Re: de beste espresso voor vakantie

22
Gaat goed zo!

Is het mogelijk detail-foto's te plaatsen van dit aspect, dan begrijp ik beter wat er wordt bedoeld:
Je kan het apparaatje niet helemaal demonteren, waardoor je hem niet schoon grondig schoon kan maken. Persoonlijk zou ik dan voor de duurdere variant gaan, maar dit is een leuk instap model.
Nog een vraag: werkt de pomp zo dat er sterk samengeperste lucht boven de kolom water komt te staan?

In dat geval kan het een goeie test zijn om de koffie eens te zetten op verschillende plekken

1) buiten op het balkon in de frisse lucht

2) in het toilet nadat er 'verfrisser' is gespoten

3) in de keuken tijdens het knoflook-uienbakken

Een poos geleden sprak ik een jongen die in R&D werkte aan espressomachines en experimenteerde met extractie-drukprofielen. Het bleek dat samengeperste lucht daar beroerd voor is indien dat bovenop de kolom water staat die voor de extractie wordt gebruikt, want bij 9 bar neemt het water ook een significant deel van de geur van die sterk geconcentreerde luchtkolom op, net zoals je CO2 in water kunt persen. Hangt er sigarettenrook in de lucht, dan krijg je die stank in het extractie-water en ga zo maar door.

Het hand-pers espressomachientje kan dan mogelijk prima werken op de camping in frisse boslucht, maar minder als de koffie wordt gezet in een muffe slaapkamer met natteviezensokkenscheetlucht.

De MyPressi Twist voorkwam dit probleem doordat er werd gewerkt met stikstof-patronen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

24
fransg schreef: za 31 mar 2018, 13:03 Gaat goed zo!

Is het mogelijk detail-foto's te plaatsen van dit aspect, dan begrijp ik beter wat er wordt bedoeld:
Je kan het apparaatje niet helemaal demonteren, waardoor je hem niet schoon grondig schoon kan maken. Persoonlijk zou ik dan voor de duurdere variant gaan, maar dit is een leuk instap model.
Nog een vraag: werkt de pomp zo dat er sterk samengeperste lucht boven de kolom water komt te staan?

In dat geval kan het een goeie test zijn om de koffie eens te zetten op verschillende plekken

1) buiten op het balkon in de frisse lucht

2) in het toilet nadat er 'verfrisser' is gespoten

3) in de keuken tijdens het knoflook-uienbakken

Een poos geleden sprak ik een jongen die in R&D werkte aan espressomachines en experimenteerde met extractie-drukprofielen. Het bleek dat samengeperste lucht daar beroerd voor is indien dat bovenop de kolom water staat die voor de extractie wordt gebruikt, want bij 9 bar neemt het water ook een significant deel van de geur van die sterk geconcentreerde luchtkolom op, net zoals je CO2 in water kunt persen. Hangt er sigarettenrook in de lucht, dan krijg je die stank in het extractie-water en ga zo maar door.

Het hand-pers espressomachientje kan dan mogelijk prima werken op de camping in frisse boslucht, maar minder als de koffie wordt gezet in een muffe slaapkamer met natteviezensokkenscheetlucht.

De MyPressi Twist voorkwam dit probleem doordat er werd gewerkt met stikstof-patronen.
Hm, ik zal em eens in de kattenbak hangen en op de wc nadat m'n zoon heeft lopen klei.....en. :x
Maar ik weet niet of ik er dan nog wel zin in heb, voorop gesteld dat ik het verschil zal proeven.... :mrgreen:
:|
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

25
fransg schreef: Gaat goed zo!

...

Punt is dat je het filter roostertje niet kan losschroeven om het koffievet eruit te halen. Bij de handpresso kan je het open schroeven, bij de nanopresso ook.
Manopresso:
Afbeelding

Nanopresso:
Afbeelding

De pomp voert steeds een beetje water aan uit het waterreservoir. Bij de handpresso wordt ook lucht boven het water gepompt, bij deze werkt het anders. Waarschijnlijk wordt er een kleinere kamer gebruikt waardoor minder kracht nodig is. De mypressi gebruikt inderdaad een patroon om de druk te verkrijgen. Ik weet niet of dat alleen om de smaak ging.

Volgens mij is dit het patent wat er bij hoort. De omgevingslucht zal inderdaad wat doen met de smaak van de koffie. Het lijkt me goed dat jij de volgende bent voor de test. Ik ben benieuwd naar je resultaten :D

https://register.epo.org/documentView?n ... 0041164771
Afbeelding

Afbeelding
A hand pump and a coffee machine having the same are provided. The hand pump comprises a pump body (10) and a plunger (20). The plunger (20) is located inside a tube of the pump body (10). The outer part of an end of the pump body (10) is provided with a mounting position (11). A sealing ring (12) is sleeved at an inner portion of the mounting position (11). The inner part of the end of the pump body (10) is detachably connected to a joint valve (30). One side of the joint valve (30) is provided with a water inlet (31), and an end surface of the joint valve is provided with a water outlet (32). When the plunger (20) is pulled up inside the pump body (10), a liquid flows into the tube of the pump body (10) from the water inlet (31). When the plunger (20) is pressed down inside the pump body (10), the liquid in the tube of the pump body (10) is discharged from the water outlet (32). The coffee machine having said hand pump comprises a water tank (40) and a brewing unit (50). The water tank (40) is disposed above the brewing unit (50). The mounting position (11) on the pump body (10) of the hand pump detachably connects to a receiving hole (41) at the bottom of the water tank (40), such that the water discharge hole (353) and the brewing unit (50) communicate with each other. The sealing ring (12) is clamped between the receiving hole (41) and the mounting position (11).
Complete lijst: https://worldwide.espacenet.com/publica ... 73A1&KC=A1
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO

26
Barista74, bedankt dat je de moeite hebt willen nemen om mijn apparaatje uit te proberen!
fransg schreef: za 31 mar 2018, 13:03 Is het mogelijk detail-foto's te plaatsen van dit aspect, dan begrijp ik beter wat er wordt bedoeld:
Ik vond dit zelf ook een nadeel en ben op onderzoek uitgegaan. Ik heb wat foto's gemaakt van hoe het mij gelukt is om de kop van het apparaatje toch schoon te maken.

Met een klein lepeltje kun je het filter verwijderen. Vervolgens kom je drie kleine schroefjes tegen. Deze kun je met een kleine philips schroevendraaier losschroeven. Daaronder vind je een veertje met een aantal kleine onderdelen. Nu kun je de hele kop onderdeel voor onderdeel schoonmaken. Ik zou adviseren om dit niet te vaak te doen, omdat de schroefjes in kunststof geschroefd zijn en je het risico loopt dat je het kunststof dol draait na veel in en uit schroeven.
Let bij het terugdraaien op de inkeping in het filter, zodat je hem goed weer terugplaatst.
let op de inkeping aan de linkerkant let op de inkeping aan de linkerkant
Zelf spoel ik het apparaatje altijd vóór, maar ook na gebruik even door met heet water. Eens in de zoveel tijd zou je er azijn door kunnen spoelen.

Binnenkort schrijf ik een uitgebreider verhaal voor onderhoud en schoonmaken op mijn blog.

29
GuidovW schreef: za 31 mar 2018, 16:29 Hm, ik zal em eens in de kattenbak hangen en op de wc nadat m'n zoon heeft lopen klei.....en. :x
Maar ik weet niet of ik er dan nog wel zin in heb, voorop gesteld dat ik het verschil zal proeven.... :mrgreen:
:|
;-) alvast dank wel voor je moedige poging!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino