Realistische verwachtingen Quickmill 820

1
Na bijna 8 jaar trouwe dienst is onze Bosch Benvenuto 75 nu gebreken aan het vertonen.
Als ik dit forum lees hebben we nog mazzel gehad dat het ding zolang mee is gegaan zonder ook maar 1 reparatie.

Nu willen we iets nieuws, maar ik zie een nieuwe volautomaat niet zitten omdat die dingen toch wel heel smerig worden van binnen, de gemalen koffie komt in de jaren overal terecht en natte ingedikte koffiedrek verzameld zich op de meest vreemde en onhandige plekken om schoon te krijgen.
En na een paar dagen filterkoffie weet ik weer genoeg, das ook geen optie.

Na wat lezen op dit forum zit ik te denken aan een Quick mill 820 met een Quick Mill 060 EVO koffiemolen.

Nu begrijp ik na wat lezen hier, dat het nog niet zo eenvoudig is om, als beginner, hier zomaar een lekkere espresso of cafe crema mee te zetten
Nu is mijn vraag eigenlijk wat mijn verwachtingen moeten zijn als beginner.

Is het bijvoorbeeld mogelijk om met een Quick mill 820 ook 'cafe crema' te maken (circa 50mL eindproduct) ?
En als ik hetzelfde merk bonen gebruik als we altijd in onze volautomaat gebruikten, kan ik dan dezelfde smaak verwachten die we uit onze volautomaat kregen ?

En is de Quickmill handig in gebruik om kopjes te vullen met heet water voor thee ?

Re: Realistische verwachtingen Quickmill 820

2
Verwachtingen:

Op zich is het best te doen om als beginner lekkere espresso te zetten, als je het eenmaal door hebt en het goed staat (maling staat goed, dosering van koffie gaat goed, dosering van water gaat goed, tamping gaat goed en de bonen passen erbij) -- dan kan je vrij eenvoudig elke ochtend een super espresso maken.

Het lastige en frustrerende kan zijn dat dat de eerste 30 kopjes niet lukt en dat je niet weet of je nu de maling moet aanpassen, de hoeveelheid bonen, de duur van het water.. En als je dan een nieuw kilo bonen aansnijdt (van een ander merk of andere leeftijd) dan moet je weer gaan proberen totdat het weer klopt. Als je ervaren bent gaat dat veel sneller en met minder frustratie.

Wat betreft je 50ml eindproduct maken, dat kan zeker... maar het gaat eigenlijk om de brew ratio: hoeveel gram koffie vs hoeveel gram eindproduct... espresso is typisch: 15-17 gram espresso en 28-35 gram eindproduct. Je kan zeker ook een brew ratio hebben van 17gr:50gr door te zorgen dat de maalgraad er voor zorgt dat in 25-30 seconden er 50 gram koffie uitkomt. Als je iets anders bedoelt met 50ml koffie (bijvoorbeeld 10gr : 50gr) dan kan dat uiteindelijk ook wel. Wat je niet moet doen is de koffie langer (35 seconden) of korter (15 seconden) laten lopen voor meer of minder koffie (wordt ie zuur of bitter van)

Voor een half-automaat moet je eigenlijk altijd verse bonen gebruiken (1 tot 5 weken na branding) anders wordt het niet wat... op zich als je met het zelfde merk verse bonen koffie zet met dezelfde brew-ratio zou het lekkerder moeten zijn uit de quickmill (vooral door de betere maler) maar je kan nog veel meer.

Een espresso apparaat met een apart kraantje is handig voor vullen van thee kopjes voor thee.. ik zou niet de thee kopjes onder de uitloop van de espresso laten vollopen.

3
Die maler ken ik niet, maar lijkt me een beetje duur voor wat hij biedt, en lijkt op een ge-rebrande Nemox of Isomac oid.

