Re: La pavoni

21
Vanmorgen met HK87 een twaalftal shots gemaakt met de CT1 en wat blijft het dan toch ook een heerlijke machine. Met de Fellow EKG Pro op 93C en in de hold stand konden we telkens bijvullen en shot na shot blijven maken zonder enige vorm van oververhitting of wat dan ook. Dat gaat met een Pavoni, Cremina oid never nooit lukken.

Het was een hele gezellige ochtend en ook leuk om de DF83V eens aan de tand te voelen en naast de Lagom 01 te zetten. En al helemaal leuk om het verschil tussen de 83mm schijven en de 102mm schijven te zijn. Wat lijken de 83mm schijven dan ineens klein. We hebben 4 verschillende bonen gebruikt en maar 2 sinkshots gehad op ongeveer 12 shots zonder dat we de bonen al eerder hadden gebruikt.

We hebben er in ieder geval weer iemand bij die aangestoken is door het hevelvirus :mrgreen: .
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

22
Erik82 schreef:Vanmorgen met HK87 een twaalftal shots gemaakt met de CT1 en wat blijft het dan toch ook een heerlijke machine. Met de Fellow EKG Pro op 93C en in de hold stand konden we telkens bijvullen en shot na shot blijven maken zonder enige vorm van oververhitting of wat dan ook. Dat gaat met een Pavoni, Cremina oid never nooit lukken.

Het was een hele gezellige ochtend en ook leuk om de DF83V eens aan de tand te voelen en naast de Lagom 01 te zetten. En al helemaal leuk om het verschil tussen de 83mm schijven en de 102mm schijven te zijn. Wat lijken de 83mm schijven dan ineens klein. We hebben 4 verschillende bonen gebruikt en maar 2 sinkshots gehad op ongeveer 12 shots zonder dat we de bonen al eerder hadden gebruikt.

We hebben er in ieder geval weer iemand bij die aangestoken is door het hevelvirus :mrgreen: .
Leuk om te lezen! Nu ga je met een La Pavoni ook nooit meerdere shots achter elkaar maken, dus oververhitting is in zo'n geval nooit een issue. Althans, laat ik het zo zeggen: bij mij komt het nooit voor dat ik meer maak dan 1 shot. Anders slinger ik de Pro800 aan.
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 en v2.5
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta|V60

23
Ik maak vaak 3 shots en regelmatig 4 shots na elkaar.
Met de Bong isolator gaat dat uitstekend, zonder oververhitting.

Voor meer dan 4 shots pak ik een filterapparaat.
Het is dus prima mogelijk.
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

24
GuidovW schreef:Ik maak vaak 3 shots en regelmatig 4 shots na elkaar.
Met de Bong isolator gaat dat uitstekend, zonder oververhitting.

Voor meer dan 4 shots pak ik een filterapparaat.
Het is dus prima mogelijk.
Ja, dat geloof ik meteen. Als ik 'm ook zo zou gebruiken zou een Bong isolator de oplossing zijn ja! Ik blijf gek op het machientje.
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 en v2.5
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta|V60

25
Erik82 schreef: za 28 sep 2024, 17:02 Vanmorgen met HK87 een twaalftal shots gemaakt met de CT1 en wat blijft het dan toch ook een heerlijke machine. Met de Fellow EKG Pro op 93C en in de hold stand konden we telkens bijvullen en shot na shot blijven maken zonder enige vorm van oververhitting of wat dan ook. Dat gaat met een Pavoni, Cremina oid never nooit lukken.

Dit was eerlijk waar ontzettend leuk. Ik ben helemaal betoverend aan de strietman, wat een droom machine is het. Je kan er bijna niet mis mee schieten tenzij je veel en veelste fijn hebt gemalen. Maar anders dus ook al is de maling niet helemaal lekker afgesteld, krijg je toch gewoon een hele goeie kop koffie. Het is ook relatief makkelijk te leren allemaal. De zachte lever profiel in smaak is zo ontzettend anders als een pomp machine. Jaa dit is echt wat ik dus zocht 🫣😀

Ook leuk die malers van Erik, Haha dat is zon beetje het uiterste wat je kan hebben denk ik😅. Bij de gigantische 102mm blindburrs zagen mijn 83 er als dwergen uit.
Uit de lagom van Erik heb ik ook voor het eerst een anaerobic als fantastisch ervaren want ik hou er eigenlijk niet van. In mijn ervaring een krankzinnige smaakexplosie maar zonder de nare aftertaste van wat anaerobic koffie vaak heeft, ik was echt verbaasd nog nooit zon koffie gehad.

