Transparant Portafilters van S. Sweeney en Tije de Jong
1Stephen Sweeny (Seattle, Washington) geniet enige roem in de espressowereld door een aantal maatwerkaanpassingen die hij heeft bedacht en gemaakt: fraaie transparante portafilterhouders en funnels voor de HG One, hardhouten handvatten voor de Londinium en andere machines.
Velen weten niet dat hij ook andere dingen maakt in zijn uitgebreide werkplaats, van kayaks tot volledig werkende kanonnen in historische modellen. Geen buurman die je tegen je in het harnas moet jagen
Onderstaand: een groot schaalmodel van de 1867 Whitworth 40mm rifled breech loader:
Wanneer hij ermee naar wedstrijden rijdt, waar op grote speciaal vrijgemaakte terreinen wordt gekeken wie het beste met zijn zelfbouwkanon een doelvoorwerp in de verte kan raken, kunnen bumperklevers de schrik van hun leven krijgen wanneer ze zich realiseren dat ze recht in de loop van een fors kanon kijken.
Twee plaatjes van zijn zelfbouw-kayaks:
Je kunt je voorstellen dat ik mijn hoop op Stephen richtte toen ik me afvroeg wie voor mij een uniek stukje gereedschap kon maken om een blik te werpen in het onzichtbare: wat er gebeurt binnen in een filterbakje in het portafilter tijdens het zetten van een espresso.
Ik kreeg het idee van twee erg primitieve en korte clipjes van La Spaziale op YouTube:
Het verbaasde me wel dat er slechts twee van die clips zijn, terwijl het toch razend interessante materie is. Ik ben dat beter gaan begrijpen danzkij de regelmatige updates van de afgelopen maanden, terwijl Stephen Sweeney ontdekte welke problemen er op de loer liggen bij het maken van zo'n eenmalig doorkijk-instrument.
Je moet namelijk iets vinden dat de enorm sterke metalen wand van het portafilter en het filterbakje kan vervangen, het moet doorzichtig zijn en ook weer bewerkbaar genoeg om onderin het vlakke deel van een echt metalen filterbakje vast te houden. Ook moet de bovenkant sterk genoeg zijn om zich vast te houden in de zetgroep. En de gebruikte materialen moeten in samenhang sterk genoeg zijn voor extreme omstandigheden: de temperatuur schiet heen en weer van kamertemperatuur tot de temperatuur van kokend water, waarbij de materialen zeer verschillend uiteenzetten en krimpen. Bovendien is er tijdens de extractie een hoge druk bovenin en de gewone atmosferische druk van de huiskamer onderaan. Metaal, acryl en speciale industriele lijmsoorten moeten elkaar klem houden en intussen dwarrelt er binnenin heet water, koffie, lucht en CO2.
Ik me nu wel voorstellen dat het best mogelijk is dat het Spaziale team graag meer opnames wilde maken, maar dat hun TPF het niet lang genoeg uithield en dat de kosten voor ontwikkeling begonnen op te vallen bij het management dat er een einde aan maakte.
Bij Stephen hield zijn uiteindelijke TPF het goed tijdens enkele tests en bij ons hield hij het tijdens de vijftien tests die we hebben gedaan voor we zagen dat het uiteenvallen van de TPF niet lang meer zou duren.
Van Stephen hadden we al begrepen dat je veel geluk nodig hebt als de TPF het begeeft terwijl je er juist in staat te turen en er plots onder een bar of 8 druk bloedheet water en koffiedrab om je oren knalt.
Voordat we aan de experimenten begonnen, huurden we een Sony 4K High Speed Camcorder waar toplenzen van Canon op passen zodat we geen detail hoefden te missen.
Roemer had al ervaring met deze camera en hij nam het filmen (en editen) op zich.
Het kan wel enkele dagen duren voor alles is verwerkt maar morgen of overmorgen kunnen we een paar bewegende beelden verwachten.
Hetgeen ik al heb bekeken op het kleine monitor-scherm is zeer spectaculair. De trage storm die woedt boven de puck is adembenemend.
We kwamen ook achter iets dat me niet zo snel zou zijn opgevallen zonder TPF: als je een tamper gebruikt die heel erg strak in het filterbakje past, dan trek je na het tampen de puck iets los in het bakje en bij een hefboom-machine springt de puck dan een ogenblik omhoog als je de zuiger omhoog trekt. De puck komt ook direct weer met een forse klap op zijn plek, maar ideaal is dat niet.
Wanneer je een tamper gebruikt die net iets makkelijker past, heb je hier geen last van. De La Pavoni millennium tamper die Tije voor me maakte bleek hier perfect voor te zijn. Helaas kwamen we hier pas achter toen de TPF aan het einde van zijn levensloop begon te raken dus we hebben maar een of twee extracties op deze betere manier kunnen filmen.
Het was verleidelijk om nog even, en nog even door te filmen, maar we konden het risico niet lopen dat de TPF zou exploderen over een camera van 8.000 Euro. De opnamedag vloog ook voorbij en de apparatuur moest terug: een dag huur voor camera, LED lamp en tussenring was kostbaar genoeg.
We gebruikten de batterij LED-lampjes voor details, terwijl twee 1000W studiolampen de rest verlichtten.
Ik popel om de eerste clip te laten zien. Het blijft allemaal kort, maar door de high-speed opname zie je vertraagd wat voor een storm er woedt boven de puck, wanneer het water zich op het maalsel stort en hoe alles razendsnel opklaart zodra de druk erop komt te staan. Daarna zie je hoe het water langs de korrels koffiemaalsel dringt en lucht en CO2 een weg zoeken naar buiten.
Zonder Stephen Sweeney was dit onmogelijk geweest, dus ik dank hem hartelijk!!
Binnenkort meer.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino