Re: Wat drink je nu?

4661
Moreno schreef:
gilleko B. schreef: za 15 jun 2024, 11:52 Gevonden, okee hippe zaak en allemaal hippe youngsters,staat een rij voor, ga dat niet ik niet en nooit doen voor een espresso.Ga wel een keer door de weeks.
Afbeelding


[emoji477]️
Logisch! Dat zou ik ook niet doen. Ik was er op een doordeweekse dag. Toen stond er iig geen rij.

De Rwanda bevalt overigens goed. Komt overeen met de tastenotes (full bodied, fruit bomb).

Heb jij toevallig al ervaringen met shokunin koffie (dune café in Rotterdam)? Schijnt volgens mijn collega’s ook een aanrader te zijn.
Nee, moet ik ook nog doen, moet als geboren en getogen Rotterdammer al die specialtyshops wat meer gaan bezoeken. Het moet bij mij in ieder geval anders, nog geeneens beter dan de brandingen van het Hoofdkwartier zijn. Het gaat mij dan om de prijs kwaliteit. Ik vermoed dat die sommige specialty branders in Rotterdam aan de prijs zijn. Is ook niet erg, maar ik moet dan wel het prijsverschil qua smaak ervaren aan de hand waarvan ik dan eea begrijpelijk vind. Maat ga zo ff kijken bij Shokunin, wat bestellen wat mij lekker lijkt, en dan posten wat ik ervan vind. Ja , voor wat het
waard is, tis altijd persoonlijk. Bakkie aan de Hoogstraat bij Giraffe is ook leuk. Hun branderij zit nu in een nieuwe bedrijfspand nabij de Ratelaarweg, Dotterbloemstraat. Moest er onlangs voor mijn werk heen, en rook de koffie geur terwijl ik in het veld stond, was hemels die
lucht. OK Shokunin dus[emoji2][emoji6]

[emoji477]️

Re: Wat drink je nu?

4663
fob schreef:Voor de eerste keer bij Friedhats besteld, een paar potten Peru Quiquira Filter en Colombia Eliseo Blanco. Ik had een lichtere branding verwacht, omdat ik dacht dat ze zich daarin onderscheiden. Wel heel lekker, maar vergelijkbaar met de andere branders waar ik momenteel meestal filterkoffie haal (Blommers, Manhattan, Single Estate). Ze onderscheiden zich wel door de potten met vrolijk gekleurde etiketten. Die kan ik mooi hergebruiken voor mijn zelfgebrande koffie.
IMG_20240612_172602.jpg
Ik heb die Colombia van friedhats ook sinds vorige week binnen. Vind hem erg lekker.
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

Re: Wat drink je nu?

4664
gilleko B. schreef: za 15 jun 2024, 11:52 Gevonden, okee hippe zaak en allemaal hippe youngsters,staat een rij voor, ga dat niet ik niet en nooit doen voor een espresso.Ga wel een keer door de weeks.
Afbeelding


[emoji477]️
Dat is Harvest café in Rotterdam. Daar ben ik in het weekend van de marathon geweest (mijn vrouw liep, ik verkende de horeca) en vond de lunch die ze serveerden geweldig. De koffie was ook lekker, maar ik bestelde filter en geen espresso. Ik zou daar dus vooral voor het eten naartoe gaan.

Ik ben ook bij Dune en Spicekix geweest. Allebei een stuk rustiger en helemaal gericht op koffie.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod

Re: Wat drink je nu?

4665
Rosanne schreef: za 15 jun 2024, 23:24
fob schreef:Voor de eerste keer bij Friedhats besteld, een paar potten Peru Quiquira Filter en Colombia Eliseo Blanco. Ik had een lichtere branding verwacht, omdat ik dacht dat ze zich daarin onderscheiden. Wel heel lekker, maar vergelijkbaar met de andere branders waar ik momenteel meestal filterkoffie haal (Blommers, Manhattan, Single Estate). Ze onderscheiden zich wel door de potten met vrolijk gekleurde etiketten. Die kan ik mooi hergebruiken voor mijn zelfgebrande koffie.
IMG_20240612_172602.jpg
Ik heb die Colombia van friedhats ook sinds vorige week binnen. Vind hem erg lekker.
Ik vind de koffie uit Peru eerlijk gezegd lekkerder. Die uit Columbia heeft zo'n een zware gefermenteerde nasmaak die achter in je neus blijft hangen en doet denken aan donkere rum. Friedhats omschrijft deze smaak (denk ik) als maraschino kers. Maar het lijkt eerder op de likeur daarvan, marasquin, die de smaak geeft aan chipolata pudding. Vergelijkbare smaken associeer ik met anaeroob gefermenteerde koffie, maar deze is 'honey' processed. Ik vind hem niet vies, maar vind deze en veel anaerobe koffies te uitgesproken.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod

Re: Wat drink je nu?

