Hallo Allemaal,
Tijd geleden dat ik hier gepost heb. Inde tussentijd ben ik van een superautomaat delonghi naar een silvia en nu een La Spaziale Vivaldi mini 2 met Vario 2015 maler gegaan. Ik heb een vraag over smaak (verkrijgen).
De vivaldi mini 2 nu een maand of wat in bezit maar wat ik ook probeer ik krijg met eigenlijk alle bonen altijd een soort thee achtige, metaal, laurier nasmaak na het maken van een espresso.
Ik weeg de koffie (14 a 15 gram voor een dubbele), heb oude en nieuwe bonen geprobeerd, waterhardheid is hier rond de 5 en met een zakje Oscar 4. Om een 27 sec doorlooptijd te hebben moet ik de maalgraad zo afstellen dat er geen koffie doorloopt voordat de druk op 9 bar is. Hierbij blijft het een erg dun straaltje ok na 20 sec doorloop. Een grovere maalgraad geeft meteen doorloop als de druk oploopt en haalt vaak niet eens de 9 bar. De straal uit het portafilter is dan wel groter, geeft uiteraard een wat slappere smaak maar nog steeds dezelfde nasmaak.. Temp verschil geeft tevens minimale verandering.
Enige echte verschil in smaak is dat een lichte boon meteen meer zuur smaakt dan een donkere. Voor de rest is het meer een idee van warm bakkie water met dus die koperachtige laurier nasmaak. Brr rillingen lopen over het lijf
Daarnaast heb ik ook al gemalen koffie besteld (om de maler uit te sluiten) maar ook daar zelfde. Water uit flessen is het enige wat ik nog kan proberen alhoewel ik niet het idee heb dat dit het is.. Iemand nog ideeën ?
Re: smaak espresso
2Wat is je "Brew ratio"?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
3Ik gebruik Costadoro kopjes. Het espresso kopje is 72cc. Als ik dusdanig maal om geen doorloop te krijgen voordat de druk op 9 bar is, haal ik de looptijd van 25 a 30 sec en zit het kopje net iets voller dan de helft (blijft een dun straaltje uit porta).
Kinu Phoenix / Isomac Zaffiro
4Op zich lijkt dat een 1:2 brew ratio (niet heel nauwkeurig) maar zou prima moeten zijn.diems01 schreef:Ik gebruik Costadoro kopjes. Het espresso kopje is 72cc. Als ik dusdanig maal om geen doorloop te krijgen voordat de druk op 9 bar is, haal ik de looptijd van 25 a 30 sec en zit het kopje net iets voller dan de helft (blijft een dun straaltje uit porta).
Wat is de temperatuur van het water wat uit je sproeikop komt? temperatuur van de koffie uit het straaltje?
Hoe lang geleden zijn je bonen gemalen? hoe ziet de crèma er uit (kleur / dikte / patroon).
Heb je het apparaat nieuw gekocht? wanneer voor het laatst goed nagekeken / beurt gehad?
5Veel nauwkeuriger dan volumes (vanwege alle crema) is gewicht. Weeg dus je maalsel en weeg wat er in je kopje terecht komt. Zou me niets verbazen als je eigenlijk lungo's aan het zetten bent.
Het is helemaal niet verkeerd om b.v. met 15 gram maalsel 25 gram espresso te zetten. En als dat in ongeveer 25 seconden gebeurt, houd je inderdaad best wel een dun straaltje over als het uit de uitloop komt.
Het is helemaal niet verkeerd om b.v. met 15 gram maalsel 25 gram espresso te zetten. En als dat in ongeveer 25 seconden gebeurt, houd je inderdaad best wel een dun straaltje over als het uit de uitloop komt.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
6Temp van het water uit porta is ongeveer 93 graden. Gebruik zo'n melk temp rondje en natuurlijk niet helemaal precies maar zegt me wel dat water uit de kop heet genoeg is (heb 'm liever aan de bittere kant dan zuur).
