Net als jullie allemaal houd ik van lekkere koffie. Daarom ben ik jaren geleden al gestopt met koffie drinken op het werk en neem ik verse van thuis mee. Echter voor de vakantie wordt dit wat lastiger als je bijv. niet in een goed hotel of iets dergelijks zit.
Komend jaar gaan we met de auto op vakantie en van de vrouw kreeg ik al een heel vreemde en verwijtende blik toen ik aangaf de espressomachine mee te willen nemen. Nu zat ik er dus aan te denken om een kleine machine en maler er los bij te kopen om mee te nemen op reis. Aangezien we met de auto gaan hoef het niet zo'n rugzak variant te zijn zoals de Highbrew H4C of een Wacaco Piccopresso, al klinkt dat ook wel aantrekkelijk om op het werk te hebben staan om die uren van de dag te overbruggen. Mag dus wel iets groter zijn maar moet wel naast alle andere spullen enigszins goed mee te nemen zijn.
In het vakantiehuis zijn wel koffieapparaten aanwezig maar dat is een nespresso, filterapparaat en een senseo. Geen van allen vind ik lekkere koffie zetten. Een cafetiere en percolator heb ik ook al gehad maar vind ik ook maar matige koffie zetten.
Hebben jullie een advies wat ik hiervoor zou kunnen aanschaffen? Wellicht ben ik niet de enige die van goede kwaliteitskoffie kan genieten op vakantie en heeft hier al ervaring mee. Dan hoor ik het ook graag.
Re: Reis machine
2Ik heb de volgende dingen geprobeerd:Peregrine schreef: wo 19 nov 2025, 15:46 Net als jullie allemaal houd ik van lekkere koffie. Daarom ben ik jaren geleden al gestopt met koffie drinken op het werk en neem ik verse van thuis mee. Echter voor de vakantie wordt dit wat lastiger als je bijv. niet in een goed hotel of iets dergelijks zit.
Komend jaar gaan we met de auto op vakantie en van de vrouw kreeg ik al een heel vreemde en verwijtende blik toen ik aangaf de espressomachine mee te willen nemen. Nu zat ik er dus aan te denken om een kleine machine en maler er los bij te kopen om mee te nemen op reis. Aangezien we met de auto gaan hoef het niet zo'n rugzak variant te zijn zoals de Highbrew H4C of een Wacaco Piccopresso, al klinkt dat ook wel aantrekkelijk om op het werk te hebben staan om die uren van de dag te overbruggen. Mag dus wel iets groter zijn maar moet wel naast alle andere spullen enigszins goed mee te nemen zijn.
In het vakantiehuis zijn wel koffieapparaten aanwezig maar dat is een nespresso, filterapparaat en een senseo. Geen van allen vind ik lekkere koffie zetten. Een cafetiere en percolator heb ik ook al gehad maar vind ik ook maar matige koffie zetten.
Hebben jullie een advies wat ik hiervoor zou kunnen aanschaffen? Wellicht ben ik niet de enige die van goede kwaliteitskoffie kan genieten op vakantie en heeft hier al ervaring mee. Dan hoor ik het ook graag.
Strietman
HiBREw H4C
La Pavoni
Ikape K2 (pro)
De strietman even terzijde vanwege de prijs maar de rest is best te doen. Een la Pavoni gaat makkelijk in de auto, neemt niet veel plek en weegt ook niet zoveel.
Als je ook cappuccino en zulk wilt maken is iets als een la Pavoni ideaal.
Maar gaat het enkel om espresso on-the-go dan ben je misschien wel wat beter af met zo een portable machine en dat is gelijk ook wat goedkoper. Alleen zijn ze maar mijn mening niet zo goed voor light roast maar iemand anders hier had er weer betere ervaringen mee.
You can't buy experience
3Ik ben overigens gestopt met espresso op reis en helemaal verzot geraakt aan de Aeropress voor onderweg. Thuis zet ik dan wel weer espresso op de Lelit Bianca.
Om die reden heb ik eventueel een Ikape K2 pro en een La pavoni te koop.
Ik weet niet waar je woont maar je mag het eventueel proberen als de afstand te overbruggen valt.
Om die reden heb ik eventueel een Ikape K2 pro en een La pavoni te koop.
Ik weet niet waar je woont maar je mag het eventueel proberen als de afstand te overbruggen valt.
You can't buy experience
4Raar, ik had al een reactie geplaatst, maar zie ik niet meer.
Extra op wat al gezegd is, als je al een losse maler hebt zou je die kunnen meenemen met een kleiner / lichter espresso apparaat? Bij de dail-in heb je dan alvast een constante factor.
