Al regelmatig aan het meelezen, nu mn eerste post. Even getwijfeld of ik m hier moet zetten of in "Koffietechnieken," maar het gaat toch meer over de mogelijkheden van het apparaat.
Een jaar geleden ben ik overgestapt van mijn oude vertrouwde (15 jaar in gebruik?) Isomac Tea plus Fiorenzato F64 EVO naar een Dalla Corte set, de Studio en Max.
Belangrijkste redenen waren verhogen van consistentie en extra mogelijkheden om een beter resultaat te krijgen. Na wat hernieuwd experimenteren overgestapt van Bocca via Peeze Ottimo naar de Peeze Cedro Intense Roast. Beste optie voor zowel espresso als cappuccino.
Zeer fijne set en geeft idd een consistent resultaat. Warmt snel op, krachtig stoom ook. En heerlijk stil.
Nu wil ik verder met fijnafstelling. Heb pre-infusion aan staan, op 3 sec. Temperatuur van de boiler 93.5 graden.
Net even twee shots gedaan.
Shot 1:
Gewicht 14.4gr, shot 24.5gr in 28.2 sec. Eindflow water 1.7gr/sec. Iets te hard aangestampt, resultaat was wat aan de krachtige kant ook.
Shot 2:
Gewicht 14.6gr, shot 29.6gr in 25.1 sec. Eindflow water 2.3gr/sec. Zelfde smaak, maar iets minder krachtig. Prima verder. Cremelaag, maar niet overdreven.
Nu kan ik dus verder spelen met maalgraad en hoeveelheid, maar ik merk dat ik nu op een soort "optimum" zit. Tussen aamhalingstekens, want wat ik bedoel is dat de huidige settings van maalgraad en hoeveelheid ervoor zorgt dat ik een constante shot krijg en als ik hier van af ga wijken met of de een of de ander, de consistentie flink omlaag gaat. Of eigenlijk, het risico op inconsistentie omhoog gaat. Ben niet de enige in dit huis die van dit apparaat gebruikt maakt, en wil dus niet een heel kleine bandbreedte hebben waarin gewerkt moet worden.
Maar of dit het optimum voor de bonen is, weet ik dus niet.
Waar ik nog niet mee geexperimenteerd heb, is bijvoobeeld temperatuur. Een ook pre-infusion niet, die heb ik gewoon aangezet omdat het kon
Vraag is dus wat ik kan verwachten door met deze twee te gaan spelen. Ik wil dus niet inleveren op consistentie.
Dus wat is het effect van uitzetten/verlagen van pre-infusion? En temperatuur aanpassingen?