Ik heb de 'Beansup Manopresso' gisteren ontvangen en uitgeprobeerd.
En moet zeggen dat ik erg aangenaam verrast ben over de heerlijk zachte zoete espresso die ik er uit heb gedronken.
Als eerste voorwaarde daarvoor zijn natuurlijk goede bonen en een goede maler nodig.
Maar het zijn lekkere, reproduceerbare bakjes die ik er uit krijg.
Normaal drink ik mijn koffie uit de Bialetti moka express (geen espresso).
Deze is met dezelfde bonen en iets grover gemalen een beetje scherper.
Overigens vraag ik me af of het echt espresso mag heten, i.v.m. de verwerkingsdruk.
Die kan ik niet meten en vraag me af of zo'n simpel systeem wel 9 bar druk kan leveren...
Alhoewel vergelijkbare apparaatjes aangeven iig 8 bar (116 psi) te kunnen leveren.
Dus lekker gedronken, maar wel een aantal opmerkingen daarbij:
- op de doos staat een 'gebruikshandleiding'. Deze is slecht leesbaar (iig voor oudere ogen...
).
- meegeleverd in de doos zijn een hoesje om het apparaat in op te bergen en een papieren handleiding (Engels). Deze is prima leesbaar, bevat veel waarschuwingen en uitzonderingen, maar ook prima leesbare picto's en enkele tips.
- het is een flink gefröbel om 7 gram koffie in het koffie reservoir te krijgen. Uiteindelijk heb ik m'n duim en wijsvinger er omheen gevouwen en als trechter gebruikt. Dat werkte goed.
- ik heb de koffie aangedrukt met het maatschepje en precies de handleiding gevolgd.
- met 7 gram koffie en 15 x pompen (handleiding) kreeg ik iedere keer precies 30 ml espresso.
- het pompen valt mee, maar als je het alleen met je duim wilt doen, moet deze flink gespierd zijn....
- als je stopt met pompen, blijft het apparaat koffie lekken. Je moet hem dus gelijk schoon maken om een kliederboel te voorkomen.
- omdat er wel vrij veel kracht nodig is voor het pompen beweegt het apparaat behoorlijk. Hierdoor moet je oppassen om een kliederboel te voorkomen.
Het grootste nadeel vind ik dat het apparaat niet goed schoon- en helemaal niet droog te maken is.
De oranje pakking die het heet water reservoir afsluit mag niet nat worden (volgens de handleiding)....
Zowel het pomp mechanisme als de tuit (mond) bevatten veel water dat er niet goed uit te krijgen is.
Schoon maken is hierdoor veel werk.
Ook na een nacht gedemonteerd op het aanrecht laten drogen, blijft er water uit komen als je klopt.
Vanuit hygiënisch oogpunt vind ik dit een groot manco.
In aanmerking nemend dat het apparaat voor de camping of de rugzaktoerist is bedoeld, vind ik dit om die reden zelfs een afrader.
Uiteraard heb ik het apparaatje zover mogelijk gedemonteerd, zie foto's.
Dat was niet heel ingewikkeld, de schroefjes zijn makkelijk bereikbaar en zitten niet erg vast.