Douchekop Europiccola Lusso

1
Beste koffieliefhebbers,
Mijn naam is Elly en ik ben net lid geworden van jullie forum.
Twee jaar geleden heb ik een Europiccola Lusso aangeschaft en ik vind het een fantastisch apparaat.
Alleen is na de laatste ontkalking het douchekopje met ring eruit gepopt.
Van tevoren lekte die al een beetje en dacht het met ontkalken te verhelpen.
Met de rubberen ring lijkt niets mis maar het lukt me niet om het terug te plaatsen.
Van de afbeelding van de dwarsdoorsnede op dit forum had ik al begrepen dat de ring in de tweede uitsparing moet en dat de hevel omhoog moet staan.
Heeft iemand een tip hoe ik dit op kan lossen?

Re: Douchekop Europiccola Lusso

2
Dag Elly, welkom hier.
Zelf hier ook en Europiccola uit 1990, maar ik begrijp je vraag niet zo goed. Misschien komt dat omdat de zetgroep net iets anders is dan van degene die hier staat. Misschien kan je wat afbeeldingen toevoegen? Dat doe je door op de knop Bijlagen te klikken en de vervolgstappen. Dat staat onder de drie knoppen voor Verstuur Bewaar concept Voorbeeld.

Maar misschien begrijpen anderen je vraag beter dan ik.

En had je het deel "Forum overzicht > Koffiepraat > Stel je voor" al gezien?
Machine voor mijn vrouw: QuickMill 3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

4
Welkom.

Die douchezeef dien je vaker eraf te halen en schoon te maken. Die klemt met de rubberen ring op zijn plek.
Schoonmaken doe je met een koffievet-oplosser. Cafiza, coffee clean, puly caff of een onbekend merk zoals https://amzn.eu/d/000jkuyn

Terugplaatsen doe je met de lege portafilter, je legt de douchezeef met ring in de portafilter en draait die erin net zoals je met koffiezetten doet. Daarna portafilter eruit en dan met bakje erin nog een keer aantrekken in groep.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

7
Mooi, je bent een stap verder.
Ik begreep niet dat de douchezeef losplopte, hij zat bij mij altijd muurvast. En ik begrijp nog steeds niet de opmerking
"dat de ring in de tweede uitsparing moet"
Die ring kan er bij mij maar op één manier opgezet worden, vandaar.
Toen ik 6 jaar geleden de Europiccola kreeg heb ik de zetgroep een jaar lang niet echt goed schoongemaakt. Die douchezeef heb ik eruit moeten 'breken' als het ware. Nu haal ik de ring met de douchezeef er iedere twee maanden vanaf en leg het in de caffiza oplossing. Geef ik meteen de zuiger een beetje voedselveilig vet. Daarvoor gebruik ik Molykote 111 compound.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill 3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.