Nee dit was echt super leuk, ik wil erik ook bedanken. Super gastvrij, is ook echt flink bezig geweest voor mij al die kopjes koffie klaar zetten. 💪👍
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs

26
Hk87 schreef:
Erik82 schreef: za 28 sep 2024, 17:02 Vanmorgen met HK87 een twaalftal shots gemaakt met de CT1 en wat blijft het dan toch ook een heerlijke machine. Met de Fellow EKG Pro op 93C en in de hold stand konden we telkens bijvullen en shot na shot blijven maken zonder enige vorm van oververhitting of wat dan ook. Dat gaat met een Pavoni, Cremina oid never nooit lukken.

Dit was eerlijk waar ontzettend leuk. Ik ben helemaal betoverend aan de strietman, wat een droom machine is het. Je kan er bijna niet mis mee schieten tenzij je veel en veelste fijn hebt gemalen. Maar anders dus ook al is de maling niet helemaal lekker afgesteld, krijg je toch gewoon een hele goeie kop koffie. Het is ook relatief makkelijk te leren allemaal. De zachte lever profiel in smaak is zo ontzettend anders als een pomp machine. Jaa dit is echt wat ik dus zocht 🫣
Afbeelding

Ook leuk die malers van Erik, Haha dat is zon beetje het uiterste wat je kan hebben denk ik
Afbeelding
. Bij de gigantische 102mm blindburrs zagen mijn 83 er als dwergen uit.
Uit de lagom van Erik heb ik ook voor het eerst een anaerobic als fantastisch ervaren want ik hou er eigenlijk niet van. In mijn ervaring een krankzinnige smaakexplosie maar zonder de nare aftertaste van wat anaerobic koffie vaak heeft, ik was echt verbaasd nog nooit zon koffie gehad.

Nee dit was echt super leuk, ik wil erik ook bedanken. Super gastvrij, is ook echt flink bezig geweest voor mij al die kopjes koffie klaar zetten.
Afbeelding
Afbeelding
Leuk topic. Wat is het geworden?

Ik zit ook te twijfelen tussen de Pavoni of de Flair 58. Na 15 jaar Rancilio Silvia wil ik graag de hevel tour op.

Er komt eerst binnen en paar maanden een DF64 gen2 die de Bezerra bb005 gaat vervangen.

Ik heb een voorkeur voor de Flair 58, ik heb de Nanofoamer lithium al. Ik zet minstens elke avond twee cappuccino's. Melkkan kan ik opwarmen op de inductie kookplaat, maar ik ben bang dat ik het stomen van melk juist ga missen.

Pavoni is waarschijnlijk niet stabiel genoeg en denk dat me dat gaat irriteren op den duur.

Strietman is een geweldig mooi apparaat, maar het buiten budget. Ik zit met een schuin oog nog te kijken naar de Argos van Odyssee. Die kan met veer en direct gebruikt worden. Pracht machine om te zien en ook mogelijkheid om te stomen.

Verstuurd vanaf mijn motorola edge 50 pro met Tapatalk

27
Ik ben er met Erik al over uit om de strietman over te nemen. Ik zie het voor mijzelf als een gelukje want de strietman zie je niet vaak tweedehands en nieuw kost het zo rond de €3000.

Als jij de ruimte hebt in je koffie hoek voor de lengte van een hevel (dat kon bij mij niet vanwege de keukenkastjes) en je wilt blijven stomen dan heb je eventueel ook andere goedkopere opties zoals een Bezzera strega. Of een londinium vectis. Of als je het nog iets goedkoper wil doen zou ik zoeken naar een la pavoni met upgrades die helpen tegen oververhitting. Het liefst ook een pressure gauge dat je goed kan zien wat je doet tijdens het zetten om vervolgens weer van te leren.

De Flair 58 heeft mij persoonlijk niet echt weten te overtuigen maar dat is misschien ten onrecht aan de machine zelf want het lijkt me voor de geld nog steeds veel te bieden. Ik wou het lat voor mezelf gewoon hoger leggen.

Een geüpgraded pavoni zag ik dan eerder zitten en die kan je ook vinden voor ietsje meer geld als de Flair.