Voor theewater kan ik me ook wat beters voorstellen dan de Quick, maar je moet er goede espresso mee kunnen zetten. Die zal qua smaak waarschijnlijk niet overeenkomen met wat er uit je superautomaat kwam. Er zal waarschijnlijk een stuk meer smaak zijn te proeven: rijker, romiger en dieper. Als je dat wil verdunnen tot een caffe crema zal dat best kunnen.

Bedenk dat bij alles goede, verse bonen (ik zou 3 weken aanhouden) essentieel zijn voor goede espresso.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
Aha, ik begrijp dus dat je in principe altijd een doorlooptijd van circa 25-30 seconden nastreeft.
En door met de maling te spelen en de hoeveelheid gemalen koffie kun je behoorlijk invloed uitoefen op je brew ratio.

Je hoort veel dat je bij deze half automaten altijd verse bonen moet gebruiken en ik snap uiteindelijk wek dat dit de smaak ten goede zal komen. Maar die supermarktbonen die we altijd in de volautomaat gooiden, gaven een goed resultaat. Dan zou dat op een half automaat toch ook zo werken ?
Het zal waarschijnlijk meer zo zijn dat als je eenmaal verse bonen hebt geproefd, je niet meer terug wilt :D

Met kopjes vullen voor thee bedoel ik via het stoompijpje, deze schijnt ook voor heet water gebruikt te kunnen worden.
Met onze oude volautomaat hadden we ook een heet waterfunctie via het stoompijpje, dan komt er gepulseerd heet water uit, duurde wel iets van 10 of 20 seconden voordat je een theeglas vol had, maar wij vonden het ideaal.

Wat betreft de maler, leek me deze wel handig omdat je hierbij rechtstreeks in je filterdrager maalt, dus geen gemalen koffie die je overhoudt in een opvangbakje ofzo.
Zijn er betere goedkopere malers die je zou kunnen aanbevelen ?

5
PleurBakkie schreef:Aha, ik begrijp dus dat je in principe altijd een doorlooptijd van circa 25-30 seconden nastreeft.
En door met de maling te spelen en de hoeveelheid gemalen koffie kun je behoorlijk invloed uitoefen op je brew ratio.
Klopt redelijk ja voor espresso, eenvoudig gezegd komen er in 2 fases smaken vrij zuur en bitter en als je de zuren en bitters balanceert heb je een lekkere bak. Meestal zo rond de 25-30 seconden.

PleurBakkie schreef:Je hoort veel dat je bij deze half automaten altijd verse bonen moet gebruiken en ik snap uiteindelijk wek dat dit de smaak ten goede zal komen. Maar die supermarktbonen die we altijd in de volautomaat gooiden, gaven een goed resultaat. Dan zou dat op een half automaat toch ook zo werken ?
Nou, het is iets complexer dan dat, een verse boon reageert anders op water (o.a. een vers gebrande en gemalen boon zal opzwellen) een vol-automaat heeft daar minder last van of... het zal behoorlijk lastig worden om met een supermarktboon een half-automaat goed te laten lopen. Met een vol automaat is dat makkelijker.

PleurBakkie schreef:Het zal waarschijnlijk meer zo zijn dat als je eenmaal verse bonen hebt geproefd, je niet meer terug wilt :D
Dat ook.
PleurBakkie schreef:Met kopjes vullen voor thee bedoel ik via het stoompijpje, deze schijnt ook voor heet water gebruikt te kunnen worden.
Met onze oude volautomaat hadden we ook een heet waterfunctie via het stoompijpje, dan komt er gepulseerd heet water uit, duurde wel iets van 10 of 20 seconden voordat je een theeglas vol had, maar wij vonden het ideaal.
Oh, dat zou zo maar kunnen, klinkt plausibel maar daar ken ik de machine niet genoeg voor.

PleurBakkie schreef:Wat betreft de maler, leek me deze wel handig omdat je hierbij rechtstreeks in je filterdrager maalt, dus geen gemalen koffie die je overhoudt in een opvangbakje ofzo.
Er zijn een aantal "gouden" regels voor de half-automaat espresso wereld:

1) Belangrijkste is je boon, gebruik altijd vers gebrand (minimaal 3 dagen oud maximaal 5 weken, sommiggen zegen 3 weken)
2) Daarna je maler, geef minimaal evenveel uit aan je maler als aan je machine, liefst meer aan de maler dan je machine, gebruik het maalsel seconden tot misschien een minuut of 2 na het malen.
3) Daarna de Barrista, werk aan je techniek, snap wat je doet
4) Daarna pas de machine.

