Re: COVID-19 & de koffiewereld

1531
Als het gaat over bacteriële infecties wordt weleens voor het gemak gezegd dat "bacteriën worden resistent door antibiotica". Dat ligt in het echt wat genuanceerder. Bacteriën zinnen niet op een list en worden niet getergd door antibiotica om te muteren tot gemenere bacteriën.

De antibiotica doden een bepaald spectrum aan bacteriën maar er zijn er ook die blijven leven, en sommige rotzakken daar zijn nog geen effectieve antibiotica voor ontwikkeld (zou best kunnen worden gedaan maar zit te weinig winst in voor de farmaceuten).

Doodt je nu alle bacteriae behalve die rotzakken, dan blijven die dus over en hebben die in je lichaam verder geen concurrentie.

Ze waren er reeds maar hebben nu het rijk alleen. Ze zijn niet 'resistent gemaakt', ze bestonden reeds.

Moet je dan zeggen "antibiotica werken averechts want ze zorgen ervoor dat je ergere bacteriën krijgt"?

Nee. Dat zou wel leuk staan in de krant, je trekt er lezers mee als je zoiets als 'nieuws' brengt.

Doelgericht antibiotica aanwenden helpt wel, en dus niet alle kippen en varkens ermee volgooien, of zoals in het buitenland reeds voorschrijven bij een verkoudheid.

Ik zou wel een wat completer en meer doordacht verhaal willen lezen over de covid-19 vaccinaties, anders dan "met vaccinaties kweek je de ergste mutaties".

Het griepenvirus muteert ook, en soms is het vaccin van het seizoen beter gemikt daarop dan andere jaren. Maar je kweekt met het griepenvirus geen gevaarlijker griepen.

De ontwikkeling van een vaccin volgt op de ontdekking van een virus of -mutatie. Je kunt van de edele farmaceuten niet verwachten dat ze vooruitlopen op die mutaties. "Ze lopen / hollen / slenteren achter de feiten aan" zou niet aardig zijn. We doen dat immers allen.

De experts die nu met de suggestie komen dat we beter helemaal niet vaccineren zodat elke variant, dus ook die van de makkelijk te voorkomen ziektegevallen, flink om zich heen kan grijpen en zo de hardnekkiger virusvarianten voor kan zijn met het ombrengen van de bejaarden, het ziek maken van de onderwijzers, het de IC met exponentiële cijfers overspoelen, die grijpen volgens mij ook mis.

"Hoe eerder opa dood is aan een op zichzelf niet zo agressieve besmettelijke variant, hoe minder kans hij loopt die ergste variant op te lopen!"

Zouden ze bedoelen dat niet *alle* mensen, maar slechts bijvoorbeeld 30% van de mensen zouden moeten worden gevaccineerd zodat de op zichzelf kerngezonde mensen gerust Covid-19 kunnen oplopen, het doorgeven aan elkaar, en ook nog eens de nieuwste varianten? Dan blijft het jammer dat zelfs op zichzelf topfitte mensen héél lang last kunnen houden van doodvermoeid zijn, smaak- alsmede reukverlies, baanverlies.

Ook rest de vraag waar je de grens trekt. Iedereen boven de 60 vaccineren, ook de leraren en onderwijzers, de schoolbesturen willen dan ook, alle taxichauffeurs willen, iedereen in de zorg en hun familie, politici natuurlijk sowieso, brandwederlieden, politiemensen, iedereen die een 'contactberoep' heeft.

Wie zou je dan specifiek graag ongevaccineerd willen laten om daar de 'vrolijke' versies van het virus vrij rond te laten waren en hoe isoleer je die van de kwakkelende bevolkering?

Kortom, een simpele uitroep "vaccineren werkt averechts mensen" is een interessante maar vooral als men langs de kant staat en verder niets in heeft te brengen zodat men verder ook nergens verantwoordelijkheid voor draagt en dus ook niet al te lang hoeft na te denken...
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

1532
Stukje in de VK vandaag met voor elk wat wils:
1.223 doden na Pfizer en wat er dan gebeurt bij complotdenkers
Keulemans
in quarantaine
Het was weer eens zover, mijn digitale postvak stroomde vol. 'Schrijf hierover minstens een paginagroot objectief artikel', maande een opgewonden lezer. 'Zeer schokkend. We zullen je er wel spoedig over horen in de Volkskrant', daagde een ander me uit.

Inzet van de commotie is een document dat online als een lopend vuurtje rondgaat, onder de naam de 'Pfizer Papers'. Die naam zegt het al: hier is een pakket documenten waaraan een luchtje zit. Een stapel paperassen die iemand liever niet in de openbaarheid heeft.Dat laatste klopt. De 'Papers' zijn vrijgegeven nadat een groep wetenschappers de Amerikaanse toezichthouder voor geneesmiddelen FDA juridisch de arm had omgedraaid: wij willen álles zien wat te maken heeft met de toelating van de coronavaccins. Waarna de FDA morrend liet weten dat het 55 jaar gaat duren om al die documenten te verwerken en vrij te geven.

