merelhof95 schreef: wo 25 mar 2026, 10:56
Je zit volgens mij heel erg op 'welke machine maakt de beste koffie', maar ik denk dat de betere vraag is: welke machine ga je het meeste gebruiken zoals jij 'm voor ogen hebt?
Een lever is leuk, maar ook een beetje een ritueel. Als je 's ochtends half slaperig bent of snel een kop wil zetten, ga je dan nog steeds met plezier aan die hendel hangen? Ik zie best vaak dat mensen uiteindelijk toch weer teruggrijpen naar iets praktischers, simpelweg omdat het makkelijker is in het dagelijks gebruik.
Dus misschien minder 'welke is het beste', en meer 'welke past bij hoe jij koffie drinkt op een random dinsdagochtend'.
Dan denk ik dat je mij verkeerd hebt begrepen, er is namelijk geen "beste" machine want het poppetje die de hardware moet bedienen kan ook veel verstieren. al heeft die de beschikking over top notch apparatuur.
En in de ochtend drink ik eigenlijk alleen koffie gemaakt met mijn Aeropress want doorgaans moet ik er rond 4 uur uit en heb ik wel andere dingen aan mijn hoofd dan espresso's maken.
Nu drinken mijn vrouw en ik een stuk of 2 espresso's en cappucchino's in de avond en in het weekend wel een stukje meer.
Geen idee waar je het idee krijgt dat ik op zoek ben naar de beste machine eigenlijk, ik vindt van mijzelf dat ik "genoeg" handson ervaring heb met espresso apparaten om weloverwogen de keus te kunnen maken voor een lever, en niet op de laatste plaats omdat het mijns inziens een van de mooiste espresso apparaten zijn die je op je aanrecht kunt hebben staan, maar dat is uiteraard smaak gebonden.