Re: Lelit Bianca

211
Opwarmen gaat sneller dan ik had verwacht (en gelezen), ongeveer 18 minuten, maakt eigenlijk niet uit of de stoomboiler aan staat of niet. Ik weet niet of hij dan al goed is doorgewarmd maar ze zegt dan in ieder geval ze er klaar voor is.

Op Kaffeenetz heeft iemand nagemeten hoe lang het duurt voor de groep stabiel op temperatuur is. Als de stoomboiler en de zetboiler aanstaan duurt dat 18 minuten. Staat alleen de zetboiler aan, dan duurt het langer, ongeveer 30 minuten omdat na 18 minuten de groep te warm is geworden en nog een kwartiertje nodig heeft om terug te koelen. ( al krijg je na 18 minuten wel het bericht dat de Bianca klaar voor gebruik is)
Lelit zou een aangepast opwarmprogramma moeten programmeren voor het opwarmen zonder stoomboiler. Misschien zit dat al wel in de Bianca 2.0
Vesuvius Evo Leva || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

Re: Lelit Bianca

214
Oké bedankt.

Ik heb het in het verleden ook wel eens getest, ook een doek er over heen gegooid maar het maakt geen enkel verschil, altijd 18 minuten. Ze werkt dus een vast programma af voor opwarmen.

Je zou eigenlijk een iets intelligenter opwarmprogramma verwachten maar als je het weet is het niet zo erg, gewoon wat langer wachten zodat je weet dat de temperatuur stabiel is.

Re: Lelit Bianca

215
kilo schreef: Lelit zou een aangepast opwarmprogramma moeten programmeren voor het opwarmen zonder stoomboiler. Misschien zit dat al wel in de Bianca 2.0
Ik heb daar iets over gelezen maar niet via de officiële kanalen. Tests op het 2020 model van de LCC zullen dat dus moeten aantonen.
QM_Ed schreef:
Van de filterbakjes vind ik voor mijn gebruik alleen de middelste bruikbaar, de kleinste gebruik ik niet en de grootste past de tamper niet lekker in en ook de puk valt er niet zo makkelijk uit vanwege het randje wat er in zit. Bij de middelste kan ik variëren tussen ongeveer 13 gram en 19 gram, is op dit moment genoeg bereik voor mij.

Nog een paar vragen:
- Welke alternatieve filterbakjes zijn er nog aan te raden voor de Bianca en wat gaat me dat brengen?
Het "eerste" filterbakje is een zogenaamde singe, een soort Italiaans relikwie waar in de moderne espresso maar moeilijk een plaats voor is te vinden. De tweede een dubbel bakje voor zo'n 14 tot 18 gram en het laatste is een zogenaamde triple, bedoeld voor ca. 21gram.
Er zijn alternatieven in de vorm van "precisie" filterbakjes, deze zijn wat preciezer maar vragen ook preciezere behandeling. Daarover schreef ik eerder dit
QM_Ed schreef: - Het lijkt me dat je uit moet kijken met het plaatsen van vochtige kopjes op de bovendeksel? Vanwege de sleuven verwacht ik dat als het druppelt dat het zo de electronica in kan lopen, klopt dit?
Zet nooit natte kopjes op een espressomachine en vul ook het reservoir van een espressomachine NOOIT zonder deze uit te nemen. Water en elektronica hebben een relatie met elkaar waar de vonken vanaf springen, dit helaas in negatieve zin...
QM_Ed schreef: - Vanaf het begin heb ik al dat als ik een shot wil maken en ik doe de hendel omhoog dat ik halverwege de slag een mechanische weerstand ervaar. Dit is niet altijd zo, soms loopt hij wel soepel, soms is het na een backflush iets beter en soms ook gewoon random. Hebben anderen dit ook en wat zou dit kunnen zijn?
De e61 groep werkt mechanisch, de vetten uit de koffie zijn zelfsmerend. Backflush vooral niet te vaak waar dit meer slijtage dan baten met zich mee brengt. Dit onderhoud is -net als waterbehandeling- cruciaal voor het behoud van de machine. Dit is voor iedereen anders, omdat de onderhoudsinterval nogal verschilt met de intensiteit van het gebruik. Bij twijfel even nazoeken in de manual óf ff checken bij de verkoper kan achteraf een hoop ellende besparen!

Re: Lelit Bianca

216
Pti schreef: ma 27 jan 2020, 22:16 Zet nooit natte kopjes op een espressomachine
Doe ik ook niet, ik vroeg het me alleen af omdat mijn vorige machine volledig gesloten was aan de bovenkant.

Pti schreef: ma 27 jan 2020, 22:16 vul ook het reservoir van een espressomachine NOOIT zonder deze uit te nemen
Ik heb een vaste wateraansluiting dus dat komt goed.

