Denk ook niet dat daarmee bedoeld werdt om te vegelijken met een DE of Illy maar gewoon als punt in de zoektocht naar de verklaring voor de hogere prijs van een deel van de kleine branderijen die vers en/of op bestelling vers branden. Dat DE en Illy goedkoper zijn heeft andere redenen denk ik. Die hebben vast kennis in huis (hoewel je het zeker bij DE niet terugproeft) maar waarschijnlijk een heel ander verdienmodel. Mass production met 1200kg branders, boeren/handelaren minder betalen, veegbonen en deel veel goedkopere robusta in de melange. Ik noem maar wat. Ze richten zich ook niet op de verkoop van versgebrande bonen met branddatum op de zak, verwacht wel dat er iemand loopt intern die de kennis heeft maar het boeit ze niet. Daar halen ze hun omzet niet mee want dan moet de prijs omhoog.Pti schreef:Natuurlijk wel, maar dat hoeft toch helemaal niet alleen op lichtere branding te slaan. Bij Douwe Egberts en Illy zit ook ontzettend veel kennis en vaardigheid.
Ik denk dat de groene bonen die ze in de Scandinavische landen kopen geselecteerd en goedgekeurd door Nordic approach een veel hogere inkoopprijs hebben.