Omdat veel mensen die een espressomachine willen kopen, (op een gegeven moment) door de bomen het bos niet meer zien heb ik een poging gewaagd om een visuele rationele keuzehulp te maken.
Voor mij blijft het uitgangspunt dat je een excellente espresso of derivaat (cappucino etc.) wilt maken. Als je namelijk een redelijke espresso (of derivaat) wil, ligt de keuze voor een Nespresso (of iets dergelijks) veel meer voor de hand met name vanwege de kosten/snelheid. Uitgangspunt -naar mijn mening- is dus een goede tot excellente espresso (of derivaat). Hierbij horen gewoon verse bonen, dit is de eerste no-brainer.
De aansluitende vraag die je jezelf moet stellen is: welk gebruiksgemak geniet de voorkeur? Als je kiest voor groot gebruiksgemak (z.g superautomaten), dan is de keerzijde dat dit beperkingen oplegt met betrekking tot de kwaliteit. Groot gebruiksgemak (de machine doet alles), levert zelden een excellente espresso (of derivaat op), maar wel een van goede kwaliteit. Dit is de eerste keuze (misschien dat niet alle eigenaars van superautomaten het met me eens zijn). Als je toch amibieert om op termijn een excellente espresso (of derivaat) te maken dan is de volgende stap eenvoudig. Koop een goede maler. Dit is de tweede no-brainer en samen met de eerste (verse bonen) horen deze thuis in het canon van espressobereiding. Als aan deze zaken voldaan is, staat de weg open naar de keuze van een machine. Op dat punt raken veel mensen de weg kwijt.
Naar mijn mening zijn espressomachines in te delen in een aantal categorieen. De pressure profiling machines laat ik buiten beschouwing omdat dit een buitencategorie is voor de meeste consumenten...mee eens??
1) superautomaten, -zoals reeds genoemd- de machine doet alles. Een druk op de knop en de machine werkt het verder af (groot gebruiksgemak);
2) machines met thermoblok. Zijn relatief goedkoop en zeer snel warm. Ongeschikt om veel melkdrankjes mee te maken;
3) machines met enkele boiler. Sneller warm, niet echt geschikt om veel melkdrankjes mee te maken;
4) machines met warmtewisselaar. Langere opwarmtijd, temperatuurstabiliteit is een aandachtspunt, geschikt om veel melkdrankjes mee te maken;
5) machines met dubbele boiler. Langere opwarmtijd, grote temperatuurstabiliteit, geschikt om veel melkdrankjes mee te maken;
6) hefboommachines. Eigenlijk ook een buitencategorie. Moet ik verder over nadenken...
Door het maken van rationele overwegingen is het mogelijk om uit te komen in een van deze categorieen. Over deze rationele overwegingen moet ik wat verder nadenken om het flow diagram passend te krijgen. Input is welkom. Als deze keuzehulp leidt tot een categorie is het niet moeilijk om per categorie een groot aantal voorbeeldmachines op te nemen. Emotionele overwegingen (vind ik de machine mooi of niet) kunnen dan meer op de voorgrond gaan spelen.
Wordt vervolgd, TY