Al geruime tijd ben ik mij aan het orienteren over koffiebranden en ik zie de voordelen qua smaak en genieting wel als je de techniek eenmaal goed onder de knie hebt.
Maar ik vind het toch nog steeds een forse uitgave voor een "probeersel".
Uit de diverse reacties merk ik, dat de Gene thuisbrander wel als erg goed en handig eruit komt;
maar die prijs....
Nu zag ik recent een apparaat dat bakt (beter gezegd "friteert) volgens hetzelfde technische principe als Gene: roterende uitneembare molen verhit door infrarood en hetelucht:
de frituur zonder vet van Princess voorzien van groot controleglas.
http://www.princess.nl/nl/producten/77- ... fryer.html
Mijn vraag is dan ook wat de criteria zijn waaraan een goede koffiebrander moet voldoen?
Als frituur"pan" zonder vet worden her en der nogal wat kritische opmerkingen gemaakt zoals de geringe hoeveelheid per keer (300/400 gr), geen "vette" hap smaak en de lange "bak"tijd per portie (20 - 40 min afhankelijk van product).
Eigenschappen die bij koffiebranding niet als negatief overkomen, dacht ik?
Kortom: kan dit apparaat voldoen als koffiebrander?
Want voor de prijs van euro 75 voor deze nieuwe Princess wil ik de gok WEL wagen.....
Doen of gewoon dom??
Re: beginnersvragen.....over koffiebranden
2Het zou wel handig zijn als je inzicht hebt in de temperatuur in het ding, en daar ook invloed op hebt. Maar anders: probeer het eens en laat het ons weten?! Als je in een koekenpan kan roosteren zal het hier ook in willen?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
3Denk dat het wel moet lukken... lijkt id op de Gene!
Zou alleen iets van een opvangbak voor de vliesjes maken anders zit de hele keuken onder. Ben benieuwd naar je experiment!
Zou alleen iets van een opvangbak voor de vliesjes maken anders zit de hele keuken onder. Ben benieuwd naar je experiment!
4Er staat ook een uitgebreide gebruiksaanwijzing online
• Reinig het apparaat na ieder gebruik:
• Verwijder kruimels uit de binnenkant van het apparaat en leeg de kruimeltray.
• Houd het apparaat uit de buurt van brandbare materialen (gordijnen, tafelkleed).
• Raak de buitenkant van het apparaat niet aan tijdens gebruik. De buitenkant van het apparaat is heet!
• Gebruik geen olie of vet.

• Reinig het apparaat na ieder gebruik:
• Verwijder kruimels uit de binnenkant van het apparaat en leeg de kruimeltray.
• Houd het apparaat uit de buurt van brandbare materialen (gordijnen, tafelkleed).
• Raak de buitenkant van het apparaat niet aan tijdens gebruik. De buitenkant van het apparaat is heet!
• Gebruik geen olie of vet.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
5Ha ha, ja zoiets staat ook op mijn Gene, dus dat belooft iets goeds.
Ik weet trouwens niet hoe heet frituur zou moeten zijn, was dat niet rond de 200C?. Koffieboontjes rooster je zo ergens tussen 220C en 235C, weet niet of het apparaat dat haalt.
Ik weet trouwens niet hoe heet frituur zou moeten zijn, was dat niet rond de 200C?. Koffieboontjes rooster je zo ergens tussen 220C en 235C, weet niet of het apparaat dat haalt.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
6Dan heb je datgene waar verscheidene branders mee dwepen, slowroast coffeeSpironski schreef:Ha ha, ja zoiets staat ook op mijn Gene, dus dat belooft iets goeds.

Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
7Wel een interessant apparaat!
Alleen jammer dat hij geen "schoepen" heeft voor horizontale verdeling.
Ben benieuwd naar je ervaring en de gelijkmatigheid van de branding.
Alleen jammer dat hij geen "schoepen" heeft voor horizontale verdeling.
Ben benieuwd naar je ervaring en de gelijkmatigheid van de branding.

Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30
8En, Frank?
Al mee bezig geweest?
Al mee bezig geweest?
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30
9Ik heb inderdaad inmiddels een tweede handsje te pakken gekregen.
Princess liet mij weten, dat de temperatuur begrensd is op circa 200 Celsius en dat is te laag voor koffiebranding. Uit companypolicy mocht men geen info geven waar de temperatuur geregeld wordt.
Dus beter eerst een "miskoop" van een ander molesteren.
Meestal zit er een simpele warmte begrenzer tussen en die zat dus niet waar ik die verwachtte dwz aan de motor- en de tijdklokkant maar maar juist aan de andere zijde (de schroef van de begrenzer komt in de "ketel").
ik heb wat breekwerk moeten verrichten, maar nu weet ik dat het Princessje zonder probleem is te openen door de 3 schroeven aan onderzijde los te draaien en bovenaan het stukje zwarte plastic eruit te wippen; dan komt er een schroef in het zicht. Met wat schuifwerk komt het plastic daarna dan los.
Ik heb de begrenzer tussen de bedrading van de twee warmtelampen uitgehaald en daar een 5 amp (of hoger mag ook) wipschakelaar tussen gezet (te koop in electronica hobbyzaak), door een passend gat te knippen in het plastic rooster.
Zodoende is de hittebron veilig aan en uit te zetten, terwijl de trommel doordraait.
Oven thermometer in de lade en uitgeprobeerd.
Eerste proef gedaan met gewone roodmerkbonen van c1000 en dat was redelijk hoopvol.
Bij eerste proef dacht een een ons of 4 te kleuren, maar dan lopen er toch wel bonen uit.
Dus vulling moet flink onder rand van vulmond blijven; ik zal het later precies gaan wegen, maar gevoelsmatig is het met 250 gram wel het maximum bereikt; althans zonder aanpassing.
Temperatuur stijgt wel behoorlijk snel als je de lampen continue laat branden.
Mijn ervaring is dat de oventhermometer op die plaats niet goed aangeeft, zodat ik daar misschien na verloop van tijd toch een electronisch geval voor moet kopen.
Inmiddels zijn de groene bonen via internetbestelling gearriveerd en ga ik verder met experimenteren.
Dat zal dan vermoedelijk aankomend weekend zijn.
En voornamleijk op het oog en oor beoordeling van crack en kleuring denk ik.
Laat dat verder weten.
let's see".
Princess liet mij weten, dat de temperatuur begrensd is op circa 200 Celsius en dat is te laag voor koffiebranding. Uit companypolicy mocht men geen info geven waar de temperatuur geregeld wordt.
Dus beter eerst een "miskoop" van een ander molesteren.
Meestal zit er een simpele warmte begrenzer tussen en die zat dus niet waar ik die verwachtte dwz aan de motor- en de tijdklokkant maar maar juist aan de andere zijde (de schroef van de begrenzer komt in de "ketel").
ik heb wat breekwerk moeten verrichten, maar nu weet ik dat het Princessje zonder probleem is te openen door de 3 schroeven aan onderzijde los te draaien en bovenaan het stukje zwarte plastic eruit te wippen; dan komt er een schroef in het zicht. Met wat schuifwerk komt het plastic daarna dan los.
Ik heb de begrenzer tussen de bedrading van de twee warmtelampen uitgehaald en daar een 5 amp (of hoger mag ook) wipschakelaar tussen gezet (te koop in electronica hobbyzaak), door een passend gat te knippen in het plastic rooster.
Zodoende is de hittebron veilig aan en uit te zetten, terwijl de trommel doordraait.
Oven thermometer in de lade en uitgeprobeerd.
Eerste proef gedaan met gewone roodmerkbonen van c1000 en dat was redelijk hoopvol.
Bij eerste proef dacht een een ons of 4 te kleuren, maar dan lopen er toch wel bonen uit.
Dus vulling moet flink onder rand van vulmond blijven; ik zal het later precies gaan wegen, maar gevoelsmatig is het met 250 gram wel het maximum bereikt; althans zonder aanpassing.
Temperatuur stijgt wel behoorlijk snel als je de lampen continue laat branden.
Mijn ervaring is dat de oventhermometer op die plaats niet goed aangeeft, zodat ik daar misschien na verloop van tijd toch een electronisch geval voor moet kopen.
Inmiddels zijn de groene bonen via internetbestelling gearriveerd en ga ik verder met experimenteren.
Dat zal dan vermoedelijk aankomend weekend zijn.
En voornamleijk op het oog en oor beoordeling van crack en kleuring denk ik.
Laat dat verder weten.
let's see".
10Jammer van die 200 graden!
Ook niet geheel logisch aangezien warmteoverdracht via straling/lucht anders is dan via vet/olie.
Zou zeggen dat je met stralingswarmte hoger moet zitten voor een equivalente overdracht, toch?
Koffiebranders gaan op zich niet heel veel hoger, is 230-240 niet ongeveer de max?
Ovens gaan wel tot 270, misschien dat daar geschikte thermostaten voor te vinden zijn.
Je hebt dus ook geen groene bonen in "originele staat" geprobeerd, warmtebelasting wordt immers zowel door temperatuur als duur bepaald.
Ook niet geheel logisch aangezien warmteoverdracht via straling/lucht anders is dan via vet/olie.
Zou zeggen dat je met stralingswarmte hoger moet zitten voor een equivalente overdracht, toch?
Koffiebranders gaan op zich niet heel veel hoger, is 230-240 niet ongeveer de max?
Ovens gaan wel tot 270, misschien dat daar geschikte thermostaten voor te vinden zijn.
Je hebt dus ook geen groene bonen in "originele staat" geprobeerd, warmtebelasting wordt immers zowel door temperatuur als duur bepaald.