koffiebert schreef: wo 10 sep 2025, 12:26
Doorlooptijd was goed: 17gram koffiepoeder, 44 sec , 60 gram output. Opgelost is het dus nog niet. Andere bonen hadden branddatum half augustus.
Naar mijn gevoel is het beter om, net als een paar posts eerder gezegd, terug naar de basics te gaan.
De algemene richtlijn voor de verhouding in een espresso is 1 deel gemalen koffie op 2 delen water (1:2), wat neerkomt op ongeveer 18 gram koffie en 36 gram gezette espresso, met een doorlooptijd van ~26 seconden.
Mijn theorie is dat in dit geval zuur en bitter door elkaar worden gehaald. Die smaken liggen erg dichtbij elkaar op je tong. Om dit te testen zou je eens kunnen proberen om 18 gram te malen en daar in 25 seconden 30 gram espresso met te zetten: dikke kans dat de koffie dan zuur is!
Andere tip is, heb ik ook eerder voorbij zien komen, om iemand uit te nodigen die weet wat hij doet en die op jouw set espresso te laten maken.
Ik ben even kwijt of je al een cursus gedaan had? Ik heb zelf een barista cursus gedaan om mijn kennis te verdiepen en ben er zeker niet slechter van geworden!