Re: Lelit Bianca

121
Dat ligt dan echt aan jou. Er is een groot verschil te proeven tussen lange en korte PI. Wederom eb je er alleen wat aan als je met lichte brandingen werkt. Met donkere brandingen werkt het averechts.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

122
Met medium roasts (pre 2e krak) werkt het ook goed. Ik denk dat iedereen die ik op de BYOB een shotje Panama Boquette met lange PI heb laten proeven dat kan beamen.

Na enige maanden experimenten denk ik dat een groot deel van de sensatie zit in mondgevoel en smaaksensatie. Je koffie gaat niet persé anders smaken, als in -andere smaaknoten- maar de smaak is veel intenser.

Brew ratio kort houden lijkt bij medium roasts met lange PI erg belangrijk. Terwijl je met een aflopend druk profiel juist wat langere shots wil.

123
Pti schreef: vr 23 nov 2018, 07:57 Brew ratio kort houden lijkt bij medium roasts met lange PI erg belangrijk. Terwijl je met een aflopend druk profiel juist wat langere shots wil.
Dit hangt heel erg van de maler af. Een EK43 style espresso met lange PI moet juist op 1:3 brew ratio met continu 9 bar. Malers die minder unimodaal maalsel geven moet je juist wat korter houden. Dit is meer een aspect van de maler dan van de machine.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

124
Ik probeer hier enkel mijn ervaring te delen met de Lelit Bianca, waar inmiddels met meerdere malers, van vlak tot conisch van groot tot klein de bovenstaande resultaten zijn ervaren.

De gebruikersgroep is overigens groeiende! Deze week zelfs twee koffie praters die het huwelijk met Bianca aangaan!!

127
ik ook ;) , afgelope vrijdag een zeer goede en uitgebreide uitleg gehad van PTI, was bijna een workshop te noemen, had gelijk mijn dagelijkse dosis caffeine binnen!

Moet zeggen dat ik erg onder de indruk was van de machine, ik ben in ieder geval om :lol:
ECM Giotto Premium - LSM 97 - Kinu M47 - Mokkapot - Dripper - AeroPress

128
Een maandje bezig met Bianca en ik begin haar een beetje te begrijpen.
De review van Jim Schulman en de gebruikerservaringen op H.B. hebben voor mij wat richting gegeven in de schier eindeloze mogelijkheden die Bianca biedt. Bianca maakt gemakkelijk een standaard E61 shot met donkere bonen. Romig. Caramel, noten en chocolade. Aan het eind de druk wat terug laten lopen voor een zachter resultaat. Met medium en licht gebrande bonen zijn de mogelijkheden groot. En de resultaten soms verbazend. Soms lijkt het niet meer op espresso. De Slayer shot stijl is soms lekker, ( langzaam naar 4 bar, dan naar 9 en eindigen op 6). En de laatste favoriet: 20 seconden op 2 bar, druppelend, dan naar 8 en af zakken naar 6 met een brew ratio van 1 op 3. Dit met medium gebrande ethiopische bonen. Super zacht, aromatisch.
Herhaalbaarheid van de shots is wel een puntje, het “recept” is nooit exact reproduceerbaar. Inherent aan de Bianca natuurlijk.
Ben voorlopig nog niet uitgespeeld. En benieuwd naar ervaringen van andere Bianca gebruikers hier.
Vesuvius Evo Leva || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

129
Reproduceerbaarheid van een shot is altijd lastig. Met een HX zit je met de cooling flush, hoelang je die doet beïnvloed uiteindelijk de temperatuur tijdens extractie. En met een hevel zoals de strega met pompje erachter kun je ook veel spelen, maar hoelang je de pomp aanlaat om de groep te vullen met water beïnvloed de druk.
Jij had natuurijk en zeer solide machine die alles heel strak iedere keer hetzelfde deed, kan mij voorstellen dat dit even anders is. Leuk om te lezen hoe je alles verkent.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

130
Prachtig! Onwijs tof dat je thuis met een machine zulke verschillende wegen kan bewandelen!
Er is ook leuk om af en toe weg kwijt te raken en een nieuwe weg vinden!
Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /
Om te malen: MH EK43, Compak F8, Kinu M47 /
Om te branden: Besca BSC 2kg /
Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/