Ik merk dat mijn expresso steeds minder snel door de piston heen loopt. Druk is prima, hoor ook geen rare geluiden maar er loopt wel veel water weg door het overdruk ventiel (kortom lekbak vult zich snel)
Waar kan dit aan liggen. Is het de bonen soort of iets aan het apparaat
Overigens als ik de enkele piston gebruik dan druppelt de koffie er bij door heen, Kortom duurt echt heel lang. Bij de dubbele piston gaat het wel wat sneller, maa nog steeds niet zo als het was.
Iemand een idee?
Re: Expobar Brewtus 4 en overdruk ventiel
2Welke bonen gebruk je, waar en wanneer gebrand?
Heb je ook andere bonen op voorraad?
Welke maler heb je, wat is exact je dosering, welk filterbakje?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
3Het begon met bonen van Arabica (95%) gemengd met robust (5%)
Nu testen we met bonen van de hema (ook arabica)
Ik vul de piston tot de rand en dan klop ik het aan. Hoeveel gram dat is weet ik niet
de bonenmaler is een Ascaso I-Steel 2 glanzend RVS
Zowel Maler als Expobar zijn 13 jaar oud
Maler maak ik regelmatig schoon met wat rijst en expobar krijgt ook zijn service beurten
Nu testen we met bonen van de hema (ook arabica)
Ik vul de piston tot de rand en dan klop ik het aan. Hoeveel gram dat is weet ik niet

Maler maak ik regelmatig schoon met wat rijst en expobar krijgt ook zijn service beurten
4Maling al grover afgesteld?
Profitec Jump | Mignon XL | Fellow Ode | Veel filterspulletjes
5Het begon met bonen van Arabica (95%) gemengd met robust (5%)fransg schreef: do 11 sep 2025, 09:34 Welke bonen gebruk je, waar en wanneer gebrand?
Nu testen we met bonen van de hema (ook arabica), overigens glimmen die wel flink

6Ik denk dat je hier niet veel verder komt als je geen vers gebrande koffie gebruikt van een (lokale) brander. Maak je machine goed schoon door te backflushen met cafiza. Haal je filterbakje en het douchscherm los en maak alles blinkend schoon. Evt kan je ergens een service beurt laten doen. Koffie van hema, supermarkt zijn vrij droog en hebben een vrij fijne maling nodig. Verse bonen worden iets grover gemalen, omdat ze minder droog zijn.
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO
7Dank voor de tip, ik heb de grinder eens goed schoongemaakt en opnieuw afgesteld. Stond namelijk zo super fijn dat na aankloppen er bijna niets meer doorheen kwam.Barista74 schreef: zo 14 sep 2025, 20:11 Ik denk dat je hier niet veel verder komt als je geen vers gebrande koffie gebruikt van een (lokale) brander. Maak je machine goed schoon door te backflushen met cafiza. Haal je filterbakje en het douchscherm los en maak alles blinkend schoon. Evt kan je ergens een service beurt laten doen. Koffie van hema, supermarkt zijn vrij droog en hebben een vrij fijne maling nodig. Verse bonen worden iets grover gemalen, omdat ze minder droog zijn.