Welke “latte-killer” adviseren jullie?

1
Hi, ik ben nieuw hier en hoop wat van jullie ervaring en kennis te mogen opnemen.

Ik ben op zoek naar een passende semi automatische espressomachine voor onze voorkeur koffie wat voornamelijk lattes zijn. Ik drink graag cappuccino, mijn vrouw caffè latte. Ook drinken we beide zwarte koffie, americano. Een espresso met de juiste machine behoort ook tot de mogelijkheden.

Ik houd van eenvoud, weinig instellingen. Ik ben geen purist die de koffie gaat afwegen. Maar ik ken mezelf en sluit niets uit voor de toekomst. :) Sowieso moet mijn vrouw of zelfs mijn moeder er ook een goede kop mee kunnen zetten.

Mijn wensenlijst:
Must have:
zetten en stomen tegelijkertijd
Heet water kraan/tap

Like to have:
Korte opstarttijd
PID
Manometers
Driewegklep

Nice to have:
Pre-infusion
Reservoir én kraanaansluiting
Shot timer

Budget dat ik uit wil geven ergens rond de 1000,- De molen tel ik niet mee, daar denk ik aan de Eureka mignon specialita waar ik goede ervaringen over lees.

Esthetisch ben ik gecharmeerd van de deels zwarte espressomachines maar die zijn veelal minder traditioneel zoals de Ascaso steel en de Bellezza Bellona. (Als geld geen rol spoelde, dé Linea mini of Eagle 1 🤩). Prachtig vind ik de Profitec 300 Pro Zwatt maar denk dat een dubbele boiler niet aansluit bij ons latte gebruik. Andere interessante opties; Bezzera BZ10 / BZ13, Expobar Brewtus 4. De Rocket komt vaak terug in reviews maar is net als de Profitec wat hoger in prijs.

Voor ons koffie-gebruik lijkt een HX een goede keuze. Is dat zo of zijn er andere goede suggesties?

Een aromatische groet,

Re: Welke “latte-killer” adviseren jullie?

3
Jd gouda schreef: vr 02 sep 2022, 07:29 Waarom zou een dubbele boiler niet goed zijn voor latte gebruik?
Juist wel lijkt me
Ehh, de Pro 300, das toch een single boiler, ̶d̶a̶s̶ ̶t̶o̶c̶h̶ ̶e̶e̶n̶ ̶s̶i̶n̶g̶l̶e̶ ̶b̶o̶i̶l̶e̶r̶, ah neen, een dubbel boiler, ik zie het, ik had de GO in gedachte.
Een dubbele boiler doet toch alles wat TS in zijn wensenlijstje heeft staan?

4
Die zal dat zeker moeten kunnen. Maar is de boiler voldoende om meerdere lattes achter elkaar op te schuimen? Ik las namelijk dat een 300 een kleine capaciteit heeft voor veelvuldig stroomgebruik. Men schreef dat je dan beter de 500 kon nemen omdat die een groter boiler heeft, en prijs.

Verder las ik, ik ben echt een leek, dat een dubbele boiler toch wel meer wordt aangeraden aan degene die echt met temperatuur wil spelen en een hx voor het eenvoudiger gebruik aan te raden is.

6
Als je een HX machine wilt is een PID niet zo van meerwaarde. Op een dubbele boiler dan weer wel. Persoonlijk vind ik een dubbele boiler gebruiksvriendelijker dan een HX vanwege de temperatuurstabiliteit.
Misschien is een Lelit Mara X wel wat voor je, als je bij een HX wilt blijven.
Lelit Bianca | Sculptor 078s | G-iota | Clever Dripper | Timemore C2

7
RoosW schreef: vr 02 sep 2022, 07:48 Een dubbele boiler doet toch alles wat TS in zijn wensenlijstje heeft staan?
Zeker, maar ik denk dat de meeste dubbele boilers een redelijk forse stoomboiler hebben. Die dan weer lang moet opwarmen. Zelfde verhaal voor een HX met afdoende thermische stabiliteit, zal ook een forse boiler hebben. Bij Single boilers zoals de Unica kan het niet tegelijk. Binnen het budget denk ik dat een kleine brewboiler en een thermoblock stoomcircuit de beste oplossing is. Diverse Ascaso machines en de alom geliefde Quickmill 820 hebben dit volgens mij.
Londinium R - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

9
Bedankt al zover voor jullie reacties!

Ik zit niet vast aan een dubbele boiler of een HX. Ik ben me aan het verdiepen in de verschillen, wat ik alleen al heel erg leuk vindt om te doen, vandaar dat ik besloot me hier aan te melden.
Uiteindelijk zoek ik de machine die voor mij thuis het beste past. Als de pro 300 dat doet dan is de keuze al snel gemaakt.

Mijn vrouw benoemde nog dat ze niet van plan was elke dag de machine te gaan poetsen, dus veel Chrome valt daarmee sowieso af.

Opstarttijd vindt ik wel belangrijk, die stond bij must have maar omdat ik dan wellicht een betere optie naast me neer leg heb ik die verplaatst.
Misschien hebben meer gebruikers dat ooit zo bedacht en wen je eraan om hem gelijk aan te zetten als je de keuken inloopt.

Dat ik de pid er wel bij heb gezet is omdat ik hoop lang met de machine te mogen doen. De kans dat ik er meer wil gaan doen is aanwezig en dan wil ik er klaar voor zijn. Anderszijds kan ik altijd nog een switch maken als het me echt goed bevalt alles in te stellen.

10
ErikvW schreef: vr 02 sep 2022, 10:01
RoosW schreef: vr 02 sep 2022, 07:48 Een dubbele boiler doet toch alles wat TS in zijn wensenlijstje heeft staan?
Zeker, maar ik denk dat de meeste dubbele boilers een redelijk forse stoomboiler hebben. Die dan weer lang moet opwarmen. Zelfde verhaal voor een HX met afdoende thermische stabiliteit, zal ook een forse boiler hebben. Bij Single boilers zoals de Unica kan het niet tegelijk. Binnen het budget denk ik dat een kleine brewboiler en een thermoblock stoomcircuit de beste oplossing is. Diverse Ascaso machines en de alom geliefde Quickmill 820 hebben dit volgens mij.
Ik zie dat jij een Ascaso Steel Duo PID bezit. Denk je dat deze voor zowel mij als beginnend koffie hobbyist als mijn vrouw “druk op de knop” geschikt is?