De bonen maal ik met de Vario en de machine is nieuw aangekocht. Op verschillende fora's lees ik dat backflush eigenlijk niet nodig is. Heb dit met deze machine nog niet gedaan (paar maanden dus in gebruik met een kopje of 8 a 10 per week). Als ik het hete water drink proef ik ook geen smaak ofzo ..
De crema is niet al te dik en vaak wat licht maar soms ook lekker donker met tijgerpatronen. Met donkere crema (ook niet al te dik) heeft de eerste slok wel meer kick maar na een paar slokjes komt die nasmaak weer. Krijg ook eigenlijk nooit dat stroperige wat ik wel vaker met de Silvia had. Koffie is vaak dun (waterig) met een klein laagje crema.
De bonen maal ik met de Vario en de machine is nieuw aangekocht. Op verschillende fora's lees ik dat backflush eigenlijk niet nodig is. Heb dit met deze machine nog niet gedaan (paar maanden dus in gebruik met een kopje of 8 a 10 per week). Als ik het hete water drink proef ik ook geen smaak ofzo ..
De crema is niet al te dik en vaak wat licht maar soms ook lekker donker met tijgerpatronen. Met donkere crema (ook niet al te dik) heeft de eerste slok wel meer kick maar na een paar slokjes komt die nasmaak weer. Krijg ook eigenlijk nooit dat stroperige wat ik wel vaker met de Silvia had. Koffie is vaak dun (waterig) met een klein laagje crema.
Kinu Phoenix / Isomac Zaffiro
7Heet water drinken? ik geef je het te doen, dan heb je een bek vol met blaren!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
8Heeft de Vivaldi dan geen 3-weg klep? Anders zou ik hem toch maar heel rap backflushen. Vieze machine=vieze koffie.
9Als je in dit geval zou denken aan een afwijking door veel crema, dan zou dat eerder een hogere brew-ratio geven dan een lagere.Spironski schreef:Veel nauwkeuriger dan volumes (vanwege alle crema) is gewicht. Weeg dus je maalsel en weeg wat er in je kopje terecht komt. Zou me niets verbazen als je eigenlijk lungo's aan het zetten bent.
Nog los van het verder goede advies om te wegen.
Mbt het backflushen; zat die smaakafwijking er al vanaf het begin in of is het er later bijgekomen?
Als je machine het ondersteunt lijkt het me ook geen slecht idee om eens te doen voor een goede reiniging.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30
10Je zegt als je het hete water dirnkt geen nasmaak... bedoel je dan het hete water wat uit de espresso groep komt (Dus opvangen zoner pf-houder) of uit de theegroep? (zijn 2 verschillende boilers).
Ik moet zeggen dat wat ik tot nu toe lees ik niet veel verder kom dan verroeste espressoboiler, (of vieze buizen / groep).
Brew ratio goed & tijd goed maar toch dunne koffie / weinig crema kan oude bonen zijn (maar in eerste post zeg je nieuwe en oude bonen) of te veel & grof (maar je geeft aan 15.5 gram te gebruiken in een dubbel filter, lijkt me ook okay).
Gebruik je het originele filter wat bij de Vivaldi zit?
Maar alles geeft me de indruk van dat er iets mis is met de machine en niet jouw techniek.
Maak anders eens een filmpje
Ik moet zeggen dat wat ik tot nu toe lees ik niet veel verder kom dan verroeste espressoboiler, (of vieze buizen / groep).
Brew ratio goed & tijd goed maar toch dunne koffie / weinig crema kan oude bonen zijn (maar in eerste post zeg je nieuwe en oude bonen) of te veel & grof (maar je geeft aan 15.5 gram te gebruiken in een dubbel filter, lijkt me ook okay).
Gebruik je het originele filter wat bij de Vivaldi zit?
Maar alles geeft me de indruk van dat er iets mis is met de machine en niet jouw techniek.
Maak anders eens een filmpje