Keuze | La Marzocco Linea (mini/micra) of Dalla Corte Studio?

1
Goedemorgen allen,

Ik lees al een lange tijd met jullie mee op het forum, bij deze toch echt mijn eerste topic.

Een aantal jaar maak ik al gebruik van een hele simpele Delonghi pistonmachine, het is (al lang ;)) tijd om over te stappen naar een professionele espressomachine. Hierbij zou ik toch graag gebruik maken van jullie ervaring en adviezen! Ik drink vrijwel niet tot geen koffievarianten met melk, eigenlijk alleen espresso en cafe créme.

Op basis van wat ik lees kom ik uit bij een tweetal opties:
-La Marzocco Linea (Mini of Micra, lees goede verhalen over de Micra?)
-Dalla Corte Studio

Wat zijn voor jullie de overwegingen om voor welk apparaat te gaan?

Dan een volgende vraag, welk type maler zouden jullie aanbevelen bij beide opties? Ik heb gelezen over de Mazzer bij de Marzocco en de Max bij Dalla Corte. Ik heb al heel wat uren gelezen maar om eerlijk te zijn zie ik door de bomen het bos nog steeds niet.

Heel veel dank voor jullie meedenken, wordt erg gewaardeerd!

Erik.

Re: Keuze | La Marzocco Linea (mini/micra) of Dalla Corte Studio?

2
Hi Erik,

Je hebt zelf al de keuze gemaakt voor een machine met een automatische pomp, dus geen hevel. Er zijn nog een boel andere goede machines waarnaar je kunt kijken zoals ECM, Profitec, Rocket, Rancilio etc. Dit zijn wel 2 übersegment thuismachines. Waarom alleen deze 2?

Qua molens is de keuze groot. Waarom de beperkte combi die je aangeeft? Wat bedoel je met Max?

Wat is je budget?

Kies een goede molen, en kies vervolgens je espressomachine.

Mijn keuze is een kleine 2 jaar geleden uit gegaan naar een Linea Mini. Heb er nog steeds een fijne machine aan.

3
Ik was in dezelfde situatie. Twijfelen tussen de Dalla Corte en de LMLM.
Bij Peeze langsgeweest en via mail informatie ontvangen. Vriendelijke mensen daar. Ditto bij Alleborgh.
Uiteindelijk toch voor LM gekozen.
Waarom? De Dalla Corte heeft geen heet water tap. Ook heeft de boiler zelf geen aftapkraan. Dat heb ik specifiek nagevraagd. Dit betekent dat er geen mogelijkheid bestaat om alle water uit de boiler te laten lopen. Voor mij was dat belangrijk, voor als ik de machine een langere periode niet gebruik.
Tot nog toe absoluut geen spijt van m’n keuze. Wat overigens niet betekent dat de Dalla Corte geen fijne machine zou kunnen zijn.
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

4
Frup schreef:Ik was in dezelfde situatie. Twijfelen tussen de Dalla Corte en de LMLM.
Bij Peeze langsgeweest en via mail informatie ontvangen. Vriendelijke mensen daar. Ditto bij Alleborgh.
Uiteindelijk toch voor LM gekozen.
Waarom? De Dalla Corte heeft geen heet water tap. Ook heeft de boiler zelf geen aftapkraan. Dat heb ik specifiek nagevraagd. Dit betekent dat er geen mogelijkheid bestaat om alle water uit de boiler te laten lopen. Voor mij was dat belangrijk, voor als ik de machine een langere periode niet gebruik.
Tot nog toe absoluut geen spijt van m’n keuze. Wat overigens niet betekent dat de Dalla Corte geen fijne machine zou kunnen zijn.
Frup, heb jij wel eens je boiler laten leeglopen mbv de aftapkraan? Heb filmpjes op YouTube gezien en vond het best een ingrijpende operatie.

https://youtu.be/Qu6iAYfFKbU?si=ZZPiTPKjN2QJlVSC

Afbeelding

5
Niet op die manier. Dat filmpje wel eens gezien inderdaad. Maar het nog nooit zo gedaan eigenlijk. Lijkt me wel een leuke uitdaging overigens.

Bij een hete machine tap ik heet water, totdat er niets meer uitkomt. Daarna draai ik ook de stoom open.
Ik kan het mis hebben, maar ik neem aan dat de boiler dan nagenoeg leeg zal zijn. Bij terugkomst (van vakantie) zet ik de machine aan, en is dan een tijdje bezig met vullen (met vaste wateraansluiting). Daarna tap ik het hete water nog een keer voor de zekerheid. Ik doe dat niet bij een paar weken. Maar als ik een maand tot 10 weken weg ben, lijkt me dat beter.
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

6
Kurkdroog krijg je het toch niet en een beetje vochtig binnenwerk kan na verloop van tijd ook behoorlijk muf gaan ruiken.

Als je een maand of een paar maanden weg bent, beter de machine door de buurvrouw die je planten water geeft eens in de week aan laten zetten en na een dag weer uit doen.

Of via een smart stekker zelf af en toe de machine aan zetten vanaf Shanghai

Ik heb wel foto's gemaakt van hoe men in de fabriek in Birmingham een Londinium klaar maakt voor verzending: heet, uitzetten, heet water tappen, aan een zijde optillen zodat het meeste water bij die pijp zit in de boiler, leeg, klaar.
Oh ja ook de groep open, zodat het water uit de thermosifon ook weg kan.

De Vectis heeft een uit-tap punt onderaan de boiler maar die ga ik alleen openen als het eens moet voor een instructievideo ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

7
Gelukkig nog nooit last van mufheid gehad. Althans niet van de koffiemachine :lol:
Goed idee om de machine op afstand af en toe aan te zetten. “Hey Google ….”. Of een timer instellen op het smart stopcontact die zo ééns in de week (?) de machine aan en weer uit schakelt.

9
Dit zijn zinloze vragen. Iedereen die wat langer met espresso bezig is kan je een aantal apparaten aanbevelen of afraden op basis van eigen ervaringen.
Maar daar kun je als zoekende weinig mee. Ik zou gewoon een apparaat kopen en beginnen. Waarschijnlijk gebruik je die apparaten een tijdje en dan wil je weer iets anders.
Tenzij je iemand bent voor wie koffie een bakkie troost is maar die net een stapje hoger wil.Dan zou je wel eens lang met je eerste aankoopkunnen doen.
Mijn ervaring zegt dat je met alles vanaf een bepaalde prijs goed koffie kunt maken.Reken dan voor een espressoapparaat minimaal 700 e nieuw en een molen minimaal 400.
Het gaat geld kosten. Net als elke hobbie.
Laatst gewijzigd door cremalover op wo 06 sep 2023, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.