Enfin, die 'Pfizer Papers' behoren tot de eerste lading. Wat meteen de aandacht trekt: een tabel, aan het begin van het document. 'Fatal: 1.223', staat daar, met zoveel woorden. Pardon? Duizend-tweehonderd-drieëntwintig sterfgevallen? Volgens het document zijn dit de mensen die overleden na inenting met het Pfizervaccin, alleen al in de eerste paar maanden.

'Reusachtige wereldwijde BOMINSLAG', werd dat op de radicaal-rechtse Amerikaanse complotdenkerssite Infowars. 'Pfizerdocumenten stellen dat DUIZENDEN mensen in de eerste maand zijn vermoord door de prik!' Van liefst 42 duizend bijwerkingen zou de farmaceut al weet hebben gehad, blijkens het document.

Nou ja, totdat je de moeite neemt om ook de rest van de 'Papers' te lezen. Waar het hier om gaat, is een overzicht van álle denkbare meldingen van mogelijke bijwerkingen die bij de fabrikant zijn binnengekomen. Via artsen, van instanties zoals het Lareb in Nederland, maar ook gewoon van mensen die opbelden: moet u eens horen, ik kreeg het vaccin, en nu heb ik oorsuizingen.

Rijp en groen door elkaar dus, verwar dit vooral niet met bijwerkingen, schrijft de fabrikant er in zoveel woorden bij. De lijst is alleen bedoeld voor 'signaaldetectie', het op het spoor komen van misschien wel heel nieuwe bijwerkingen. Veruit de meeste gemelde bijwerkingen zijn overbekend: rillerigheid, hoofdpijn, moe, stijve arm.Maar de ernstigere gevallen dan? Die 1.223 sterfgevallen zijn er toch maar mooi. In de bizarre, gewiebelde wereld van de complotdenkers werd dit: '3 procent van de ingeënte mensen is aan het vaccin overleden!' 1.223 is immers 3 procent van 42 duizend, nietwaar?Het punt is, natuurlijk, dat mensen nu eenmaal ook spontaan overlijden. Hoeveel mensen die eerste maanden wereldwijd het Pfizervaccin kregen, is onduidelijk, maar alleen al in Europa en de VS - waar wél cijfers van zijn - waren het er 6,8 miljoen. Even rekenen: op dat aantal zou je alleen al door het toeval verwachten dat er een slordige 17 duizend overlijden. En dan is de overlijdenskans in de ingeënte groep nog groter ook: de meeste landen begonnen immers bij de oudsten en meest kwetsbaren.

In het document rekent Pfizer de meldingen door. Om te constateren: wat we zien aan hartaanvallen, beroertes en ander akeligs ligt geheel in lijn met wat je zou verwachten zónder vaccinaties. Niks aan de hand. Het gebruikelijke gezwaai van Magere Hein met zijn zeis.

Zoals Pfizer droogjes schrijft: 'Beoordeling van de beschikbare gegevens bevestigt een gunstige risico-voordeelbalans voor het vaccin.' Alweer zo'n zin die als een rode lap op de stier kan werken: 'Wát? Meer dan duizend doden, en Pfizer noemt het gunstig???'

Want dat is het diepere probleem. Wie eenmaal vastzit in de 'vaccins-kwaadaardig'-modus, vindt in zo'n document al snel bevestiging van zijn gelijk: een farmaceut die bijwerkingen probeert weg te moffelen, onder één hoedje speelt met de beoordelingsinstanties, en 1.223 doden best een redelijke prijs vindt.

Een paar lezers die ik erop wees dat gezondheidsproblemen ná vaccinatie niet hetzelfde zijn als gezondheidsproblemen dóór vaccinatie ontstaken in woede. 'Wat een slap antwoord! Even een factcheckje gedaan en zie je wel dat het fake news is? Een blamage voor de Volkskrant, alsof dat nog kan trouwens', ging de één te keer. 'Betaal ik via mijn abonnementsgeld deze verzameling vaccinatiepropagandisten?', vroeg een ander.

Ziedaar de chantage van het populisme dat zo welig tiert. Als je er géén aandacht aan besteedt, ben je een wegkijker, een bange wezel die De Waarheid niet durft te benoemen. En als je het afpelt maar constateert dat er weinig aan de hand is, ben je een wegkijker, een bange wezel die De Waarheid niet durft te benoemen.

Best nog een ingewikkelde keuze, als u het mij vraagt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

1533
Ik herken me niet echt in de vermeende rechts radicale denkelarij waar Keulemans aan refereert, maar vraag me wel 2 dingen af:
- Waarom moet het 55 jaar duren voor ze alle data vrijgeven?
- Waarom is het aantal vaccinaties waarbij 1223 doden vielen 'redacted' (weggehaald)? Het maakt nogal uit of dat bv over 10 miljoen, of 200 miljoen stuks gaat.

Er is niets makkelijker om mensen te overtuigen dan door de data te geven, want dan kan iedereen zien of iets wel- of niet werkt.
Als dingen worden zwartgelakt worden mensen achterdochtig.
dus...

