Er zijn er ook die 20 gram achterhouden als je niet veegt.Nauti schreef:Ligt ook aan de molen, zijn er die 10g achterhouden, sommige maar enkele grammen. Bij mijn molen valt de ophoping wel mee.
Zo een heb ik.
Er zijn er ook die 20 gram achterhouden als je niet veegt.Nauti schreef:Ligt ook aan de molen, zijn er die 10g achterhouden, sommige maar enkele grammen. Bij mijn molen valt de ophoping wel mee.
Heb je even gegoogeld?Nauti schreef:Je moet er sowiezo voor zorgen dat je een doserles met weinig retentie hebt.
De Vario heeft een zeer goed klontervrij maalsel, weinig retentie, is makkelijk verstelbaar, maar sommigen hebben twijfel bij de lichtere bouw. Dit dan in verhouding tot de werkelijk bombproof Mazzers en in iets mindere mate de Macaps en Compaks (en Anfims etc.).Daarnaast lees ik veel over de Vario, Major/Super Jolly en de Macap M4.
Wat zijn de positieve en negatieve punten van deze malers?
Retentie: ophoping, Het vetraagd afgeven of vasthouden van iets.@3aan schreef:Heb je even gegoogeld?Nauti schreef:Je moet er sowiezo voor zorgen dat je een doserles met weinig retentie hebt.
Ik kan niks vinden over koffie-retentie,
retentie zat alleen niet in deze betekenis van
mag ik deze uitspraak nomineren voor de: koffiepraat zeer kort door de bocht award? Ik denk dat deze uitspraak hoge ogen gaat gooien bij de eindverkiezing.Spironski schreef:
Heel simpel gezegd: kost je maler onder de €500, dan heeft een maler met doser voordelen, kost 'ie meer dan is doserless handiger (dit is aanvechtbaar, zie o.a. de posts hierboven).
Je, behalve bij grote mazzers. Bij een Robur-E moet je meer dan 20 gram wegmalen voor wat verse koffie.Spironski schreef: Heel simpel gezegd: kost je maler onder de €500, dan heeft een maler met doser voordelen, kost 'ie meer dan is doserless handiger (dit is aanvechtbaar, zie o.a. de posts hierboven).
Ik heb vaak gelezen dat de MC4 klontert, dit in reviews van gebruikers zelf en testers, en heb het ook wel zelf gezien. De doser-versie M4 heeft er blijkbaar geen last van.Ik weet niet waar dat verhaal vandaan komt dat een Macap zou klonteren Spironski, maar ik heb er hier één thuis staan en ik vind het alles meevallen.
mag ik deze uitspraak nomineren voor de: koffiepraat zeer kort door de bocht award? Ik denk dat deze uitspraak hoge ogen gaat gooien bij de eindverkiezing.
Maar is de chute (voor niet ingewijden: het kanaaltje van de maalschijven naar de doser, of de uitloop) niet bij beide varianten (met en zonder doser) gelijk? Je zal bij beide dus moeten borstelen? Of wil je zeggen dat een doserless Mazzer überhaupt geen zin heeft?Je, behalve bij grote mazzers. Bij een Robur-E moet je meer dan 20 gram wegmalen voor wat verse koffie.
Terug naar “Koffiemolens & malers”