Re: Handleiding voor de beginner in espresso

41
Waarschijnlijk ben je de melk alleen maar circuleren en niet eerst aan het stretchen wat betekent dat je de stoomtip aan het begin al te diep in de melk hebt zitten en niet het "scheurende krant" geluid krijgt. Eerst stretchen totdat de melk de helft in volume toe is genomen en dan pas dieper. In dit geval eerder teveel schuim dan te weinig om het gevoel te krijgen.

Zelfs met mijn Cremina met 0,8 bar druk kun je goed melk opschuimen dus met die machine van jou zou het zeker goed moeten komen. Als de melk heet wordt kun je ook stretchen.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

50
Atomic2005 schreef:Ook ik heb als beginner hier veel nuttige tips gevonden!

Ik ga eerst (veel) lezen voor ik mijn "domme" beginnersvragen hier neer parkeer..

Ben sinds 2 dagen in het bezit van een QuickMill 820 en ben inmiddels een paar liter volle melk verder; Oefenen oefenen oefenen.......
Ach je weet het hè: domme vragen bestaan niet. Dus stel ze gerust, maar dan niet in dit topic, maar open b.v. een nieuw draadje in het daarvoor bestemde subforum.

Die 820 moet goede espresso kunnen zetten en zelfs behoorlijk melk kunnen opschuimen. Welke maler heb je erbij?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder