Precissie weegschaal?

1
Dag allen,

Voor degene die me nog niet kennen. Mijn koffie quest is nu 3 jaar bezig. Momenteel ben ik net over gegaan naar een single dose maler, daar moest natuurlijk een weegschaal bij.

Ik was verbaasd dat een weegschaal zoveel prijs verschil kan hebben. Ik heb een goedkope gekocht en kom er nu achter waarom deze goedkoop is. Ik hoef echt niet per koffie boon het gewicht te weten, maar iedere keer een sprong van 0,3 gram, dat had ik ook niet verwacht. Is dat normaal voor een echte (goedkope) koffie weegschaal? Zie filmpje voor toelichting; https://youtu.be/tBxVNpym7EY?feature=shared

Ik hoor graag jullie mening en adviezen voor welke weegschaal dan te nemen. Daarbij kijk ik voornamelijk naar prijs, en hij moet gewoon per 0,1 gram wegen!

De weegschaal springt soms ook over. Dan weeg ik mijn koffie af, pak ik mijn andere spullen (verdeler, stamper, doseerring) en daarna verspringt hij 0,4 gram!
Rancilio Silvia v1, DF64v

Re: Precissie weegschaal?

2
Poosje geleden kocht ik voor de aardigheid een goeiekope van SearchPean en die doet het best goed.

In de praktijk gebruik ik alleen de Acaia's. Zijn duurder maar perfect.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Precissie weegschaal?

3
Ik herken het probleem. Ook diverse goedkope weegschaaltjes verbruikt. Vaak niet nauwkeurig.
Nadat ik ook de behoefte had aan een shottimer, heb ik veel weegschaaltjes vergeleken. Ook eens goed in mijn portemonnee gekeken en naar mijn vrouw. Oh ja, de weegschaal moest ook, met koppen erop, onder de filterhouder passen.
Uiteindelijk heb ik de poor men Acaia gekocht: Felicita Arc. Tot nog toe bevalt die goed en vervult mijn wensen.
Laatst gewijzigd door Frup op do 06 jun 2024, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

Re: Precissie weegschaal?

5
Zoals Manduca zegt, ik heb ook al jaren zo'n Joe Frex achtige. Werkt op zich prima, maar voor het zetten heb ik een Felicita Arc. Werkt perfect.
De Joe Frex gaat mee op vakantie.
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 en v2.5
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta|V60

Re: Precissie weegschaal?

6
Ik ben begonnen met een Brewista koffieweegschaal, maar heb deze heel snel vervangen voor een Acaia Lunar. Het is even slikken qua prijs (ze staan regelmatig nieuw in doos op Marktplaats voor ongeveer 2/3e van de prijs), maar het is in alles een superieur product.

Waar ik me het meest aan ergerde was de lichte vertraging in de meting, waardoor de grammen nog doortellen als de koffie gestopt is zeg maar. Hier kun je vast aan wennen, maar mijn hoofd kon er niet mee omgaan. De Acaia is dun (voor bepaalde machines en kopjes een pré), start snel op en laat niets te wensen over. Je koopt zo'n ding ook maar één keer en hebt er dagelijks plezier van.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Re: Precissie weegschaal?

7
Bij de action hebben ze momenteel kleine precisie weegschaaltjes voor ik dacht 1,99. Zit je op hete kolen dan kan die misschirnuitkomst bieden.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Precissie weegschaal?

8
Bij het veranderen van boon en of maalinstelling gebruik ik een weegschaaltje ,om 18 gram in te stellen, daarna gaat die weer de kast in, ik houd het simpel. espresso kopje vol is klaar :mrgreen: :mrgreen:
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Re: Precissie weegschaal?

9
Wat veel reacties zeg, dat had ik niet verwacht over een weegschaal.

Soms denk je ergens gefrustreerd over te zijn, dat je de enige ben. Blijkbaar niet haha

Ik ga de action tip proberen. En daarna waarschijnlijk mijn upgraderitus gebruiken voor een weegschaal van 2 Meijer. Ik heb nog nooit wat gekocht bij Temu en wil dat graag zo houden (principe dingetje)
Rancilio Silvia v1, DF64v

Re: Precissie weegschaal?

10
Folkert.kaagman schreef:Wat veel reacties zeg, dat had ik niet verwacht over een weegschaal.

Soms denk je ergens gefrustreerd over te zijn, dat je de enige ben. Blijkbaar niet haha

Ik ga de action tip proberen. En daarna waarschijnlijk mijn upgraderitus gebruiken voor een weegschaal van 2 Meijer. Ik heb nog nooit wat gekocht bij Temu en wil dat graag zo houden (principe dingetje)
De timemore Black Mirror mini is misschien ook interessant. Is voor 6 tientjes te koop bij moto coffee en is snel, nauwkeurig en heeft auto-tare, flowrate en speciale functies voor espresso en pourover.

En hij is mooi dun: 15 mm

Ik heb hem niet. Ik wil hem wel. Tot die tijd moet ik het doen met mijn Black Mirror basic.
Profitec Pro 800 - Timemore 078s