Ik doe nu wat makkelijker, de flipper vol open de programmeerbare PI op 3 aan, naar 3/4e open tijdens PI 5uit.
Dan zodra de pomp weer aan springt schiet de meter over de max ingestelde pompdruk en gaat de shot lopen. Circa halverwege het shot zie je de druk vanzelf iets verminderen en dan bouw ik de laatste 10 a 15 sec gewoon zachtjes af naar flipper dicht en stop het shot.
Lekkere simpele shotjes waarbij je tijdens de afbouw nog kunt spelen om je gewenste Bree ratio te halen. De hoge PI lijkt body iets te accentueren maar kan ook de roast zijn...
Re: Lelit Bianca
132Lijkt precies op mijn Strega shotjes op vast water.Pti schreef: do 29 nov 2018, 23:56 Ik doe nu wat makkelijker, de flipper vol open de programmeerbare PI op 3 aan, naar 3/4e open tijdens PI 5uit.
Dan zodra de pomp weer aan springt schiet de meter over de max ingestelde pompdruk en gaat de shot lopen. Circa halverwege het shot zie je de druk vanzelf iets verminderen en dan bouw ik de laatste 10 a 15 sec gewoon zachtjes af naar flipper dicht en stop het shot.
Lekkere simpele shotjes waarbij je tijdens de afbouw nog kunt spelen om je gewenste Bree ratio te halen. De hoge PI lijkt body iets te accentueren maar kan ook de roast zijn...
133Ja, dat dacht ik ook toen ik het las. Lijkt op strega shot door de pomp van de Stega. Alleen druk opbouw is veel langzamer dan met rota pomp. En exacte druk weet je niet met de Stega.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
134Eerder op vast water toch?bobbee schreef: vr 30 nov 2018, 09:20 Ja, dat dacht ik ook toen ik het las. Lijkt op strega shot door de pomp van de Stega. Alleen druk opbouw is veel langzamer dan met rota pomp. En exacte druk weet je niet met de Stega.
Ik had 3 bar leidingdruk op de Strega staan destijds.
135Plus dat de maximale druk door de dubbele veer eerder richting 10-11 bar gaat dan 8 bar. Juist voor een 3 bar PI en vloeiend afbouwend drukprofiel van 8 naar 0 bar is de PSM zo mooi! Idem vast water en enkele veer.Ja, dat dacht ik ook toen ik het las. Lijkt op strega shot door de pomp van de Stega. Alleen druk opbouw is veel langzamer dan met rota pomp. En exacte druk weet je niet met de Stega.
Maar goed dat is de Strega (PSM). Hier vind ik vooral leuk om meer over de Bianca te lezen. En volgens mij komt er eerdaags een nieuwe gebruiker bij
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
136PI 3 bedoel ik sec pomp aan, 5sec pomp uit in de programmeerbare pomp preinfusie. Dit is eigenlijk hetzelfde als de la marzocco linea classic doet. Gewoon eerst een klein plofje water op de koffie en daarna pas op druk zetten.
Het water debet van een rotatiepomp is veel hoger dan die van een vibratie pomp. Je kunt met dank aan de paddle zowel een vibratie als rotatiepomp PI simuleren. In bovenstaande profiel lijkt het shot meer op een e61 maar dan met een afbouwend drukprofiel, hetzelfde als de meeste mensen met een Vesuvius doen. Zoals ik al zei benadrukt dit iets meer body net als bij de klassieke e61 smaak.
Als je Strega stijl PI wil stel je de paddle zo af dat links helemaal dicht is. Je kunt dan met dd paddle 1/3e open langzame PI doen (lager debet netals vib.pomp) en op laten bouwen tot de gewenste druk. Vervolgens gooi je de paddle dicht zolang als dat je de infusie aan wilt houden . Om het shot te starten moet je in plaats van de hendel opgooien de paddle opengooien en gedurende het shot de druk rustig afbouwen.
De mogelijkheden zijn écht eindeloos.
Het water debet van een rotatiepomp is veel hoger dan die van een vibratie pomp. Je kunt met dank aan de paddle zowel een vibratie als rotatiepomp PI simuleren. In bovenstaande profiel lijkt het shot meer op een e61 maar dan met een afbouwend drukprofiel, hetzelfde als de meeste mensen met een Vesuvius doen. Zoals ik al zei benadrukt dit iets meer body net als bij de klassieke e61 smaak.
