Re: vlotter van drukmeter vibreert (Bezzera BZ10)

21
Ik polijst en zal het waarschijnlijk gewoon blijven doen, is een vaste handeling en wat Erik zegt, niet teveel druk geven want daar ga je juist vaak de mist mee in, o.a. kantelen van je tamper, tik hem dan maar uit en begin volledig opnieuw, polijsten moet je met een beetje voldoening doen en het moet je die ook geven.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

22
Allereerst iedereen enorm bedankt voor de goede tips die ik van jullie heb meegekregen. Ik merk dat Erik82 erg aktief is op diverse fora o.a. op koffiepraat.nl en thuisbarisa.nl. Door zijn enorme bijdrage zijn een hoop mensen geholpen. Niet alleen de mensen die jij voorziet van antwoord en commentaar maar ook de mensen die de fora gebruiken als naslagwerk. Erik82 Bedankt!

Maar natuurlijk ook de mensen die een bijdrage hebben gegeven in dit draadje

Ik merk dat er nog een hoop mis is met mijn barista skills. Laat ik beginnen met het laatste filmpje dat ik heb gepost. Ik hoopte op dit filmpje te laten zien hoe het moet om aan te tonen dat ik het wel weet, maar....
Eigenlijk maak ik zo mijn koffie niet.

In het laatste filmpje heb ik een eenpersoons portafilter gebruikt. Die gebruik ik eigenlijk zeer zelden. Ik heb een nieuw filmpje gemaakt. Deze laat zien hoe ik een kop koffie zet.

Eigenlijk maak ik mijn koffie altijd in een dubbele portafilter. Ik hou graag van een dubbele espresso met een klein beetje melk en een toef schuim. De Machiatto lijkt er nog het meest op, maar die heeft volgens de boeken alleen maar schuim op een dubbele espresso en ik doe er ook wat melk in.

Zo maak ik een koffie (klik hier voor een youtube filmpje)
Ik giet altijd eerst wat melk in een glazen beker en schuim die op. Waarom?
1) Omdat dan gelijk mijn beker warm/heet is zodat mijn koffie niet snel afkoelt.
2) Omdat ik dan precies de juiste hoeveelheid melk gebruik. Als ik een opschuimbeker gebruik, dan vul ik die altijd te vol en moet ik altijd wat melk weggooien.

Vervolgens doe ik de koffie in een dubbel portafilter. Ik doe dit altijd op de gok en gebruik geen weegschaal. In het filmpje heb ik wel even een weegschaaltje gepakt om het gewicht te bepalen, maar dat is alleen maar om te kunnen vertellen hoeveel koffie ik gebruik. In het filpmje heb ik 14 gram koffie in het dubbele portafilter gedaan. Vervolgens tik ik het portafilter op de houtenplank om het maalsel gelijkmatig te verdelen in het portafilter en stamp ik de koffie aan. Dit doe ik altijd stevig met een draai. Ik draai/polijst omdat dan de koffie gelijkmatig wordt verdeeld in het portafilter. Vervolgens druk ik hem stevig aan want dan loopt de koffie tijdens het zetten niet te snel door. Als ik licht aanstampt dan loopt de koffie te snel door en heb ik een slappe bak. Dus, stevig aanstampen. (ik heb gelezen dat dit niet echt de bedoeling is).

Ik doe er altijd wel een half suikerklontje in om het bittere een beetje er af te krijgen.

ps: Ik gebruik momenteel gemalen koffie van de supermarkt (lavazza) en heb die in de supermarkt op 'fijn' gemalen. Mijn eigen maler (ascaso steel-i) is in onderhoud en op aanraden van Erik82 heb ik een cimbali Special gekocht.
Bezzera BZ10 en een Ascaso steel-i en een Cimbali Special en voor op vakantie een Nespresso ;-)

23
Bedankt voor de waardering.

Je gaat op een bepaald front nog erg de mist in. Je doet namelijk 14gr in het filterbakje voor de enkele espresso in plaats van die voor een dubbele espresso. Je portafilter doet namelijk niks. Het is juist handig om je dubbele filterbakje in je portafilter met enkele uitloop te doen zodat je niet zo met je kopje hoeft te mikken om beide stralen in 1 kopje te krijgen. Je bent dan ook gruwelijk aan het overdoseren wat niet de bedoeling is met een enkel filterbakje.

Als met 14gr in het enkele bakje de straal alsnog zo snel is dan is het kansloos om met deze koffie verder nog iets te doen. Een Cimbali special ken ik niet dus zou ook niet weten dat ik je die heb aangeraden. Zo te zien een dosermaler met 64mm schijven dus dat zit dan wel goed.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

24
Ik durf haast geen filmpje te posten van hoe ik koffie zet als ik al dit gemeet zie (gaat bij mij meer met de natte vinger, zoals een ander lid dit ook altijd zegt), maar ik kwam er wel achter dat ik de neiging had om scheef te tampen. Ik had ook zo’n vrij lage Tamper (van Bezzera) en had dat niet echt in de gaten. Toen die kapot viel heb ik er eentje gekocht met een dikkere voet (een Motta Competition) en dan kun je mooi met het handvat in de palm van de hand en met je vingertoppen over de tampervoet en portafilter rand voelen of je recht tampt. Ook maar gezien op Youtube hoor, maar dat maakte toch wel een verschil voor me.
Ik geef er op het laatst trouwens ook altijd een kleine zwier aan. Voor het Barista gevoel, maar omdat de tamper 58.4mm is, sluit hij nauw aan kun je voelen of je toch scheef heb getampt; hij loopt dan namelijk iets aan tijdens de draai. Verder ga ik me er niet mee bemoeien
dus...

