bobbee schreef: za 29 dec 2018, 20:02
Je moet de machines toch echt naast elkaar zetten en dan blind proeven, anders blijven het moment opnamen. Er zitten ook nog eens maanden tussen. Het lukt niemand om zo objectief te beoordelen en je kunt het al zeker niet als feit neerzetten. Behalve onder het kopje "eigen ervaring". Na 5 a 10 espresso's is je smaak beleving ook niet helemaal meer in balans.
Kwestie van de factor mens niet vergeten mee te nemen in het verhaal. Kortom, je kunt er nog niks van zeggen na zo'n uurtje spelen met zo'n machine.
Er zat bij het testen van Bianca maar een paar uur tussen en een boon die ik al een hele week aan het drinken was dus daar zit niet het probleem. Er is daarnaast een groot verschil tussen een kleine nuance in de smaak die weg is of het compleet missen van de complexiteit. Natuurlijk is je smaak na een paar espresso weg vandaar dat ik voor iedereen espresso heb gemaakt en daarna pas voor mezelf ben begonnen toen ik de controle over de machine had
. Dat zou wel een hele domme beginnersfout zijn. De PI was trouwens al heel goed ingesteld en meer dan voldoende om de Strietman exact na te bootsen dus daar zit het hem ook niet in zoals Kilo beweert.
Ik kan het ook omdraaien en zeggen dat jullie eerst allemaal eens ervaring op moeten doen met hele lichte brandingen (en echt professionale machines) voordat je conclusies gaat trekken. Als je die ruime ervaring hebt zul je zien dat de verschillen in de machines ineens vrij eenvoudig boven water te krijgen zijn zodra je dezelfde maler en bonen gebruikt want die maken veel meer verschil. Je kunt op den duur nog wel kleine verbeteringen in een machine naar boven halen door echt te tweaken maar die zijn lang niet zo groot als je het verschil wat een betere maler of bonen gaat geven. Het verschil in deze was dusdanig dat dat door tweaken echt niet ineens zoveel beter te krijgen was, vandaar dat ik mijn Strietman ook weer uit de verkoop heb gehaald. Anders had hier nu allang een Bianca gestaan. Jullie kunnen dus hoog en laag beweren het beter te weten maar missen in deze toch echt een stuk ervaring met echt goede lichte brandingen (en machines met verzadigde groepen icm pressure profiling) om daar een goed oordeel over te kunnen geven
.
Neemt natuurlijk niet weg dat Bianca een geweldige machine is maar het is niet de perfecte machine. Die bestaat namelijk ook niet en is ook afhankelijk van je eigen voorkeur. Voor 95% van de mensen is het een geweldige machine omdat die toch geen hele lichte brandingen drinken.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60