Re: De Italiaanse smaak die een cultstatus kreeg - Saka caffè

42
HuibN schreef: wo 25 jun 2025, 11:57 Krijg donker gebrande koffie echt niet weg. Donker gebrande koffie mist de subtiele complexiteit van een goed gezette espresso van licht gebrande koffie.
Het is echt zonde om van hoge kwaliteit bonen een donkere branding te maken. Wordt denk ik ook niet vaak gedaan.
Van licht gebrande koffie een heerlijke espresso zetten is wel een stuk moeilijker en vraagt ook een goede molen en echt oppassen voor channeling.
Ik gebruik zelf altijd de aangeboden filterbranding van de bonen om espresso te zetten en niet de espressobranding
Maar ieder zijn meug.
Dat kan ik me voorstellen. Met welke malers heb je dat geprobeerd en als voorbeeld welke bonen van waar?
Ik vind die Ozik die jij hebt een hele interessante Maler maar ze zijn zo zeldzaam en relatief onbekend.

Ik denk dat de maler ook wel heel belangrijk is bij donkerdere branding. En ik vind sommige donkere branding ook niet te pruimen. Maar soms denk ik dat men het ook geen kans wilt geven. Ik kan een light roast ook wel waarderen maar ik moet er niet aan denken om het elke dag te drinken. Op zn tijd kan ik dan een chocolade bommetje zeer waarderen.

Ik heb geen ervaring met de Ozik die jij hebt maar in algemeen is de 98mm teveel helderheid voor een dark roast waardoor je iets krijgt wat je denkt ik niet moet hebben vandaar dat ik benieuwd was of je het ook met andere malers hebt geprobeerd. Natuurlijk valt over smaak niet te twisten.
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: Baratza sette 270 WI & 1zpresso ZP6 & pre-order Kafatek Monolith Titan SDRM

43
Laatste jaren van de Niche naar de Lagom P64 gegaan met MP schijven.
En dan sinds 5 maanden de Ozik wat een absolute high end molen is. Ben er vreselijke blij en trots op. Er ging bij het malen van licht gebrande bonen echt een nieuwe wereld voor mij open. Bonen waar ik op P64 nauwelijks wat uitkreeg, zijn nu een feestje.
Net zoals bij goede wijn moet bij mij koffie ook iets van een zuurtje hebben en dan kan deze nog steeds zoet smaken. Dat ontbreekt bij donker gebrande koffie.
Meestal hebben mijn vrouw en ik een afdronk na een espresso van minimaal een half uur bij een goed gezette espresso. En dat zijn dan meestal echte Blooming shots.
Omdat het totaal mijn ding niet is, heb ik nooit donker gebrande koffie bonen en dus weinig tot geen ervaring met het malen daarvan maar ik geloof dat er een algemene consensus is dat daar de eisen van de molen veel minder hoog is. Bij voorkeur ook andere maalschijven.
Het enige wat ik jammer vind bij licht gebrande bonen is dat je niet die dikke viscositeit en crema kan krijgen.
Nurri Leva / Ozik Bold MK3

44
HuibN schreef: wo 25 jun 2025, 20:45 Laatste jaren van de Niche naar de Lagom P64 gegaan met MP schijven.
En dan sinds 5 maanden de Ozik wat een absolute high end molen is. Ben er vreselijke blij en trots op. Er ging bij het malen van licht gebrande bonen echt een nieuwe wereld voor mij open. Bonen waar ik op P64 nauwelijks wat uitkreeg, zijn nu een feestje.
Net zoals bij goede wijn moet bij mij koffie ook iets van een zuurtje hebben en dan kan deze nog steeds zoet smaken. Dat ontbreekt bij donker gebrande koffie.
Meestal hebben mijn vrouw en ik een afdronk na een espresso van minimaal een half uur bij een goed gezette espresso. En dat zijn dan meestal echte Blooming shots.
Omdat het totaal mijn ding niet is, heb ik nooit donker gebrande koffie bonen en dus weinig tot geen ervaring met het malen daarvan maar ik geloof dat er een algemene consensus is dat daar de eisen van de molen veel minder hoog is. Bij voorkeur ook andere maalschijven.
Het enige wat ik jammer vind bij licht gebrande bonen is dat je niet die dikke viscositeit en crema kan krijgen.
Ja nou dat zuurtje zoals je benoemt is kenmerkend voor wat een hoop mensen trekt naar de lichte branding kamp en dat zal je niet zo op die manier vinden met donkere branding.

Dat is dan gewoon een kwestie van smaak en ik begrijp heel goed wat je bedoelt ermee.

Eigenlijk is een lagom p64 met Multi purpose ook heel erg ongeschikt voor alles behalve light roast althans dat was mijn ervaring. Eenmaal geprobeerd en dat was ronduit walgelijk op 83mm Multi purpose, zal niet anders zijn op 64mm.

En ja de Niche vind ik persoonlijk ook 'mediocre' maar wel weer een alleskunner.
De eisen voor je maler en donkere branding liggen vooral goedkoper en dat zou je in die zin als lager kunnen classificeren.
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: Baratza sette 270 WI & 1zpresso ZP6 & pre-order Kafatek Monolith Titan SDRM