Ik ben dolgelukkig met de strietman van erik82. Ik had geen betere kunnen vinden tweedehands en ook meteen heel erg goed wegwijs gemaakt door Erik. Hij staat nu bij Wouter strietman voor een laatste onderhoud en dan mag ik hem ophalen😊
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs

28
Hk87 schreef:Ik ben er met Erik al over uit om de strietman over te nemen. Ik zie het voor mijzelf als een gelukje want de strietman zie je niet vaak tweedehands en nieuw kost het zo rond de €3000.

Als jij de ruimte hebt in je koffie hoek voor de lengte van een hevel (dat kon bij mij niet vanwege de keukenkastjes) en je wilt blijven stomen dan heb je eventueel ook andere goedkopere opties zoals een Bezzera strega. Of een londinium vectis. Of als je het nog iets goedkoper wil doen zou ik zoeken naar een la pavoni met upgrades die helpen tegen oververhitting. Het liefst ook een pressure gauge dat je goed kan zien wat je doet tijdens het zetten om vervolgens weer van te leren.

De Flair 58 heeft mij persoonlijk niet echt weten te overtuigen maar dat is misschien ten onrecht aan de machine zelf want het lijkt me voor de geld nog steeds veel te bieden. Ik wou het lat voor mezelf gewoon hoger leggen.

Een geüpgraded pavoni zag ik dan eerder zitten en die kan je ook vinden voor ietsje meer geld als de Flair.

Ik ben dolgelukkig met de strietman van erik82. Ik had geen betere kunnen vinden tweedehands en ook meteen heel erg goed wegwijs gemaakt door Erik. Hij staat nu bij Wouter strietman voor een laatste onderhoud en dan mag ik hem ophalen
Afbeelding
Gaaf! Veel plezier met de Strietman. Ik heb geen keukenkastjes, alleen mijn werkblad van de koffiecorner is maar 40cm diep. Ik heb eerder naar de Bezerra Strega gekeken, maar die gaat niet mooi passen qua diepte.

Verstuurd vanaf mijn motorola edge 50 pro met Tapatalk

29
Ja die 40cm gaat een probleem worden. Mijn werkblad is maar 44cm diep en ik heb daar jarenlang een Strega op gehad maar moest wat 2 gaten in het voorste deel van het frame boren om de pootjes iets naar achteren te plaatsen. Dat ging met 44cm net aan dus 40cm gaat niet lukken en dan heb je ook meteen een zeer beperkte keuze aangezien veel machines te diep zijn.

De Flair is leuk maar ik vraag me af of dat je niet tegen gaat staan als daily driver. Er zijn genoeg mensen die hem als enige machine hebben maar het zou niet mijn voorkeur zijn, zelfde geldt trouwens ook voor een Pavoni. Dan zou ik toch eerder naar een Londinium Vectis kijken als je niet van lichte branding houdt. Als je wel van lichte branding houdt hebben eigenlijk alle kleine hevels, behalve de Strietman, een veel te klein volume en moet je overgaan op allerlei minder dan ideale oplossingen om er iets acceptabels van te maken. Voor alles van medium en donkerder zit je toch eerder op een 1:2 ratio en max 1:2.5 dus dan moeten ze wel werken. De Flair kan daarentegen wel weer shots van 55gr maken met het 90gr reservoir wat ook aanzienlijk meer is dan de Vectis. De Flair zou ik sowieso verkiezen boven een Pavoni.

De Argos is ook een geweldige machine, zeker voor de prijs. Je moet alleen geduld hebben want het kan best eens 6-9 maanden duren voordat je hem in huis hebt maar dat is alsnog beter dan ets inferieurs kopen omdat je het sneller in huis hebt. Met een prijs van $1100 en verzenden ga je dan ook al snel richting de €1800 na invoer etc. Altijd iets om rekening mee te houden.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

30
Ik heb jaren een Pavoni gebruikt met lichte branding en eerlijk gezegd ging dat prima. Door de kleinere filters krijg je uiteraard een lagere yield, maar ik kon met 14 gram in perfect 38-40 gram uit krijgen en dat gaf me met lichte branding een heel mooi resultaat.
Het zijn uiteraard machines die je moet leren kennen, vooral op vlak van temperatuur, maar eenmaal je dat onder de knie hebt is er weinig dat je beperkt t.o.v. duurdere (en grotere) levers.
La Pavoni Professional — G-iota SSP MP — HG-1 — Comandante C40 — Sage Precision Brewer — Aeropress — Clever Drip