Re: Wat drink je nu?

5081
omeCoffee schreef: di 04 mar 2025, 15:26 Zo deze eens proeven. Aardbeien, winegums en bloemen.

https://daggercoffee.nl/shop/dutch-bari ... ip-coffee/
Die heb ik momenteel ook! Erg lekker, maar ik drink hem alleen als filterkoffie (V60 of Delter press) en niet als espresso.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino

5082
Vraagje, is er iemand bekend met de Brazilië Santa Catarina honey van het Hoofdkwartier? Voor het eerst deze bonen geprobeerd en vind hem erg bitter. Moet zeggen dat ik nog wel een ietswat lange doorlooptijd had maar niet eerder zo een bittere espresso gehad. Ben benieuwd of iemand ervaring met deze boon heeft.

5083
Randy schreef:Vraagje, is er iemand bekend met de Brazilië Santa Catarina honey van het Hoofdkwartier? Voor het eerst deze bonen geprobeerd en vind hem erg bitter. Moet zeggen dat ik nog wel een ietswat lange doorlooptijd had maar niet eerder zo een bittere espresso gehad. Ben benieuwd of iemand ervaring met deze boon heeft.
Zeker, ik heb ze op dit moment thuis. Is inderdaad heel licht bitter, maar precies zoals ik lekker vind. Ik ervaar zeker niet die heel sterke bitterheid die jij ervaart.
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 en v2.5
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta|V60

5084
Leinad schreef: wo 05 mar 2025, 21:32
Randy schreef:Vraagje, is er iemand bekend met de Brazilië Santa Catarina honey van het Hoofdkwartier? Voor het eerst deze bonen geprobeerd en vind hem erg bitter. Moet zeggen dat ik nog wel een ietswat lange doorlooptijd had maar niet eerder zo een bittere espresso gehad. Ben benieuwd of iemand ervaring met deze boon heeft.
Zeker, ik heb ze op dit moment thuis. Is inderdaad heel licht bitter, maar precies zoals ik lekker vind. Ik ervaar zeker niet die heel sterke bitterheid die jij ervaart.
Hmmmm, morgen weer even proberen.

5085
Wil ff nieuwe groene bonen bestellen, maar zie dat mijn vaste adresjes nu zo'n €6 meer vragen per kilo across the board. Ik bestel meestal 15-20kg per keer, maar het lijkt gewoon nog om exact dezelfde batches te gaan (laatste bestelling was september).

Word ik hier nu gefopt? Ik begrijp dat de prijzen voor inkoop stijgen, maar 50% lijkt me wat overdreven en ik neem aan dat je inmiddels ingekochte bonen niet opeens duurder worden. Krijgen we na de goud, crypto en Rolex-rush nu ook een coffee-rush?
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

5087
Ypuh schreef: wo 05 mar 2025, 23:36 Wil ff nieuwe groene bonen bestellen, maar zie dat mijn vaste adresjes nu zo'n €6 meer vragen per kilo across the board. Ik bestel meestal 15-20kg per keer, maar het lijkt gewoon nog om exact dezelfde batches te gaan (laatste bestelling was september).

Word ik hier nu gefopt? Ik begrijp dat de prijzen voor inkoop stijgen, maar 50% lijkt me wat overdreven en ik neem aan dat je inmiddels ingekochte bonen niet opeens duurder worden. Krijgen we na de goud, crypto en Rolex-rush nu ook een coffee-rush?
https://www.tradingview.com/chart/?symb ... S%3AKC1%21
Tussen september en nu precies 50% stijging op de marktprijs, je wordt helaas niet gefopt. Als je gestegen transportkosten, inflatie en de wisselkoers mee neemt in de berekening is met 50% prijstoename het marge voor de verkoper lager dan in september vorig jaar. Koffie wordt duur, die schappen bij de Appie zijn ook niet voor niks leeg de afgelopen weken...
Dit alles is zeer positief voor de koffieproducenten, die de afgelopen jaren hun koffie uit de grond hebben gerukt omdat de marktprijs net-aan kostendekkend was (voor conventionele koffie). Nu stijgt de vraag en krimpt het aanbod, dan schiet de prijs omhoog. Het zal altijd een cyclus blijven, nu gaan producenten weer aanplanten en over drie jaar komt de prijs weer naar beneden door voldoende aanbod, maar de marktprijs is momenteel hoger dan ooit te voren.

Wat drink je nu?

5088
Thuis heb ik het roer omgegooid en ben ik begonnen aan de dark roast Colombia van LR.
Ik was de light roasts een beetje zat aan het worden dus tijd voor wat anders.
Er lekker deze, dikke crema laag en wat dikkere espresso, volle body, donkere pure chocolade, met toch ook nog een klein zuurtje erbij van het rode fruit of grapefruit denk ik.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

5089
MichaelvDuuren schreef:Thuis heb ik het roer omgegooid en ben ik begonnen aan de dark roast Colombia van LR.
Er lekker deze, dikke crema laag en wat dikkere espresso, volle body, donkere pure chocolade, met toch ook nog een klein zuurtje erbij van het rode fruit of grapefruit denk ik.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hi Michael,

Ervaringsvraagje! Hoe bevalt de gaggia en welke heb je? Zie je niet vaak op het forum, zo te zien zien je espresso's er top uit!

Afbeelding

5090
gilleko B. schreef:
MichaelvDuuren schreef:Thuis heb ik het roer omgegooid en ben ik begonnen aan de dark roast Colombia van LR.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hi Michael,

Ervaringsvraagje! Hoe bevalt de gaggia en welke heb je? Zie je niet vaak op het forum, zo te zien zien je espresso's er top uit!

Afbeelding
Ik ben erg tevreden met mijn Gaggia Classic Pro E 2019 versie. Vanaf deze versie schakelen de apparaten zichzelf na 15 min automatisch uit na geen gebruik (milieu bewust, maar ik vind het niet handig).

Voordelen van de machine:
- niet groot
- in vele kleuren te krijgen
- snel op temperatuur (minder dan 10 min en dan is de zetgroep echt al goed warm)
- ook de stoom is snel gereed en krachtig genoeg (duurt wel wat langer dan bij duurdere machines)
- makkelijk bijvullen van water, er zit een klep aan de bovenkant en je ziet de hoeveelheid water in de tank
- vele upgrades te krijgen (je kan het zo gek maken als je wilt, ik heb de Gaggiuino upgrade besteld, dan wordt het een soort Decent).
- onderdelen zijn makkelijk te krijgen en goedkoop
- gemakkelijk schoon te maken/houden
- 58mm portafilter

Nadelen
- geen PID controle standaard
- geen zicht op het aantal bar (dit is middels een OPV aanpassing globaal te regelen, in ieder geval een max)
- geen pre-infusie
- stoompijpje is alleen draaibaar. Hierdoor kun je tot max een 350ml liter kan gebruiken
- hoogte van de zetgroep is standaard erg klein tussen de lekbak. Dit kan je door een lage lekbak aan te schaffen oplossen.

Ik kan er erg lekkere espresso’s mee maken en zal ook niet snel overstappen op een andere machine, zeker als ik de upgrade heb gedaan. Want ik zou wel graag wat meer willen kunnen experimenteren met temperatuur, druk en pre-infusie etc.

Heb je hier wat aan?