Re: Stephen Sweeney's TPF - een Transparant PortaFilter

11
fransg schreef: En als het echt knalt moet je wel goed glas hebben om schade aan bijvoorbeeld de dure lens van m'n canon te voorkomen...
Een plaatje Lexan voldoet uitstekend, ik heb alleen maar een plaat van 16mm en die is tamelijk bekrast, die had ik gekocht om zijkanten van een machine mee te bekleden.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

15
cremalover schreef: "Tamping is overrated" las ik eens op H-B.Het lijkt er op dat dat inderdaad zo is.
Lijkt mij dat je tampers are overrated bedoelt. Of niet? :) Dat is zeker duidelijk geworden, dat tampers overrated zijn. Maar netjes recht tampen is natuurlijk wel een must voor een goede extractie.

Erg mooi en geweldig om te zien hoe het er aan toe gaat daar binnenin de filterdrager.
FRANS EN ROEMER BEDANKT!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

18
Enig idee hoe het komt dat in die filmpjes in de eerste post de puck niet 'opgetild' wordt en bij jullie wel?

Het lijkt erop dat bij een hefboommachine eerst onderdruk ontstaat (bij het naar beneden halen van de arm en dus het omhoog bewegen van de zuiger, voordat het waterkanaal open gaat), en bij een pompmachine niet?

Als ik die eerste filmpjes bekijk lijkt tampen nog wel nut te hebben, immers de puck blijft op z'n plaats. Maar als het zo gaat als in jullie filmpje breekt de puck aan alle kanten nadat je getampt hebt...

Dat zou betekenen dat bij een hefboommachine alleen distributie van belang is, en tampen geheel geen zin heeft. En bij een pompmachine de distributie even belangrijk is, maar tampen nog wél een variabele is waar je mee kan spelen, zoals je wel merkt bij gebruik. Tussen wel en niet tampen kan zo 10 seconden extractietijdverschil zitten bij de pompmachines waar ik mee werk. Als de puck zo opgetild en neergekwakt zou worden zou dat niet het geval zijn. Hoe ervaren de hefboommachinegebruikers dat? Doet tampen daar niks met de extractiesnelheid?

Mooie beelden! Bedankt!
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

19
bobbee schreef:
cremalover schreef: "Tamping is overrated" las ik eens op H-B.Het lijkt er op dat dat inderdaad zo is.
Lijkt mij dat je tampers are overrated bedoelt. Of niet? :) Dat is zeker duidelijk geworden, dat tampers overrated zijn. Maar netjes recht tampen is natuurlijk wel een must voor een goede extractie.

Erg mooi en geweldig om te zien hoe het er aan toe gaat daar binnenin de filterdrager.
FRANS EN ROEMER BEDANKT!
Nee.Bedoel het tampen an sich.
Als je ziet wat er met de puck gebeurd trek ik tamphandelingen((of moet ik zeggen rituelen)in twijfel.
Dit filmpje geeft inzicht.In ieder geval wat levers betreft.