzer Philos I200D; Aeropress; Chemex; v60 switch; Kingrinder K6

4
Je geeft aan dat je graag tweedehands wil kopen maar wat is dan je budget? De Philos werd genoemd maar die is tweedehands nog niet of nauwelijks te vinden. De Timemore Sculptor zie je af en toe op marktplaats maar echt goedkoop is hij nog niet. Maar misschien past hij in je budget en is je tv een interessante optie…
Profitec Pro 800 x Mazzer Philos x I200D burrs x 233M burrs x Varia AKU mini x The Force Tamper

5
Als je een Eureka XL pakt en er een single dose hopper opzet zit je meteen goed. Dan heb je een degelijke maler waarmee je kunt single Dosen maar op een verjaardag bijvoorbeeld even de normale hopper erop zetten en grind on demand kunt gebruiken.
De schijven zijn heel erg goed voor espresso en er is maar heel weinig retentie. Ze worden ook regelmatig 2e hands verkocht!

Ik heb zelf de Olympus gehad, de Niche, de Df64 v2, de df64v (ook met SSP mp) en heb nu naar volle tevredenheid de XL staan. Smaken verschillen maar dit is mijn ervaring.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

8
bobbee schreef: di 25 feb 2025, 08:36 Als je een Eureka XL pakt en er een single dose hopper opzet zit je meteen goed. Dan heb je een degelijke maler waarmee je kunt single Dosen maar op een verjaardag bijvoorbeeld even de normale hopper erop zetten en grind on demand kunt gebruiken.
De schijven zijn heel erg goed voor espresso en er is maar heel weinig retentie. Ze worden ook regelmatig 2e hands verkocht!

Ik heb zelf de Olympus gehad, de Niche, de Df64 v2, de df64v (ook met SSP mp) en heb nu naar volle tevredenheid de XL staan. Smaken verschillen maar dit is mijn ervaring.
Ik ben helemaal nieuw in de wereld van koffie en ben behoorlijk verbaasd over hoeveel invloed verschillende koffiemolens en maalschijfdiameters hebben op de smaak. Ik wil TOCH geen Chinese koffiemolen en ben daarom op zoek naar een single-doser van goede kwaliteit, eigenlijk was ik opzoek naar hopper met timer, wel inderdaad fijn voor verjaardagen. Maar de kwaliteit van mijn bonen zullen snel achteruitgaan in een hopper als slechts mijn vrouw en ik koffie doen.

Er zijn al een paar goede aanraders geweest, maar ik kan hier en daar op marktplaats niet veel vinden. Hopelijk kan een van de leden mij een privébericht sturen als ze een mooie koffiemolen te koop hebben. Ik sta open voor alles, zolang het maar kwaliteit is en geschikt voor het zetten van espresso en cappuccino.

Ik gebruik versgemalen medium espressobonen van Santas 19. Ik drink vaak doppio s en moderne cappuccino.

9
Een Eureka XL is niet Chinees en kan dus met hopper als Single dose maler ingezet worden. Was jouw reactie wel voor mij.

Er is overigens helemaal niks mis met Chinese malers, Lagom komt ook uit China bijvoorbeeld.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!