Inmiddels 1 week eigenaar van de Lelit Mara X en de Niche Zero.
Wat een genot, heb nog geen constante espresso geproduceerd maar dat ik had als newbie ook niet verwacht. De machine is zeer snel op temperatuur, de standby modus is voor mij niet storend en in lijn met de workflow boontjes malen etc. Melkschuimen gaat ook prima, nog geen problemen bemerkt met het halen van 1,5 bar in brew temperature priority modus.
Nu wat rommelen met maalgraden en brew ratio. Dan heb ik direct een vraag wat betreft het timen van het shot, als beginner ben ik toch naarstig op zoek naar wat houvast en lees verschillende berichten over het starten van de klok. Raad je aan om ten tijde van de pre-infusie al te beginnen, bij het bereiken van 9 bar of bij de eerste druppels in het kopje. Gezien de lange pre-infusie van de Mara X zal dit groot verschil maken. Op het HB forum al veel over gelezen, ben toch ook benieuwd wat jullie hiervan vinden.
Another_jim adviseert daar het volgende, is dit haalbaar voor een absolute beginner?
Here's the proper rule:
0. Throw your stopwatch away
1. Stop your shot by the color of the flow. You want to stop it when the flow becomes light tan and translucent. If you see the crema at the entry point of the coffee into the cup become white, stop the shot, you've gone a little too far (although the white spot is a good way for beginners to to learn)
PS: heerlijke boontjes van het Hoofdkwartier, daar ook erg fijn geholpen. Mooie vakmannen.