Re: Realistische verwachtingen Quickmill 820

12
Idd, de zetgroep moet echt perfect zuiver zijn als je dat water wilt gebruiken voor thee.
Ik drink de laatste tijd vaak een long black en haal mijn water uit de stoomkraan van mijn kleine Lelit PL41EM. Gaat toch best vlot vind ik...
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

13
goosman schreef:
In tegenstelling tot was Goosman zegt: je kunt wel degelijk heet water tappen
Het kán, dat klopt, maar dan moet je wel veel geduld hebben. Met uitgeklapte stoomkraan en de knop voor de zetgroep doorloop ingedrukt komt er wel water uit de stoomkraan, maar het duurt toch wel even voor je mok vol is (net nog maar eens even getest). Een losse waterkoker is in mijn ervaring een stuk makkelijker.
Dit is als ik het goed begrijp hetzelfde wat de TS deed met zn volautomaat.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

15
Hoewel de keuze voor de Quickmill waarschijnlijk min of meer gevallen is, wil ik toch benadrukken dat je voor jezelf een aantal beperkingen inbouwt.
In tegenstelling tot een Silvia (maar ook een ECM Botticelli, ECM Casa of bijvoorbeeld een Lelit) is de druk te hoog en niet regelbaar;
Een Quickmill is leuk en compact, maar het is allemaal nogal flimsy. Als je je portafilter stevig indraait, sleep je het arme machientje de halve keuken door. Dat zal je met een Silvia of een Casa niet gebeuren.
Mocht er iets met de machine zijn, dan zijn onderdelen kostbaar, doordat de verkoop gereguleerd is. Een groot nadeel wat mij betreft.

Je zou eens bij http://www.ranciliosilvia.info" onclick="window.open(this.href);return false; kunnen informeren. Die heeft altijd verschillende machines staan.

16
PleurBakkie schreef:Aha, ik begrijp dus dat je in principe altijd een doorlooptijd van circa 25-30 seconden nastreeft.
En door met de maling te spelen en de hoeveelheid gemalen koffie kun je behoorlijk invloed uitoefen op je brew ratio.
volgens mij wil je altijd gewoon lekkere koffie en of dat nou 15 of 45s duurt maakt niets uit. Ik heb een naakte filterhouder en kijk altijd naar de kleur, als die heel licht wordt dan wordt het tijd te stoppen meestal (te zuur, wrang, sterk, te O met je lippen-> langer laten doorlopen, te bitter, slap, te A met je lippen->eerder stoppen)

19
Erik82 schreef:Helemaal met Adriaan eens. Brew ratio is de manier om te meten en de smaak te bepalen. De naked vertelt je wel of je channeling en andere fouten in je verdeling hebt.

De enige manier om smaak te bepalen is door te proeven. Ik ben ook niet zo van gedoe, ik heb in Italie nog nooit een barista bonen zien afwegen of het kopje espresso wegen (en ook niet lopen roeren in het maalsel ed.) zoals ze op amerikaanse fora doen. De stroom wordt begint toch altijd donkerbruin/zwart en eindigt toch altijd vaal geelbruin, dan kies je gewoon de kleur uit die de lekkerste koffie oplevert. In een naakte filterdrager zie je ook nog de strepen verdwijnen en de straal steeds dunner worden en het punt waar de stroom samenkomt meer naar boven gaan

20
godutch schreef:
Erik82 schreef:Helemaal met Adriaan eens. Brew ratio is de manier om te meten en de smaak te bepalen. De naked vertelt je wel of je channeling en andere fouten in je verdeling hebt.

De enige manier om smaak te bepalen is door te proeven. Ik ben ook niet zo van gedoe, ik heb in Italie nog nooit een barista bonen zien afwegen of het kopje espresso wegen (en ook niet lopen roeren in het maalsel ed.) zoals ze op amerikaanse fora doen. De stroom wordt begint toch altijd donkerbruin/zwart en eindigt toch altijd vaal geelbruin, dan kies je gewoon de kleur uit die de lekkerste koffie oplevert. In een naakte filterdrager zie je ook nog de strepen verdwijnen en de straal steeds dunner worden en het punt waar de stroom samenkomt meer naar boven gaan
Wat is dat toch met dat blijvende Italië als voorbeeld! Italianen zetten espresso maar 90% heeft geen idee wat specialty coffee is. Ze houden vast aan oude gewoontes en niks meer en niks minder dan dat. Vaak zijn het donkere blends met een groot deel robusta. Allemaal prima maar het zegt niks behalve dat ze niks bijzonders doen en om de smaak zoet te krijgen gaan er 4 schepjes suiker in. Soort voorloper van de rode stier!

Specialty coffee met single origins moet je niet vergelijken met Italiaanse koffie. Wil je meer proeven en meer te weten komen over smaak dan moet je niet het doodlopende pad van de Italianen volgen. Wil je "gewoon" een espresso of cappuccino zonder moeilijk te doen dan neem je dat als voorbeeld en kies je om niet moeilijk te doen.
Bijvoorbeeld het roeren in het maalsel wat je noemt, dat heeft een duidelijk effect en dat is gewoon te zien met een naked en te proeven. Wegen van maalsel en espresso is een doodnormale procedure om tot een top espresso te komen en het reproduceerbaar te maken.
Zie het als een rode wijn van de supermarkt of die van een wijnhuis. Beide worden lekker gevonden maar je kunt het beter niet vergelijken.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!