Re: gespot

4001
Ja, wanneer men cupt zegt dat niet veel over de smaak ontwikkeling na branden maar wel over de persoon die goed kan proeven wat hij cupt en in schat hoe de boon gaat smaken na een periode rust.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: gespot

4003
Pti schreef:Cuppen gaat meer om maximale consistentie dan maximale smaak.
Die snap ik niet. Ze gaan proeven om de consistentie te bepalen? Consistentie van wat dan? Niet de smaak?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: gespot

4004
Je cupt bij voorkeur tussen 8 en 24 uur na het branden itt cuppen wanneer de koffie maximale smaak geeft. Dat laatste is namelijk per koffie/branding zeer verschillend. Het hele doelvan cuppen is om elke koffie op exact dezelfde (gestandaardiseerde) wijze te beoordelen zodat de resultaten zo goed mogelijk met elkaar te vergelijken zijn. Je leert vervolgens vrij snel welke aspecten te maken hebben met de versheid en wat het potentieel van een koffie ondanks dat deze relatief vers is.

Je kunt natuurlijk afwijken van die 8-24 uur, maar als je vaker cupt bijvoorbeeld om aankoopposities te bepalen of product evaluatie dan is het belangrijk dat je wel altijd (ongeveer) dezelfde rustperiode aan houdt. Puur voor consistentie.

Re: gespot

4005

Pti schreef:Je cupt bij voorkeur tussen 8 en 24 uur na het branden itt cuppen wanneer de koffie maximale smaak geeft. Dat laatste is namelijk per koffie/branding zeer verschillend. Het hele doelvan cuppen is om elke koffie op exact dezelfde (gestandaardiseerde) wijze te beoordelen zodat de resultaten zo goed mogelijk met elkaar te vergelijken zijn. Je leert vervolgens vrij snel welke aspecten te maken hebben met de versheid en wat het potentieel van een koffie ondanks dat deze relatief vers is.

Je kunt natuurlijk afwijken van die 8-24 uur, maar als je vaker cupt bijvoorbeeld om aankoopposities te bepalen of product evaluatie dan is het belangrijk dat je wel altijd (ongeveer) dezelfde rustperiode aan houdt. Puur voor consistentie.
Ok. Dank voor deze uitleg.

Wel nog een vraag want je schrijft resultaten maar dat is een breedt begrip, welke resultaten worden beoordeeld als het niet om smaak gaat? Ik dacht echt dat cuppen gaat om de smaak van een koffie en wat je kunt verwachten van een groene boon.

Sorry, misschien domme vragen maar ja dan ben ik maar dom.... [emoji4] Ben echt geïnteresseerd.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: gespot

4006
Vragen is nooit dom! Cuppen is natuurlijk gewoon proeven van koffie en proeven gaat om smaak. Het doel van cuppen is zo consistent mogelijk te proeven een daarom hou je een vaste tijd tussen het branden en het proeven/cuppen aan. Niet omdat de koffie dan maximaal op smaak is, maar omdat je elke koffie dan op dezelfde manier beoordeelt.

Re: gespot

4007
Pti schreef:Vragen is nooit dom! Cuppen is natuurlijk gewoon proeven van koffie en proeven gaat om smaak. Het doel van cuppen is zo consistent mogelijk te proeven een daarom hou je een vaste tijd tussen het branden en het proeven/cuppen aan. Niet omdat de koffie dan maximaal op smaak is, maar omdat je elke koffie dan op dezelfde manier beoordeelt.
Ja ok, maar dat zegt dan toch wat over wat je kunt verwachten van een boon? Of die zich goed zal ontwikkelen tot een gebalanceerde smaak of niet?

De vraag kwam voort uit of bloomen van filterkoffie ervoor zorgt dat je ze niet hoeft te laten rusten. Ik meen juist van wel met filterkoffie.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: gespot

4008
De luxe om elke koffie op zijn lekkerst te proeven is er niet met cuppen. Rust is bij filter minder belangrijk dan bij espresso, maar koffie wordt altijd lekkerder met de juiste rusttijd na het branden.

Re: gespot

4010
Pti schreef:De luxe om elke koffie op zijn lekkerst te proeven is er niet met cuppen. Rust is bij filter minder belangrijk dan bij espresso, maar koffie wordt altijd lekkerder met de juiste rusttijd na het branden.
Hmm.... Ja. Maar zo beleef ik filterkoffie eerlijk gezegd zelf niet adhv wat proef (of denk te proeven). Voor filterkoffie vind ik rust net zo belangrijk daardoor maar goed, ik kan ook 0 bewijs neerleggen dat de smaak beter wordt. Ik denk dat te proeven en ben sowieso geen professional natuurlijk. Enfin, weer wat geleerd. Thanks!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’