26
Erik82 schreef:Bedankt voor de waardering.

Je gaat op een bepaald front nog erg de mist in. Je doet namelijk 14gr in het filterbakje voor de enkele espresso in plaats van die voor een dubbele espresso. Je portafilter doet namelijk niks.

Hi Erik82,

Sorry maar dat werd idd niet helemaal duidelijk uit het filmpje dat ik poste. Ik gebruik nl. wel degelijk een tweepersoons portafilter icm een groter filter. Ik merk dat als ik de koffieboon fijner maal, dat dan de koffie er langzamer uitloopt. Maar inmiddels is de koffie zo fijn gemalen dat het bijna poeder is. Ik heb ook het idee dat als ik de bonen maal met mijn Ascaso, dat de koffie een ijzeren bijsmaak heeft. Dat heb ik niet als ik de koffiemaler gebruik in de supermarkt (in Oostenrijk kan je de bonen bij de kassa van de supermarkt malen). Vandaar dat ik het idee heb dat de schijven te strak afgesteld staan op de Ascaso. Ik ben bang dat de schijven elkaar tijdens het malen raken en zo kleine deeltjes ijzer afgeven. Ondanks dat loopt naar mijn mening de koffie nog steeds te snel door. Het ontbreekt dan ook aan een mooie crema. [youtube=https://www.youtube.com/watch?v=7INqpDWxK5I]Dit filmpje[/youtube] ziet er toch heel anders uit dan bij mij. :(
Zou het filter de koffie te makkelijk doorlaten?

Ik zie net op het portafilter ook 14gr staan dus mijn inschatting is toch redelijk geweest ;) Maar hoe fijn moeten de mazen zijn van een portafilter? Zit daar nog verschil in? Ik zie dat er wel grotere filters (21gr, https://www.espressocoffeeshop.com/bezz ... uct_id=727" onclick="window.open(this.href);return false;) zijn, maar kom ik dan niet in de knoei met de hoogte van mijn group douche? Van de Bezzera BZ10 is bekent dat die vrij laag zitten. Of is het simpel en moet ik nog fijner malen?

Ik wacht nu even tot ik de Cimbali in huis heb en ga dan wat experimenteren met de Ascaso en de Cimbali.
Overigens is dit het draadje waarnaar ik refereerde met jouw advies: https://www.thuisbarista.nl/forum/viewt ... f=2&t=4398" onclick="window.open(this.href);return false;

Nogmaals bedankt dat jullie de tijd nemen om mij de fijne kneepjes van het koffiezetten willen bijbrengen.
groetjes,

Bart
Bezzera BZ10 en een Ascaso steel-i en een Cimbali Special en voor op vakantie een Nespresso ;-)

27
Volgens mij had ik gelezen dat je ouwe meuk van lavazza gebruikt?
Je zult nooit zo'n mooie crema en body krijgen als met vers gebrande koffie. Er zit eenvoudigweg niet meer genoeg co2 en etherische olie in oude koffie.

Het afslijpen van de maalschijven zou ik me niet zo druk om maken. Dat is dubbel gehard staal daar sla je echt geen schilvers af.
Maar als je zo fijn moet malen dat de schijven elkaar raken is je koffie -of- je maler waardeloos slecht en daarmee ongeschikt voor espresso.
De metaalachtige smaak kan trouwens ook komen als je materiaal niet goed schoon is, regel nr 1 in espresso als je het mij vraagt, schone spullen.

29
Pti schreef:Volgens mij had ik gelezen dat je ouwe meuk van lavazza gebruikt?
Eehm.. yep :? Dat was pure noodzaak. Ik heb hier in het dorp een koffiebrander zitten, dus ik heb wel aanvoer van verse koffieboon. Maar mijn Ascaso is in onderhoud. Ik heb al wel een pak laten malen door de koffiebrander, maar dat waren meer kiezelstenen. Dat was niet eens een soepbak, maar slootwater. (ondanks dat ik heb vertelde dat ik een Bezzera heb)

Als ik de koffie uit de supermarkt vergelijk met de koffie vers gebrand (diezelfde dag), maar gemalen als kiezelstenen, dan is de koffie uit de supermarkt nog steeds beter.

Ik kan niet wachten tot ik met de Cimbali aan de slag kan.
En inderdaad, de Ascaso was al een tijdje niet meer gereinigd. :mrgreen:

Bedankt dat je meedenkt.

groet,

Bart