Iedereen maakt wel eens een taalfout.
De laatste jaren loopt het echter de spuigaten uit.
Dingen waar ik me aan erger zijn fouten die steeds vaker gemaakt worden. Ook in het publieke debat.
Jouw met de w er achter om de bezittelijke vorm aan te geven schijnt niet meer te bestaan.
Verantwoording en verantwoordelijkheid worden dagelijks op tv en radio foutief gebruikt.
Beseffen . Nog zo'n mooie.Het is NIET "Ik besef me ". Het is ik besef dat ...
Het is wel "Ik realiseer Me dat....
Dan de lidwoorden.
De meisje en meer van dit soort ongein hoort men vandaag de dag zeer veel. Gaat me door merg en been. Lidwoorden!!
Wat was het ? Eerste klas lagere school?
Etc etc.
Ik heb me er nooit echt aan gestoord maar de taal gaat langzaam naar de klote.
Re: Xenia espresso machine
112Ja het doet zeer aan de ogen en het snerpt in de oren.
Op een ander forum schreef iemand over zijn haperende GPS en dat hij er "geen pijl op kon trekken".
Ik gaf, zelfs met verontschuldiging erbij voor het geval hij het niet fijn zou vinden, de link naar de pagina waar wordt uitgelegd hoe het zit en meneer werd me toch link...
Dat vind ik verbazend, dat mensen die vinden "het moet kunnen, ik tik zomaar wat en je bekijkt het maar" intussen vinden dat het geen pas heeft om op te merken hoe het vandaag de dag nog correct is.
Op een ander forum schreef iemand over zijn haperende GPS en dat hij er "geen pijl op kon trekken".
Ik gaf, zelfs met verontschuldiging erbij voor het geval hij het niet fijn zou vinden, de link naar de pagina waar wordt uitgelegd hoe het zit en meneer werd me toch link...
Dat vind ik verbazend, dat mensen die vinden "het moet kunnen, ik tik zomaar wat en je bekijkt het maar" intussen vinden dat het geen pas heeft om op te merken hoe het vandaag de dag nog correct is.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
113Weet je, aan de ene zijde heb je mensen die zich er dusdanig aan storen dat ze te pas en te onpas anderen op taalfouten moeten wijzen. Aan de andere zijde heb je mensen die er niet zoveel om geven en van alles ertussenin. Dat blijft tot in het einde der dagen een strijd.
Zelf heb ik mijn leven lang geworsteld met onze grammatica en spelling te begrijpen. Het is mij nooit helemaal gelukt. Het is dan ook niet altijd leuk wanneer iemand je aanspreekt op de grammatica, terwijl je veel moeite hebt gestoken in een tekst. Wanneer de eerste of enige reactie een verbetering op grammatica is, lijkt het alsof het afdoet aan de inhoud van de tekst. Misschien is het meer waardevol elkaar te proberen te begrijpen. Ook al is de taal niet keurig volgens het boekje, het doet niet af aan de boodschap. Onze taal is best ingewikkeld gemaakt. In mijn beleving onnodig ingewikkeld. Laksheid is dus niet altijd de oorzaak. Zo rechtlijnig is het niet
Zelf heb ik mijn leven lang geworsteld met onze grammatica en spelling te begrijpen. Het is mij nooit helemaal gelukt. Het is dan ook niet altijd leuk wanneer iemand je aanspreekt op de grammatica, terwijl je veel moeite hebt gestoken in een tekst. Wanneer de eerste of enige reactie een verbetering op grammatica is, lijkt het alsof het afdoet aan de inhoud van de tekst. Misschien is het meer waardevol elkaar te proberen te begrijpen. Ook al is de taal niet keurig volgens het boekje, het doet niet af aan de boodschap. Onze taal is best ingewikkeld gemaakt. In mijn beleving onnodig ingewikkeld. Laksheid is dus niet altijd de oorzaak. Zo rechtlijnig is het niet
114Ik probeer me van een belerende toon te onthouden en ik maak zelf ook vaak zar een fout.Keyser schreef: di 08 sep 2020, 21:46 Weet je, aan de ene zijde heb je mensen die zich er dusdanig aan storen dat ze te pas en te onpas anderen op taalfouten moeten wijzen. Aan de andere zijde heb je mensen die er niet zoveel om geven en van alles ertussenin. Dat blijft tot in het einde der dagen een strijd.
Heb er volgens mij in 11 jaar op dit forum nog nooit wat van gezegd.
Dat "Te allen tijde" is ook een uitdrukking die niet zo vaak gebruikt wordt dus een fout is zo gemaakt.
Gaat me meer om de w bij jou. Teksten worden onleesbaar door dit soort fouten.
En foute lidwoorden ? Voor mij A bridge too far . Remember Market Garden.
115Duidelijk waarom dit forum koffiepraat heet. Zullen we het weer over de Xenia hebben?