Voor het budget waar je naar aan het kijken hebt zullen de meeste je adviseren om een tweedehands Rancilia Silvia (150-250 euro) te halen en een tweedehands horeca maler van rond de 250-300 euro... vaak vind de vrouw het thuis niet goed dat zo'n grote horeca maler er komt maar dat is wel het beste maalsel per euro... kleinere malers die even goed of beter zijn dan een grote horeca maler zijn erg duur.

6
Aha, ik begrijp dus dat je in principe altijd een doorlooptijd van circa 25-30 seconden nastreeft.
In principe inderdaad altijd rond de 30 sec. aanhouden. En dat zijn inderdaad twee middelen waarmee de geoefende barista speelt.
Maar die supermarktbonen die we altijd in de volautomaat gooiden, gaven een goed resultaat. Dan zou dat op een half automaat toch ook zo werken ?
Het zal waarschijnlijk meer zo zijn dat als je eenmaal verse bonen hebt geproefd, je niet meer terug wilt :D
Nee, je kan dat niet zomaar vertalen. Waarschijnlijk zal je superautomaat minder smaak aan de bonen onttrekken, waardoor je een zwaar gebrande boon wel lekker vindt (vooral met melk). Gooi je diezelfde boon in een goede semi-automaat, dan kan het heel goed zijn dat je koffie veel te bitter wordt.
En inderdaad: als je eenmaal bent gewend aan verse bonen, dan wil je niet meer anders. Hoe vaak hebben we hier al niet gelezen: "ik wist niet dat het verschil zó groot was!".
Wat betreft de maler, leek me deze wel handig omdat je hierbij rechtstreeks in je filterdrager maalt, dus geen gemalen koffie die je overhoudt in een opvangbakje ofzo.
Er staan suggesties in het Beginnertopic. GOD is aardig bij grote malers, maar in kleine malers zou ik het niet doen: veel teveel retentie en dan ook nog eens veel klonters.
Als je toch in deze prijsklasse wil zitten zou ikzelf voor de Bezzera BB005 gaan.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

9
Ik herken de situatie die je beschrijft. Ik ben ooit overgestapt van een volautomaat naar een Quickmill (met ingebouwde molen).

Met oude bonen was de stap naar de Quickmill een stap terug. Maar met verse bonen een flinke stap vooruit. Je kunt de manier waarop beide apparaten koffie zetten gewoon niet vergelijken. De Quickmill vergroot wat goed is uit, maar ook wat slecht is.

De Quickmill later weer ingeruild voor een betere maler en een e61 machine en inmiddels staat er een Strega in de keuken.

Ik zou niet meer terug willen naar de Quickmill, maar heb er veel plezier aan beleefd. Voor mij was het de eerste stap en ik heb er veel van geleerd.

Natuurlijk zijn er grotere verbeteringen mogelijk dan van de volautomaat naar een Quickmill, maar ik ben achteraf erg blij geweest met de geleidelijke weg met kleine stappen vooruit.

Achteraf zou je kunnen denken dat ik beter direct een Strega had kunnen kopen, maar ik denk dat die stap ineens voor mij te groot was geweest.

10
In tegenstelling tot was Goosman zegt: je kunt wel degelijk heet water tappen
Het kán, dat klopt, maar dan moet je wel veel geduld hebben. Met uitgeklapte stoomkraan en de knop voor de zetgroep doorloop ingedrukt komt er wel water uit de stoomkraan, maar het duurt toch wel even voor je mok vol is (net nog maar eens even getest). Een losse waterkoker is in mijn ervaring een stuk makkelijker.
Quickmill 2820 / Carimali M1