Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

6525
Recept: 500 gram emmermeel en 500 gram roggemeel, beiden volkoren.
65% water
1,5% zout
1,4% instantgist
In de Bosch Mum6 gemixed. Eerste rijs in de mengkom ca 2 uur, prima. Tweede rijs in de bakvormen ook op de QuickMill ca 1 uur. Rijs kan beter.
Bakken 30 min op 220 graden celsius, oven voorverwarmd en 15 minuten met oven uit deurtje dicht. Al die tijd vind ik het vreselijk naar gist ruiken. Prima broden.
Andere ochtend sneetje gegeten en prima van textuur en smaak. Ik proef geen gist. Die geur is ook verdwenen.

Naar mijn idee ben ik net zoveel tijd kwijt aan het kneden en rijzen als jaren geleden met desem, maar ik kan mij natuurlijk vreselijk vergissen.
Laatst gewijzigd door Dirk Jan op za 28 feb 2026, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill 3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

6528
bobbee schreef: wo 25 feb 2026, 20:03
mutsje schreef:Ik heb het tegenwoordig enorm lux, ik koop een baal spelt meel (20KG) en deel dat met een vriend. Zitten specerijen en en zaden al in. Hoef alleen 21gr verse gist toe te voegen en 300ml water. Na eerste rijs gaat het in de keramiek bakblik met deksel en bestrooi ik het met sesamzaadjes. Als 2e rijs net onder de deksel is gaat die 35 min op 230C de oven in. Had ooit al eens foto ervan getoont. Ik geniet vaak van jullie mooie baksels!
Leuk! En waar koop je dat meel met toevoeging?
Helaas niet particulier te koop, ik koop het via een bevriende bakker. Net weer 10KG meel besteld want brood gaat erg hard :)
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven