Re: Stephen Sweeney's TPF - een Transparant PortaFilter

64
Aan de extractie kun je vaak al zien wat het gaat worden. Als het er meteen uit bruist en de 30ml vol zijn eer je tot tien kan tellen, is het foute boel, ook als het met een zuinig druppeltje begint en er na 30 seconden nog maar net 10ml uit zijn gedropen / gezweet, niet te zuipen. En als het vanuit een start in het midden of aan de buitenring in een kalme beweging uit het gehele oppervlak van het filterbakje begint te stromen en in een fraaie vette staart kalm het kopje instroomt, 27g in 27s of daaromtrent, met lekkere strepen erin en een tijgerhuidje in het crema, dan kan het feest beginnen.

Echter bij deze laatste test ging het niet om smaak, maar puur om het mechanische gegeven: als je met een zeer strak passende tamper stevig aanstampt, loop je de kans dat je bij het uit de PF halen van de tamper de puck een beetje los trekt. Als de zuiger van de hefboom-machine daarna omhoog komt, kan de puck kort "opveren" alvorens het water erop valt.

Eerdere tests lieten zien dat dat "opveren" niet eens een probleem hoeft te zijn, maar bevorderlijk is het evenmin natuurlijk.

Nu deed ik het nog een keer met een iets ruimer passende tamper en zie, de puck veerde *niet* op.

Wel pech dat de TPF vervolgens direct de geest gaf en een flinke straal water op de dure 85mm lens spoot. Ik hield m'n hand snel tussen de straal en de lens, wat een deel van de opname in de weg zat en dat heeft Roemer er grotendeels uitgeknipt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Stephen Sweeney's TPF - een Transparant PortaFilter

67
Is ook wel heel toevallig dat zo'n spuiter nu precies richting camera gaat!

Wat ik me afvraag: we hadden het vorige week over hoe ver de druk van de tamper doorwerkt in de koffiepuck. Dat zou maar tot halverwege zijn, de onderste helft van de koffie zou nauwelijks gecomprimeerd worden. Kan je daar iets van zien in die TPF?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder