Allereerst iedereen enorm bedankt voor de goede tips die ik van jullie heb meegekregen. Ik merk dat Erik82 erg aktief is op diverse fora o.a. op koffiepraat.nl en thuisbarisa.nl. Door zijn enorme bijdrage zijn een hoop mensen geholpen. Niet alleen de mensen die jij voorziet van antwoord en commentaar maar ook de mensen die de fora gebruiken als naslagwerk.
Erik82 Bedankt!
Maar natuurlijk ook de mensen die een bijdrage hebben gegeven in dit draadje
Ik merk dat er nog een hoop mis is met mijn barista skills. Laat ik beginnen met het laatste filmpje dat ik heb gepost. Ik hoopte op dit filmpje te laten zien hoe het moet om aan te tonen dat ik het wel weet, maar....
Eigenlijk maak ik zo mijn koffie niet.
In
het laatste filmpje heb ik een eenpersoons portafilter gebruikt. Die gebruik ik eigenlijk zeer zelden. Ik heb een nieuw filmpje gemaakt. Deze laat zien hoe ik een kop koffie zet.
Eigenlijk maak ik mijn koffie altijd in een dubbele portafilter. Ik hou graag van een dubbele espresso met een klein beetje melk en een toef schuim. De Machiatto lijkt er nog het meest op, maar die heeft volgens de boeken alleen maar schuim op een dubbele espresso en ik doe er ook wat melk in.
Zo maak ik een koffie
(klik hier voor een youtube filmpje)
Ik giet altijd eerst wat melk in een glazen beker en schuim die op. Waarom?
1) Omdat dan gelijk mijn beker warm/heet is zodat mijn koffie niet snel afkoelt.
2) Omdat ik dan precies de juiste hoeveelheid melk gebruik. Als ik een opschuimbeker gebruik, dan vul ik die altijd te vol en moet ik altijd wat melk weggooien.
Vervolgens doe ik de koffie in een dubbel portafilter. Ik doe dit altijd op de gok en gebruik geen weegschaal. In het filmpje heb ik wel even een weegschaaltje gepakt om het gewicht te bepalen, maar dat is alleen maar om te kunnen vertellen hoeveel koffie ik gebruik. In het filpmje heb ik 14 gram koffie in het dubbele portafilter gedaan. Vervolgens tik ik het portafilter op de houtenplank om het maalsel gelijkmatig te verdelen in het portafilter en stamp ik de koffie aan. Dit doe ik altijd stevig met een draai. Ik draai/polijst omdat dan de koffie gelijkmatig wordt verdeeld in het portafilter. Vervolgens druk ik hem stevig aan want dan loopt de koffie tijdens het zetten niet te snel door. Als ik licht aanstampt dan loopt de koffie te snel door en heb ik een slappe bak. Dus, stevig aanstampen. (ik heb gelezen dat dit niet echt de bedoeling is).
Ik doe er altijd wel een half suikerklontje in om het bittere een beetje er af te krijgen.
ps: Ik gebruik momenteel gemalen koffie van de supermarkt (lavazza) en heb die in de supermarkt op 'fijn' gemalen. Mijn eigen maler (ascaso steel-i) is in onderhoud en op aanraden van Erik82 heb ik een cimbali Special gekocht.
Bezzera BZ10 en een Ascaso steel-i en een Cimbali Special en voor op vakantie een Nespresso ;-)