Als je Strega stijl PI wil stel je de paddle zo af dat links helemaal dicht is. Je kunt dan met dd paddle 1/3e open langzame PI doen (lager debet netals vib.pomp) en op laten bouwen tot de gewenste druk. Vervolgens gooi je de paddle dicht zolang als dat je de infusie aan wilt houden . Om het shot te starten moet je in plaats van de hendel opgooien de paddle opengooien en gedurende het shot de druk rustig afbouwen.
137Dat kan ik onderschrijven, ik maak de shotjes met de Strega in de regel met 3bar PI op leidingwater en dan pakt de (enkele) veer hem op met plm 8.5 bar, waarna het afloopt.bvds schreef:Plus dat de maximale druk door de dubbele veer eerder richting 10-11 bar gaat dan 8 bar. Juist voor een 3 bar PI en vloeiend afbouwend drukprofiel van 8 naar 0 bar is de PSM zo mooi! Idem vast water en enkele veer.Ja, dat dacht ik ook toen ik het las. Lijkt op strega shot door de pomp van de Stega. Alleen druk opbouw is veel langzamer dan met rota pomp. En exacte druk weet je niet met de Stega.
Maar goed dat is de Strega (PSM). Hier vind ik vooral leuk om meer over de Bianca te lezen. En volgens mij komt er eerdaags een nieuwe gebruiker bij
Ik vind de Bianca ook wel een leuk apparaat, maar het zouden iets teveel variabelen voor me zijn denk ik. Mijn smaak is ook niet fijnzinnig genoeg om snel aanpassingen in een profiel te maken, laat staan om dit aan mijn vrouw uit te leggen. Die past in de regel niet eens de maalgraad of hoeveelheid koffie aan; ik mag zorgen dat alles zo’n beetje goed staat afgesteld.
De shots zijn wel lekker consistent met m’n huidige opstelling nu; er mislukt er eigenlijk nooit meer eentje, dat is ook wel prettig.
dus...
138Haha ja daar vrees ik ook een beetje voor. Mijn betere wederhelft ging met de lever machine wel heel goed hoor.
HX flush deed ze nog wel, maar aan de maling draaien was er niet bij. Maar met een goeie grote on demand maler is dat gelukkig nauwelijks nodig.
Maar dat is dus precies de reden dat ik nu zoek naar de makkelijkste manier om een lekker, eenvoudig reproduceerbaar shot te maken. En dat kan dus prima met de programmeerbare pomp preinfusie. Het afbouwen van de druk is een gewenste maar geen vereiste...
HX flush deed ze nog wel, maar aan de maling draaien was er niet bij. Maar met een goeie grote on demand maler is dat gelukkig nauwelijks nodig.
Maar dat is dus precies de reden dat ik nu zoek naar de makkelijkste manier om een lekker, eenvoudig reproduceerbaar shot te maken. En dat kan dus prima met de programmeerbare pomp preinfusie. Het afbouwen van de druk is een gewenste maar geen vereiste...
139De druk met dubbele veer gaat niet naar 10 a 11 bar behalve als je de groep helemaal laat vullen. Dan zijn de veren volledig opgespannen voor maximale druk. Laat je de groep minder vullen dan heb je lagere druk.bvds schreef:Plus dat de maximale druk door de dubbele veer eerder richting 10-11 bar gaat dan 8 bar. Juist voor een 3 bar PI en vloeiend afbouwend drukprofiel van 8 naar 0 bar is de PSM zo mooi! Idem vast water en enkele veer.
Nieuwe gebruiker? Oh ja?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
140Standaard shotjes zonder paddle adjustments kunnen altijd. Ik denk dat ik heel veel plezier zou beleven aan de bianca, als ik er 1 zou hebben.Pti schreef:PI 3 bedoel ik sec pomp aan, 5sec pomp uit in de programmeerbare pomp preinfusie. Dit is eigenlijk hetzelfde als de la marzocco linea classic doet. Gewoon eerst een klein plofje water op de koffie en daarna pas op druk zetten.