Re: Umikot Planetary Distribution Tool

11
B003 schreef: ma 29 mei 2023, 20:03Als je denkt dat hij werkt met de Robot en het iets toevoegt t.o.v. de Puck Rake dan heb ik zeker interesse.
Ik denk dat het vooral een ontzettend leuk ding is als je van zulke mechanische gadgets houdt. En ook grappig om een "DIY" versie te hebben van wat elders peperduur wordt aangeboden. Het maalsel zelf maakt het niet uit of de beweging van de naaldjes wordt aangestuurd door tandwieltjes van 35 Euro of 350 Euro en dat is denk ik de grap.

Hoe het maalsel ligt hangt ook af van je maler. Als ik alleen het portafilter met maalsel van de etzMAX een paar keer aantik ligt het er net zo mooi bij als na uitvoerig harken roeren hutselen en frutselen maar toch kan het heel plezierig zijn om zo'n nerdy 3D print op je werkblad te hebben.

Denk ik ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

13
Leuk! Waar heb je 'm besteld?

Koffiemakker Jan heeft er nu twee geprint maar de onderdelen draaien niet doordat ze aan mekaar vast zitten geplakt ;-)

Men moet een verdraaid goeie secuur spuitende 3D printer hebben om het in een keer goed te krijgen lijkt het.

Op Marktplaats staan vrij veel 3D printers te koop die men soms niet eens helemaal uit de doos heeft gehaald. Kennelijk kan men zoiets in een impuls aanschaffen en vervolgens er achter komen dat men geen flauw idee heeft wat de volgende stap inhoudt.

Lijkt mij ook nogal een sprong. Een echt goeie kost zo te zien iets van €1200 en er komen dan nog allerlei benodigdheden bij waarvan je vooraf geen idee hebt wat het is.

Doet mij denken aan mijn eerste modem, ergens rond 1986. De leverancier wist ook niet wat het precies was, de fabrikant van de computer had wel een uitsteeksel waar een seriële poort op kon aangebracht maar het was aan de klant zelf om een en ander 'uit te vinden'. Leek dat te werken dan moest men zelf achter een telefoonnummer van een andere computer komen om die dan te kunnen 'opbellen' en er contact mee te leggen op de gewenste snelheid, met stopbits en al. Wat een verschil met vandaag waar ik gewoon op de telefoon een podcast afspeel zonder dat ik weet waar die precies vandaan komt, welke baudsnelheid op dat moment geldt, of er wel parity zit op de lijn om van de stopbits en eventuele CRC checks nog maar te zwijgen!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

14
fransg schreef: di 30 mei 2023, 09:24 Men moet een verdraaid goeie secuur spuitende 3D printer hebben om het in een keer goed te krijgen lijkt het.
Ik heb er inmiddels vijf geprint. Mijn ervaring is dat het materiaal ook belangrijk is. De eerste die ik printte met oud PET-G zat vast, de tweede met oud PLA al iets minder en de laatste drie met nieuw PLA werkten direct. De tolerantie van de PLA-dikte is vooral bepalend lijkt het. Goedkoop PLA heeft een marge van 0,05 mm en merkspul van Prusa bijv. slechts 0,02 mm. Die 0,03 mm verschil blijkt uit te maken.

Ook is het ontwerp nog een paar keer aangepast en zijn de toleranties van het laatste ontwerp volgens mij iets ruimer.
Canters Coffee

16

fransg schreef: Doet mij denken aan mijn eerste modem, ergens rond 1986. De leverancier wist ook niet wat het precies was, de fabrikant van de computer had wel een uitsteeksel waar een seriële poort op kon aangebracht maar het was aan de klant zelf om een en ander 'uit te vinden'. Leek dat te werken dan moest men zelf achter een telefoonnummer van een andere computer komen om die dan te kunnen 'opbellen' en er contact mee te leggen op de gewenste snelheid, met stopbits en al. Wat een verschil met vandaag waar ik gewoon op de telefoon een podcast afspeel zonder dat ik weet waar die precies vandaan komt, welke baudsnelheid op dat moment geldt, of er wel parity zit op de lijn om van de stopbits en eventuele CRC checks nog maar te zwijgen!
Toch mistte we niks in 1986 en hadden we andere dingen te doen, we verveelde ons zelfs weleens! Bizarrrrrr.....
Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

18
Thanks voor het delen van de link! Ook 1 geprint (aan het afronden deze nacht). Ging bij mij in een keer goed met het “klokwerk” met PETG (prusament) op de prusa. Benieuwd hoe ie het doet!

Update; hij zit in elkaar. draait leuk, maar ik vind dat er nog best wat speling inzit na het aandraaien van de boutjes (en verder aandraaien gaat niet wat dan zitten de tandwielen echt vast..). Hij verdeelt de koffie wel mooi!

Afbeelding

Afbeelding

Voor het draaien
Afbeelding

5 rondjes later
Afbeelding

Grootste minpunt vind ik de "base". Als je de tool nu iets scheef terug zet komen de buitenste naaldjes op de rand en buigen ze krom. Ik ga binnenkort zelf nog wel een base maken die wat meer vergevingsgezind is op dat vlak :D

Sent from my iPhone using Tapatalk