Re: Wat drink je nu?

5311
Haha ik heb gister een zakje koffie gekregen van een bekende die uit Zambia is teruggekeerd. Hij heeft het ook laten malen, trotzdem, in the year of living dangerously, een espresso getrokken. Waarlijk er kwam toch nog een aangenaam smaak uit. Medium roast en dat was het ook.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

5314
Laatste post van HK87 en dat komt goed uit.

Bijgaand wat foto's nav HK's adviezen smaakverschil platte schijven en conisch. Zonder echt een smaakvergelijk tegelijkertijd te kunnen doen, de Etzmax maalt niet meer oiv van mijn verramponerende deskundigheid, heb ik toch alvast de Olympus gebruikt voor een gekregen natural. Je hebt gelijk, zonder tegelijkertijd te kunnen proeven. Ik proefde nu aardse platte smaaktonen, bitterheid zoetheid en zuurtje wel in balans, maar minder crispy/clarity. Vreemd maar nooit de moeite genomen om tijd te nemen dit te doen (grote
molen op latte stand voor de vrouw en agv enige mate van een aangeboren luiheid geeft het weer veel gedoe om te gaan zitten editen). Maar een schop tegen mijn disportioneel grote reet en leidt toch weer tot aangename grensverlegging, niet in de laatste plaats van hoe ik kan proeven. Thx!

Foto's soort koffie, schoongemaakte Olympus, en als laatste oorzaak een te repareren Etzmax
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

5316
Als een vervroegd verjaardagscadeau, een Bio Yellow Bourbon, klein zakje, ga ik niet op de machine gooien.

Na het zien van de (ver)brandgraad al helemaal niet. :(

Echt super lief dat je een cadeau krijgt als dit maar ow ow, hoe durven ze bij Levelt het geld er voor te vragen: geen brand datum, wel zo vet als een frituurpan.

Ga er zo op medium/medium fijne maling eem Chemex mee proberen te maken met 1 op 15 verhouding. Ik hou mijn hart vast.
Current gear:
Lelit Bianca V3-White - Eureka Mignon Oro "SD" - Commandante C4-Nitro+RedKlix -
Chemex - Aeropress - French Press - Mokapot (Joy/Resolve)

* Allow yourself to become the best version of yourself - You deserve nothing less! *
Bijlagen

Wat drink je nu?

5319
Voor het eerst sinds tijden weer eens een dark roast uit Costa Rica. Wat een smaakbommetje!!
Ik heb deze koffie ook gebruikt in een recept voor een super lekkere ‘Italian espresso cake’(recept hieronder, mocht je trek krijgen
Afbeelding
)
Afbeelding
Italian espresso cake

Ingredients
* 4 eggs, room temperature
* 180 g sugar, approx
* 1 teaspoon vanilla extract
* 155 ml light olive oil, or sunflower oil, or 155 gr melted butter
* 100 ml espresso coffee, at room temperature
* 300 g all-purpose flour
* 1 tablespoon baking powder,
* ⅛ teaspoon sea salt
* 80 g dark chocolate chips
Mascarpone coffee cream: (optional)
* 250 g mascarpone cheese
* 3 tablespoons powdered sugar
* 30 ml espresso coffee

Instructions
* Preheat oven to 180°C/360°F and adjust a baking rack onto the middle shelf. Grease and line with parchment paper a 9-inch cake pan and set it aside.

* In a large bowl, using an electric mixer, beat the eggs, sugar, and vanilla on high speed until the mixture is pale, light, and frothy.

* Gradually drizzle in the oil in a steady stream, allowing it to fully combine, then whisk in the espresso coffee.

* Place a sieve/ strainer over the bowl. Add flour and baking powder, and sift into the cake batter, followed by dark chocolate chips and a pinch of sea salt. Use a whisk to mix until just combined (do not overmix).

* Bake in the oven for approximately 40 minutes. During the last 10 minutes of baking time, cover the top of the cake with foil to prevent it fro
Londinium R x Mazzer Philos x I200D burrs x 233M burrs x Varia AKU mini x The Force Tamper

5320
gilleko B. schreef: zo 02 nov 2025, 11:10 Laatste restje Datera van het Brandhuys door de Olympus. Proef toch meer dat aardse umami achtige. Hunker wanneer een smaak vergelijk mogelijk is
Ik ben toch ook wel benieuwd. de etzMAX gebruik ik altijd voor de decaf van mijn vrouw, maar nu die zak leeg is gooi ik er ook andere bonen in en vind juist de smaken uit de etzMAX veel aardser dan uit de df83
ACS Vesuvius Evo Leva (DS) - G-iota Pro83VS SSP LS
Bezerra Strega (PSM) - etzMAX LM
La Pavoni Esperto Abile - Eureka Mignon XL