Re: Wat drink je nu?

5341
Bij sateh maakt roosteren op open vuur inderdaad echt hét verschil, maar bij deze koffie zou je er als het goed is niets van moeten proeven. Een hout- of koolgestookte brander heeft een externe verbrandingskamer, de vlam zit zeg maar niet direct onder de trommel zoals bij een klassieke trommelbrander maar meer in een circulatietoren zoals bij een Loring. Máár Indonesische koffiesoorten hebben daarentegen (gelukkig) meestal wel lekkere smaaktonen van tabak, leer en andere pittige, rokerige aroma's.

5342
Pti schreef:Bij sateh maakt roosteren op open vuur inderdaad echt hét verschil, maar bij deze koffie zou je er als het goed is niets van moeten proeven. Een hout- of koolgestookte brander heeft een externe verbrandingskamer, de vlam zit zeg maar niet direct onder de trommel zoals bij een klassieke trommelbrander maar meer in een circulatietoren zoals bij een Loring. Máár Indonesische koffiesoorten hebben daarentegen (gelukkig) meestal wel lekkere smaaktonen van tabak, leer en andere pittige, rokerige aroma's.
Ja logisch eigenlijk als ik er over nadenk. Dat laatste doe ik wel eens te laat zoals nu. Ben benieuwd hoe die koffie's zijn.

Afbeelding

5344
Moreno schreef: di 11 nov 2025, 22:35 Koffie bij Square Mile Coffee Roasters besteld. Op 5 nov gebrand, dus nog even wachten. Iemand ervaring met deze branderij? Tips voor een goed recept? Ik hoor het graag!
Dat is de branderij van James Hoffman, ik heb er geen ervaring mee maar ben wel benieuwd. Laat vooral weten hoe het je bevalt.
You can't buy experience

5345
gilleko B. schreef: di 11 nov 2025, 08:58 Ben benieuwd of de brander zodanig afwijkend is of de aroma's van verbrande houtskool ook in de bonen trekt,.zoals ook bij goed gemaakte sateh. Dat laatste kom je zelden tegen, in verleden kocht ik wel eens sateh bij Mulia in Dordrecht. Dat vond ik echt goed. Ben nieuwsgierig naar de kwaliteit van de Indonesische bonen.

Afbeelding
Ik had eerlijk gezegd ook zo’n verwachting dat de aroma’s er misschien in zouden trekken. Maar ik denk niet dat ik dat echt terug proef.
Wat ik wel merk, is dat sommige bonen er vrij donker gebrand uitzien. Maar bij het zetten herken ik geen elementen die typisch zijn voor een dark roast. Sterker nog het ruikt ontzettend clean en zoet. Het zijn in ieder geval goed ontwikkelde bonen zelfs de ‘blond’ is eigenlijk eerder een medium roast.

Ik heb ze allemaal even geproefd heel lekker allemaal. Behalve de Extended Natural vind ik iets aan de funky kant niet mijn smaak, en het lijkt me te veel op een anaerobic, waar ik persoonlijk geen fan van ben.
Maar de rest is fantastisch, met name de goedkopere Rare-lijn smaakt heel bijzonder. In de Microlots-lijn zit ook een Robusta-variant heel uniek en bijzonder van smaak. Leuk voor een keertje. Zo’n smaak heb ik nog nooit uit een Arabica geproefd, heel eigenzinnig.

De eigenaar vertelde me dat ze de bonen vanwege de branding langer laten rusten. Ze versturen pas na twee maanden rusttijd, wat ik best lang vind. Ik ga een tweede bestelling plaatsen met de vraag of ik ze verser kan krijgen, want dat kan op verzoek, zei hij.
Dit keer neem ik wat kilozakken, want dat is behoorlijk goedkoper dan wanneer je de kleine zakjes neemt.

Ik heb een kortingscode gescoord van 50%, en het lijkt erop dat die onbeperkt bruikbaar is voor iedereen (geldig in heel de maand november):
THANKYOU50 – geeft 50% korting.

Ik zou vooral de goedkopere lijn aanbevelen voor wie geïnteresseerd is want die smaken allen geweldig goed: https://www.rayanaroast.com/collections ... -indonesia
You can't buy experience