116Ik richt mij ook niet specifiek op iemand van dit forum. Het is meer bedoeld als reactie op dit onderwerp dat natuurlijk niet nieuw is. Dagelijks wijzen mensen elkaar op taalfouten. Gevraagd en ongevraagd. Maar ook beschaafd en onbeschoft. In mijn omgeving ken ik mensen die dyslectisch zijn. Daar werd vanuit het onderwijs ook niet altijd goed op gereageerd of herkent. Deze personen zijn goed geschoold, maar wanneer je ziet hoeveel moeite zij hebben moeten doen tijdens hun studie m.b.t. verslaglegging. Ik neem er mijn pet voor af. Maar ook zij werden te pas en te onpas verbeterd. Ook soms, omdat de ander dacht dat ze laks waren. Want hoe kun je de taal zoveel geweld aandoen?!
Sindsdien ben ik zelf voorzichtig met verbeteren van taal. De taal overleefd het wel. Ik maak mij liever druk om het gevoel van de mensen
Sindsdien ben ik zelf voorzichtig met verbeteren van taal. De taal overleefd het wel. Ik maak mij liever druk om het gevoel van de mensen
117Xenia is wel gemakkelijk zonder fouten te schrijven. Dat is een pluspunt voor de machinehifivoice schreef:Duidelijk waarom dit forum koffiepraat heet. Zullen we het weer over de Xenia hebben?
Je hebt gelijk
118On topic is engels op een forum dat koffiepraat heet, een Nederlands forum.
Ik vind het juist best goed dat uit een praatje een gesprek voortkomt. Om iedereen tevreden te houden graag dan toch het onderwerp verder voortzetten in "de huiskamer".
Nu, het ging voor het laatst over de xenia en zijn stoomkracht. Er werdt gezegd: neem een dual boiler als je melk wilt schuimen maar daar ben ik het niet mee eens. Er zijn heel veel HX machines die zeer goed stomen, met de Rocket, de Strega heb ik geen problemen gehad. De Lelit Bianca met zijn dual boiler knalde wel het hardst!
Ik vind het juist best goed dat uit een praatje een gesprek voortkomt. Om iedereen tevreden te houden graag dan toch het onderwerp verder voortzetten in "de huiskamer".
Nu, het ging voor het laatst over de xenia en zijn stoomkracht. Er werdt gezegd: neem een dual boiler als je melk wilt schuimen maar daar ben ik het niet mee eens. Er zijn heel veel HX machines die zeer goed stomen, met de Rocket, de Strega heb ik geen problemen gehad. De Lelit Bianca met zijn dual boiler knalde wel het hardst!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
119Toch wel apart. Voor een machine in deze ( prijs)klasse melkstoom gedrag van een Rancillia Silvia.bobbee schreef: di 08 sep 2020, 23:14 On topic is engels op een forum dat koffiepraat heet, een Nederlands forum.
120Een ECM technica 4 heeft hetzelfde.
Ik dacht altijd dat machines met een liggende boiler beter zouden stomen omdat het uitwisseloppervlak tussen water en stoom groter is dan bij een verticaal geplaatste boiler. Die vlieger gaat ook niet op.
Blijkbaar heb je een aantal dingen nodig om een litertje melk op te schuimen:
Voldoende volume aan stoom;
Voldoende stoomdruk/temperatuur
Voldoende vermogen/liter om de stoomvoorraad aan te vullen.
Als een van deze dingen tekort schiet heb je minstens één van de twee andere nodig om dit te compenseren.
Een Silvia stoomt juist uitstekend.
In tegenstelling tot een hx-machine daalt de temperatuur tijdens het stomen nauwelijks, doordat geen koud water bijgevuld.
Ik heb nog geen sluitende verklaring waarom, maar de best stomende thuismachine is de Domobar Super. Misschien is dan toch het stoomvolume doorslaggevend.
Ik dacht altijd dat machines met een liggende boiler beter zouden stomen omdat het uitwisseloppervlak tussen water en stoom groter is dan bij een verticaal geplaatste boiler. Die vlieger gaat ook niet op.
Blijkbaar heb je een aantal dingen nodig om een litertje melk op te schuimen:
Voldoende volume aan stoom;
Voldoende stoomdruk/temperatuur
Voldoende vermogen/liter om de stoomvoorraad aan te vullen.
Als een van deze dingen tekort schiet heb je minstens één van de twee andere nodig om dit te compenseren.
Een Silvia stoomt juist uitstekend.
In tegenstelling tot een hx-machine daalt de temperatuur tijdens het stomen nauwelijks, doordat geen koud water bijgevuld.
Ik heb nog geen sluitende verklaring waarom, maar de best stomende thuismachine is de Domobar Super. Misschien is dan toch het stoomvolume doorslaggevend.