Pti schreef: ma 27 jan 2020, 22:16 De e61 groep werkt mechanisch, de vetten uit de koffie zijn zelfsmerend. Backflush vooral niet te vaak waar dit meer slijtage dan baten met zich mee brengt. Dit onderhoud is -net als waterbehandeling- cruciaal voor het behoud van de machine. Dit is voor iedereen anders, omdat de onderhoudsinterval nogal verschilt met de intensiteit van het gebruik. Bij twijfel even nazoeken in de manual óf ff checken bij de verkoper kan achteraf een hoop ellende besparen!
Ik backflush 1x per week zonder en 1x per 2 maanden met Cafiza.
Machine wordt niet al te intensief gebruikt, ongeveer 6 kopjes per dag.
Toevoer via waterontharder.
Verkoper was ene Arnoud ;)
Ik vroeg me meer af of dit vaker voor komt bij deze machine (of wellicht een eigenschap is van alle E61's) en wat de oorzaak kan zijn omdat ik het al vanaf het begin heb.
Als het normaal is vind ik het verder prima maar het lijkt net of het niet hoort en ik vraag me af of er iets aan te doen is.

Re: Lelit Bianca

217
Ik probeer het advies bewust zo globaal mogelijk te houden in de hoop dat iedereen er iets aan heeft. Net als de instructie filmpjes op YouTube waarbij "de ene dame" allerlei vooraf besproken vragen stelt, zodat "de andere dame" die heel instructief kan beantwoorden.

De mechanische weerstand die je voelt is van de nokjes die je induwt. Die draaien wel eens en soms voel je dan de scherpe kant. Het moet niet schraal en stroef voelen, maar met jouw cafiza interval maak ik me daar geen zorgen over.

Als je het leuk vind kan je eens een video bekijken waarin de interne werking van de e61 wordt uitgelegd, dan snap je meteen wat je "voelt" als je de hendel overhaalt.

Re: Lelit Bianca

218
Pti schreef: ma 27 jan 2020, 22:16 Zet nooit natte kopjes op een espressomachine en vul ook het reservoir van een espressomachine NOOIT zonder deze uit te nemen.
Ik ben het natuurlijk geheel met je eens! Slechts met een kleine nuancering:

Men moet er goed bij kunnen en niet te wild schenken, dan vind ik het in de machine laten van het reservatorium wel prettig want als men deze er telkens uit haalt en weer in terugplaatst, is de kans dat er bij het openen/sluiten van de nippel/ventiel onderin het reservatorium op gevement toch telkens een scheutje water wegstroomt ook reëel en bij sommige machines moet tevens het slangetje van de OPV dat in de waterbak hangt ook even opzij voordat je de bak laat zakken, ook weer gedoe.

De ontluchter blaast bij het opwarmen ook altijd wat stoom en spetters in de rondte en dat verdampt vrij snel, dus als het morsen niet te gek is kan men er ook weleens een beetje naast gutsen. Ik heb dat in de Rocket weleens gedaan en gelukkig was die heet dus was het overtollige water ook snel weer verdampt zodat de aardlekschakelaar er niet meer door van de leg raakte.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Lelit Bianca

219
QM_Ed schreef:[
Ik backflush 1x per week zonder en 1x per 2 maanden met Cafiza.
Even hierop inhaken, ik zou minstens iedere dag na laatste gebruik even backflushen zonder schoonmaakmiddel. Even de boel schoonspoelen voor de volgende keer. Dat kun je prima doen zonder problemen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Lelit Bianca

220
Pti schreef: ma 27 jan 2020, 23:27 Ik probeer het advies bewust zo globaal mogelijk te houden in de hoop dat iedereen er iets aan heeft. Net als de instructie filmpjes op YouTube waarbij "de ene dame" allerlei vooraf besproken vragen stelt, zodat "de andere dame" die heel instructief kan beantwoorden.

De mechanische weerstand die je voelt is van de nokjes die je induwt. Die draaien wel eens en soms voel je dan de scherpe kant. Het moet niet schraal en stroef voelen, maar met jouw cafiza interval maak ik me daar geen zorgen over.
Oke, als ik dan tussen de regels van deze beide dames probeer door te lezen begrijp ik hieruit dat het een bekend fenomeen is en dat iedereen met een E61 (en dus ook met een Bianca) dit soms heeft, dat ik me er geen zorgen over moet maken en ook niets hoef aan te passen.


Pti schreef: ma 27 jan 2020, 23:27 Als je het leuk vind kan je eens een video bekijken waarin de interne werking van de e61 wordt uitgelegd, dan snap je meteen wat je "voelt" als je de hendel overhaalt.
Ga ik eens naar op zoek !