1534
Rechts en links betreft mi. in ieder geval geen categorisch onderscheid, hoogstens een polaire. De zuilen zijn al nagenoeg verdwenen, links en rechts is al bijna niet houdbaar meer. Een voorbeeld: Een partij die voor wetgeving en beleid gaat veel belasting/subsidie te stoppen ter bevordering voor de aankoop van dure Tesla's voor financieel goed gesitueerden enerzijds, maar anderzijds een voor de kleine man betaalbare kleine benzineslurper te belasten mede aan de hand van een energielabels, valt dat onder een links of een rechts gedachtegoed? Een antwoord is makkelijk maar ik begrijp het niet meer.

1535
Ik ben een echte bejaarde want ook ik zat te wachten op de brief van de huisarts omdat ik de vorige twee prikken ook zo had gekregen, door niet voor te dringen.

Gisteren er pas achter gekomen dat je gewoon online moet reserveren! Over een weekje fijn boosteren.
Knelpunt
Column
SANDER DONKERS
De boostercampagne gaat mede zo traag doordat veel 70-plussers, met wie de GGD wel rekening hield in de 'tijdslots', nog geen afspraak hebben gemaakt. Daarom zijn nu de 60-plussers versneld aan de beurt. 'Het knelpunt', las ik in deze krant, 'is dat veel ouderen op een brief wachten, terwijl ze online al een afspraak kunnen maken.'

Lijkt mij niet onlogisch. De vorige keer kregen ze wel een brief. Het is geen geheim dat 70-plussers niet altijd de meest enthousiaste internetters zijn. De boodschap dat het nu anders gaat, had verspreid kunnen worden via persconferenties, tv-spotjes, kranten en op pakken Douwe Egberts, maar ik heb hem niet gehoord. Waar is good old Postbus 51 als je hem nodig hebt?

1536
gilleko B. schreef: di 14 dec 2021, 23:46 Rechts en links betreft mi. in ieder geval geen categorisch onderscheid, hoogstens een polaire. De zuilen zijn al nagenoeg verdwenen, links en rechts is al bijna niet houdbaar meer. Een voorbeeld: Een partij die voor wetgeving en beleid gaat veel belasting/subsidie te stoppen ter bevordering voor de aankoop van dure Tesla's voor financieel goed gesitueerden enerzijds, maar anderzijds een voor de kleine man betaalbare kleine benzineslurper te belasten mede aan de hand van een energielabels, valt dat onder een links of een rechts gedachtegoed? Een antwoord is makkelijk maar ik begrijp het niet meer.

Afbeelding
Die dure Tesla's worden allang niet meer gesubsidieerd (het niet betalen van MRB en BPM zie ik niet als subsidie), maar dat terzijde. De goedkopere electrische auto's daarentegen wel. En ja, als we met zijn allen vinden dat we schoner moeten gaan rijden (en dat zouden we allemaal moeten vinden) dan heb je daar wel een soort kickstarter voor nodig. Dat zijn wat jij de 'financieel goed gesitueerderden' noemt (en daarnaast natuurlijk vooral heel veel leaserijders uit alle lagen van de bevolking), die daardoor een auto kunnen rijden die over een paar jaar tweedehands te verkrijgen is voor een flink lager bedrag voor 'de rest van de bevolking'.

Ik weet overigens niet of je dat beleid per se in de linker of rechter hoek moet willen duwen.
ECM Synchronika - Mahlkönig K30 Vario

1537
Elektra voor bijna een half miljoen huishoudens verstoken om het mogelijk te maken dat men foto's van "kijk ik ben op vakantie" kan delen met iedereen en lekker snel complotverhalen van 'influencers' verspreiden, is dat nu links of rechts? Brood en spelen voor tokkies die strijden tegen de windmolens die nodig zijn voor hun strijd ertegen haha!

1539
fransg schreef: wo 15 dec 2021, 13:18 Elektra voor bijna een half miljoen huishoudens verstoken om het mogelijk te maken dat men foto's van "kijk ik ben op vakantie" kan delen met iedereen en lekker snel complotverhalen van 'influencers' verspreiden, is dat nu links of rechts? Brood en spelen voor tokkies die strijden tegen de windmolens die nodig zijn voor hun strijd ertegen haha!

Schermafbeelding 2021-12-15 om 13.14.40.png
Tsja, hoeveel banen levert dat datacenter op?
ECM Synchronika - Mahlkönig K30 Vario

1540
Marc O. schreef: wo 15 dec 2021, 14:00 Tsja, hoeveel banen levert dat datacenter op?
Mogelijk is het heel prettig voor mensen die in de USA voor FB werken en op afstand gebruik kunnen maken van het datacenter voor hun werk. Zo doet NL dan wat aan het overeind houden van Amerikaanse banen.
"Wat levert het Zeewolde op", vraagt ChristenUnie-raadslid Erik van de Beld zich af. "Van de hoeveelheid werkgelegenheid die het datacenter oplevert, worden wij niet enthousiast, er wordt kostbare landbouwgrond voor opgeofferd en de restwarmte is geen zekerheid. Waarom zouden we het nog doen?"