Extra op wat al gezegd is, als je al een losse maler hebt zou je die kunnen meenemen met een kleiner / lichter espresso apparaat? Bij de dail-in heb je dan alvast een constante factor.
Usually people think that it is the barista who creates the espresso, but in fact it is the espresso which creates the barista.
5Ik heb een Flair Go gekocht voor de vakantie, dat werkt best goed.
Londinium R - Option-O P64 (SSP UM) - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Flair GO - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™
6Niet bekend met aeropresss, maar als ik het filmpje zo bekijk lijkt het me meer een standaard drip. Als het lekker is daarentegenHk87 schreef: wo 19 nov 2025, 16:55 Ik ben overigens gestopt met espresso op reis en helemaal verzot geraakt aan de Aeropress voor onderweg.
goeie tip. Zo'n la pavoni zou inderdaad wel eens een goede optie kunnen zijn. Welk type is het?Hk87 schreef: wo 19 nov 2025, 16:55 Om die reden heb ik eventueel een Ikape K2 pro en een La pavoni te koop.
Afstanden zijn altijd wel te overbruggen, woon zelf in het oosten van Brabant. En jij?
Laatst gewijzigd door Peregrine op wo 19 nov 2025, 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.
7Ik heb tijdens mijn wereldreis koffie gezet met een portable wasbaar filter. Koffiebonen liet ik malen in koffiezaakjes en bewaarde ik in de zak. Na een tijdje is de smaak dus wel snel minder uitgesproken, maar erg makkelijk en lekker voor koffie onderweg. Waterkoker heb je in de meeste verblijven wel.
☕ Hedone Honne × Weber Key MK2 × Pietro Probrewing × Superkop × NanoFoamer PRO ☕
8Ik heb er hier over geschreven:Peregrine schreef: wo 19 nov 2025, 21:47Niet bekend met aeropresss, maar als ik het filmpje zo bekijk lijkt het me meer een standaard drip. Als het lekker is daarentegenHk87 schreef: wo 19 nov 2025, 16:55 Ik ben overigens gestopt met espresso op reis en helemaal verzot geraakt aan de Aeropress voor onderweg.
goeie tip. Zo'n la pavoni zou inderdaad wel eens een goede optie kunnen zijn. Welk type is het?Hk87 schreef: wo 19 nov 2025, 16:55 Om die reden heb ik eventueel een Ikape K2 pro en een La pavoni te koop.
Afstanden zijn altijd wel te overbruggen, woon zelf in het oosten van Brabant. En jij?
https://www.koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?t=14495
Je mag eventueel ookeen persoonlijke bericht sturen als je meer informatie wilt hebben.
You can't buy experience
9Zelf neem ik mee op vakantie:
- handmaler
- mokapotjes, 2 maten
- Aeropress
- French press.
Voor ons levert dit elke moment van de dag goede koffie op en hebben we voldoende keuze.
De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik zelf zwaar de voorkeur geef aan de mokapotjes. French press is feitelijk voor mijn betere helft: dat is en blijft haar favoriet, is nooit anders geweest
- handmaler
- mokapotjes, 2 maten
- Aeropress
- French press.
Voor ons levert dit elke moment van de dag goede koffie op en hebben we voldoende keuze.
De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik zelf zwaar de voorkeur geef aan de mokapotjes. French press is feitelijk voor mijn betere helft: dat is en blijft haar favoriet, is nooit anders geweest
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 | Mazzer Philos
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta
10Bedankt voor de tips zo ver. Een one cup drip systeem is natuurlijk wel handig, maar ben zelf niet zo (meer) van de filterkoffie en zoals gezegd zijn Moka's en french press (of cafetiere) niet mijn favoriet. Zelf houd ik echt van een goede espresso en de vrouw drinkt enkel cappuccino. Een combi is dan wel makkelijk.
@hk87: ik heb je La pavoni bekeken. Nu zal dit niet mijn machine worden maar dat merk bied ook wel mooie handzame apparaten aan. Ik kwam La Pavoni mini cellini tegen. Kleine machine die zowel espresso als melk kan opschuimen met een E61 zetgroep. Wellicht zijn er nog andere modellen maar dit lijkt me wel wat. De prijs is ook nog te doen.
@hk87: ik heb je La pavoni bekeken. Nu zal dit niet mijn machine worden maar dat merk bied ook wel mooie handzame apparaten aan. Ik kwam La Pavoni mini cellini tegen. Kleine machine die zowel espresso als melk kan opschuimen met een E61 zetgroep. Wellicht zijn er nog andere modellen maar dit lijkt me wel wat. De prijs is ook nog te doen.