Probleem druk Vibiemme

1
Mensen,

Ik heb sinds een tijdje het volgende probleem. Het probleem is dat hij niet op druk komt. Wijzertje slaat niet uit. Kortom, koffie/espresso wordt gemaakt met max 2 druk of geen druk(volgens wijzertje).

Ik dacht dat het aan de bonen en maling lag maar dat is het niet. Gebruik verse bonen en heb verschillende maalgraden gebruikt.

Bij de blindfilter komt ie wel op druk maar dan duurt het ongeveer 15 sec voordat de druk zich naar 11 bar opbouwd.

Enig idee hoe dit kan.

Ik heb een vibiemme domobar, 2 jr geleden geserviced en ongeveer 10 jr oud. Maler is compak k6. Bonen dus vers.

Re: Probleem druk Vibiemme

4
Dat zou het dus niet kunnen zijn. En als de pomp met blindfilter wèl druk opbouwt ligt het dus ook niet aan de pomp. Blijft toch je koffiepuck over. Recent een steentje in je maler gehad?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
Kan je misschien een foto van de bovenkant = rand van je Zeefje maken dus van bovenaf en schuin naar beneden, of doet dit zich voor met alle zeefjes? dat van die groepsring is eigenlijk een hele goede heb je die alweer een keer verwijderd en eens goed in ogenschouw genomen, er hoeft maar een kleine beschadiging aan te zitten in het contact vlak met het zeefje en je krijgt dergelijk problemen, ook een verkeerd uitgeslagen PF kan je op het verkeerde spoor doen belanden. ;)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

6
bij dezen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kan zoiets kleins dit veroorzaken? Heb alles nu goed schoongemaakt. Dacht eigenlijk dat dit ook met backflussen wel schoon werd gemaakt. Niet dus.

Wat me ook opvalt. Er komt niet echt veel water uit als ik de hendel over haal. Het druppelt meer. Of dit altijd zo is geweest durf ik niet te zeggen. Nu twijfel ik aan alles. Hij deed het eerst dus naar behoren.

7
Met het zeefje bedoelde ik dus, het zeefje wat in je PF zit als daar namelijk een deukje inzit of een diepere kras in de rand zal deze niet goed meer afsluiten waardoor die niet voldoende druk opbouwt, de rubberen ring is al aardig ingedrukt maar als dit regelmatig is kan het geen kwaad, wat bedoel je met schoongemaakt?
Heb je ook de kop opengemaakt oftewel de schroef boven het zeefje verwijderd en alles wat daar achter zit ook uitvoerig gereinigd, komt er wel genoeg water via de "mushroom" door je weet wel dat grote ding bovenop de groep met een grote schroef, daar moet je eens inkijken of dat niet totaal verstopt zit!

Zie hier; http://coffeetime.wikidot.com/e61-group-servicing
Lees dit hele epistel eens grondig door en probeer het te begrijpen, doe gewoon wat er gezegd wordt, als het dan nog niet gelukt is dan gaan we verder. ;)

Maar inderdaad het is een smerig zooitje :mrgreen:

8
Ik kan het artikel niet openen. Ik heb namelijk geen premium account...

"Heb je ook de kop opengemaakt oftewel de schroef boven het zeefje verwijderd en alles wat daar achter zit ook uitvoerig gereinigd, komt er wel genoeg water via de "mushroom" door je weet wel dat grote ding bovenop de groep met een grote schroef, daar moet je eens inkijken of dat niet totaal verstopt zit!"

Gedaan en was helemaal schoon.

Maar dank alvast!

9
Je kan gewoon een gratis abonnement nemen op deze site, ik zie het probleem niet van niet te kunnen openen, deze is voor iedereen toegankelijk uiteraard willen ze iets van je en wie niet op het WWW?

Er staat veel bruikbare informatie, maar je moet het zelf weten.

10
Eerlijk gezegd vind ik die kop en de "douche" er ook niet bijster schoon uitzien. Die zwarte delen horen er brons-, en metaalkleurig uit te zien. Kan me toch voorstellen dat er één of ander ophoping zit. Anderzijds zou blindfilteren dan ook niet meer goed gaan...

Voor nu zou ik het ook zoeken in een niet-optimale afsluiting tussen tussen het filter en machine (maar waarom het dan alleen maar druppelt?).
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder