turboyeast schreef:Tja, het is een beetje symantisch.
Re: (Rationele) keuzehulp voor een espressomachine...
11LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
turboyeast schreef:Tja, het is een beetje symantisch.
Volgens mij kan een machine worden uitgebreid met een stoomboiler terwijl de "brew boiler" nog steeds een warmtewisselaar heeft.turboyeast schreef:Mijn definitie:
1) machine met enkele boiler: machine met een enkele boiler zonder warmtewisselingscircuit. Voorbeelden Rancillio Silvia/Audrey, ECM Botticelli;
2) machine met warmtewisselaar: machine met enkele boiler met daarin in een warmtewisselingscircuit: Voorbeeld Rocket Cellini;
3) Machine met dubbele boiler: machine met twee boilers waarvan een voor stoom en de andere voor espresso. Dit systeem heeft geen warmtewisselaarcircuit. Voorbeeld ECM Technika.
Mee eens?
Een hefboomgroep zoals de Pavoni kan het heel gemakkelijk maken om goeie espresso te maken zonder enige omhaal, zonder dat er een pomp nodig is en met enige handigheid zoals de ring van Tije, ook behoorlijk goed wat temperatuurstabiliteit betreft. Daarbij is het vrij goedkoop in aanschaf en makkelijk te onderhouden. En de Strietman bijvoorbeeld is wel duurder, maar zo mogelijk nog simpeler in gebruik.turboyeast schreef:Wat zou de reden zijn om als beginner met een hevel (zoals een Pavoni) te starten? Ik kan de argumenten in ieder geval niet scherp krijgen.
Volgens mij is de la pavoni europiccola een van de goedkoopste espressomachines, zelfs goedkoper dan een rancilio silvia, zeker tweede hands, dat maakt het echt een beginnersmachine, niet dat ik het ooit geprobeerd had maar als ik ervan had geweten dan was dat waarschijnlijk mijn begin geweestfransg schreef:Een hefboomgroep zoals de Pavoni kan het heel gemakkelijk maken om goeie espresso te maken zonder enige omhaal, zonder dat er een pomp nodig is en met enige handigheid zoals de ring van Tije, ook behoorlijk goed wat temperatuurstabiliteit betreft. Daarbij is het vrij goedkoop in aanschaf en makkelijk te onderhouden. En de Strietman bijvoorbeeld is wel duurder, maar zo mogelijk nog simpeler in gebruik.turboyeast schreef:Wat zou de reden zijn om als beginner met een hevel (zoals een Pavoni) te starten? Ik kan de argumenten in ieder geval niet scherp krijgen.
Zo heb ik het ook in de Beginnershandleiding gebruikt. Het lijkt me wel handig om de definities een beetje gelijk te houden, anders wordt het wel erg verwarrend, niet? Volgens mij worden deze termen ook meestal als zodanig gebruikt, hier op het forum.Tja, het is een beetje symantisch. Mijn definitie:
1) machine met enkele boiler: machine met een enkele boiler zonder warmtewisselingscircuit. Voorbeelden Rancillio Silvia/Audrey, ECM Botticelli;
2) machine met warmtewisselaar: machine met enkele boiler met daarin in een warmtewisselingscircuit: Voorbeeld Rocket Cellini;
3) Machine met dubbele boiler: machine met twee boilers waarvan een voor stoom en de andere voor espresso. Dit systeem heeft geen warmtewisselaarcircuit. Voorbeeld ECM Technika.
Hier ben ik het niet mee eens. Mensen die gemak willen gaan nooit een horecamaler met doser kopen maar willen een GOD. Voor een echte goede GOD is je 600 euro al weg. Ik doel dan op een MK Prom of K30, Mazzer Mini E met SJ schijven of dergelijke. Daarnaast zal een goed onderhouden HX of DB E61 van minder dan 3 jaar oud ook nog eens rond de 800 euro kosten (Rocket, ECM enz.). Die mensen willen ook een cappuccino maken en hebben dus niks aan een SB. Dan kom je zonder benodigde accessoires al uit op 1400 euro wat ruim het dubbele is van je genoemde 600 euro. Die mensen zijn ook niet bereid zelf onderhoud te doen en willen dan ook goed en (redelijk) nieuwe apparatuur. Die mensen zien we hier bijna dagelijks komen en gaan omdat ze denken voor 600 euro of minder klaar te zijn. De nespresso generatie zeg maar.HanR schreef:Gemak in de zin van Erik82 gaat vooral over het zo constant mogelijk maken van variabelen die het zetproces beinvloeden en over reproduceerbaarheid. Tweedehands heb je dan globaal EUR600,- aan budget nodig.
Dan heb je een geweldige molen en een single boiler E61 machine.
Terug naar “Alles voor beginners”