Re: Maandje koffiehobby

31
Het interesseert mij zeker wel ene ruuk. We hebben de verwarming dan ook een tandje lager gezet.
Over het verbruik van onze LMLM kan ik me echter niet druk maken. Ik wil het ook niet weten.
Er zijn grenzen. :lol:
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

32
Geen idee wat mijn loni’s er doorheen jagen, maar probeer wel op mijn verbruik te letten. Steven nu af op tussen de 2500 en 2600 KWh dit jaar met drie personen. Dat lijkt mij vrij bescheiden. Het kan nog zuiniger (NAS uit bijvoorbeeld, maar er moet ook geleefd worden).
Nog gekeken of het vervangen van mijn 14 jarige koelkast zinnig was, maar na het meten van het verbruik kwam ik op een terugverdientijd van +20 jaar. Dus die blijft nog even. Zelfs met die enorme energieprijzen toen.
Gelukkig geen vast contract genomen, want mijn prijzen dalen weer verder per 1-1.
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

33
manduca schreef:
cremalover schreef:
manduca schreef: do 31 aug 2023, 22:01 Twee londinia en klasse A versterkers. Helaas geen dak voor zonnepanelen…..
Met twee klasse A bespaar je wel weer gas met de verwarming van het huis.
Geen gas hier. Wel stadsverwarming. Maar daar zitten de kosten vooral in de vaste lasten (want het moet natuurlijk niet goedkoper worden dan wat gas worst case zou kosten…..
Heet niet voor niets stasdverarming! Maar bijna onmogelijk om er afscheid van te nemen.
| Profitec Pro 800| niche zero|v60 | aeropress |1zpresso x-pro s | Genecafe

34
bobbee schreef:
Screenshot_20231127_202844_Energy.jpg
Ik maak mij niet meer zo druk sinds de paar zonnepaneeltjes op het dak liggen en saldering nog kan...

Gezin van 5 personen met computers, koffie branden, brood bakken en alles erop en eraan.
Koken jullie op gas of electra?
| Profitec Pro 800| niche zero|v60 | aeropress |1zpresso x-pro s | Genecafe

35
mloes schreef:
bobbee schreef:
Screenshot_20231127_202844_Energy.jpg
Ik maak mij niet meer zo druk sinds de paar zonnepaneeltjes op het dak liggen en saldering nog kan...

Gezin van 5 personen met computers, koffie branden, brood bakken en alles erop en eraan.
Koken jullie op gas of electra?
Gas maar ook vaak airfryer, stomer en slowcooker.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

36
Inductie, dus stroom. Electra. Geen gas.
Frans schreef eens dat je espressomachine ook een beetje je huis verwarmt. Didd en gedachte koester ik. En het klopt ook. Als ik kook, stijgt de temperatuur in de kamer (open keuken) en blijft de cv een poosje uit.

37
omeCo schreef:Inductie, dus stroom. Electra. Geen gas.
Frans schreef eens dat je espressomachine ook een beetje je huis verwarmt. Didd en gedachte koester ik. En het klopt ook. Als ik kook, stijgt de temperatuur in de kamer (open keuken) en blijft de cv een poosje uit.
Maar ook komt er vocht vrij bij koken, heel veel damp en dat kost meer energie om de lucht te verwarmen dus niet vergeten te ventileren mocht je daar nog niet aan hebben gedacht.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

38
bobbee schreef:
Maar ook komt er vocht vrij bij koken, heel veel damp en dat kost meer energie om de lucht te verwarmen dus niet vergeten te ventileren mocht je daar nog niet aan hebben gedacht.
Zit jij mijn ideale wereld een beetje te verstoren….

39
omeCo schreef:
bobbee schreef:
Zit jij mijn ideale wereld een beetje te verstoren….
Speciaal voor jou;

https://www.bnr.nl/nieuws/economie/1053 ... is-voorbij