Re: Wat vind jij een schappelijke prijs

31
Pti schreef:
bobbee schreef: di 08 jan 2019, 21:14 Sinds wanneer hoeft kennis ineens niks meer te kosten?
Natuurlijk wel, maar dat hoeft toch helemaal niet alleen op lichtere branding te slaan. Bij Douwe Egberts en Illy zit ook ontzettend veel kennis en vaardigheid.
Denk ook niet dat daarmee bedoeld werdt om te vegelijken met een DE of Illy maar gewoon als punt in de zoektocht naar de verklaring voor de hogere prijs van een deel van de kleine branderijen die vers en/of op bestelling vers branden. Dat DE en Illy goedkoper zijn heeft andere redenen denk ik. Die hebben vast kennis in huis (hoewel je het zeker bij DE niet terugproeft) maar waarschijnlijk een heel ander verdienmodel. Mass production met 1200kg branders, boeren/handelaren minder betalen, veegbonen en deel veel goedkopere robusta in de melange. Ik noem maar wat. Ze richten zich ook niet op de verkoop van versgebrande bonen met branddatum op de zak, verwacht wel dat er iemand loopt intern die de kennis heeft maar het boeit ze niet. Daar halen ze hun omzet niet mee want dan moet de prijs omhoog.

Ik denk dat de groene bonen die ze in de Scandinavische landen kopen geselecteerd en goedgekeurd door Nordic approach een veel hogere inkoopprijs hebben.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

32
Dat is dus precies wat ik zeg, de hoge inkoopprijs en het hogere risico zijn de oorzaak van de hogere prijs, niet de argtonwaarde van het eindproduct of de waardering van de eindgebruiker.

Overigs noemde in Illy juist omdat deze bonen ook "gewoon" €32 p/kg kosten ;) zelfs €6,29 voor 250gr in de lokale Appie.

33
Pti schreef: di 08 jan 2019, 23:58 Dat is dus precies wat ik zeg, de hoge inkoopprijs en het hogere risico zijn de oorzaak van de hogere prijs, niet de argtonwaarde van het eindproduct of de waardering van de eindgebruiker.

Overigs noemde in Illy juist omdat deze bonen ook "gewoon" €32 p/kg kosten ;) zelfs €6,29 voor 250gr in de lokale Appie.
Dus kan je voordeliger 4 blikken van 250gr kopen dan 1 kg :o
Dokter dokter wat mankeert mijn machine?

39
Pti schreef: do 07 mar 2019, 11:01 Hoi Meike, wat fijn dat je je even voorstelt en je erbij vertelt dat je het forum gebruikt voor je marketing onderzoek.
Hoi, excuses dat ik me niet heb voorgesteld. Ik ben een student, en doe samen met een andere student onderzoek naar duurzame koffie. Maar dan niet met de bedoeling om zelf een merk op te zetten, maar om een site te maken waar men verschillende soorten bestaande duurzame koffie kan vinden.