4666
fob schreef: zo 16 jun 2024, 09:31
gilleko B. schreef: za 15 jun 2024, 11:52 Gevonden, okee hippe zaak en allemaal hippe youngsters,staat een rij voor, ga dat niet ik niet en nooit doen voor een espresso.Ga wel een keer door de weeks.
Afbeelding


[emoji477]️
Dat is Harvest café in Rotterdam. Daar ben ik in het weekend van de marathon geweest (mijn vrouw liep, ik verkende de horeca) en vond de lunch die ze serveerden geweldig. De koffie was ook lekker, maar ik bestelde filter en geen espresso. Ik zou daar dus vooral voor het eten naartoe gaan.

Ik ben ook bij Dune en Spicekix geweest. Allebei een stuk rustiger en helemaal gericht op koffie.
Spicekix ken ik nog niet! Dank voor de tip:).

Ik zag overigens op de website dat de eigenaar van dunecafe/ripsnorter roasters eerste is geworden op het Nederlands barista kampioenschap en een ereplaats op het wereldkampioenschap heeft behaald.

Re: Wat drink je nu?

4667
Moreno schreef:
fob schreef: zo 16 jun 2024, 09:31
gilleko B. schreef: za 15 jun 2024, 11:52 Gevonden, okee hippe zaak en allemaal hippe youngsters,staat een rij voor, ga dat niet ik niet en nooit doen voor een espresso.Ga wel een keer door de weeks.
Afbeelding


[emoji477]️
Dat is Harvest café in Rotterdam. Daar ben ik in het weekend van de marathon geweest (mijn vrouw liep, ik verkende de horeca) en vond de lunch die ze serveerden geweldig. De koffie was ook lekker, maar ik bestelde filter en geen espresso. Ik zou daar dus vooral voor het eten naartoe gaan.

Ik ben ook bij Dune en Spicekix geweest. Allebei een stuk rustiger en helemaal gericht op koffie.
Spicekix ken ik nog niet! Dank voor de tip:).

Ik zag overigens op de website dat de eigenaar van dunecafe/ripsnorter roasters eerste is geworden op het Nederlands barista kampioenschap en een ereplaats op het wereldkampioenschap heeft behaald.
Let wel spice kix verkoopt ook bonen die keihard zijn gebrand,mijn Etzmax liep er op vast. Frans G. heeft ze vervolgens op quantummechanisch niveau onderzocht en Bobbee heeft er een vervolg aan gegeven. Namor en Bobbee concludeerden bonen voor filter. En, als filter waren deze boontjes verrukkelijk, zat een fris aardbeiensmaakje aan zoals een Gamay kan smaken. Dus als je daar bonen koopt goed kijken welke bonen voor welk doel. De gekochte bonen waren overigens heel kort gebrand, kneiterhard. Staat ergens in een erg leuke thread.

[emoji477]️





Re: Wat drink je nu?

4668
fob schreef:
Rosanne schreef: za 15 jun 2024, 23:24
fob schreef:Voor de eerste keer bij Friedhats besteld, een paar potten Peru Quiquira Filter en Colombia Eliseo Blanco. Ik had een lichtere branding verwacht, omdat ik dacht dat ze zich daarin onderscheiden. Wel heel lekker, maar vergelijkbaar met de andere branders waar ik momenteel meestal filterkoffie haal (Blommers, Manhattan, Single Estate). Ze onderscheiden zich wel door de potten met vrolijk gekleurde etiketten. Die kan ik mooi hergebruiken voor mijn zelfgebrande koffie.
IMG_20240612_172602.jpg
Ik heb die Colombia van friedhats ook sinds vorige week binnen. Vind hem erg lekker.
Ik vind de koffie uit Peru eerlijk gezegd lekkerder. Die uit Columbia heeft zo'n een zware gefermenteerde nasmaak die achter in je neus blijft hangen en doet denken aan donkere rum. Friedhats omschrijft deze smaak (denk ik) als maraschino kers. Maar het lijkt eerder op de likeur daarvan, marasquin, die de smaak geeft aan chipolata pudding. Vergelijkbare smaken associeer ik met anaeroob gefermenteerde koffie, maar deze is 'honey' processed. Ik vind hem niet vies, maar vind deze en veel anaerobe koffies te uitgesproken.
Haha Jep hij is sterk van smaak. Ik drink voornamelijk cappuccino’s en daar vind ik hem heerlijk in omdat de smaak goed staande blijft. Ik gebruik voor deze koffie een 1:3 ratio.

Ps. Dan ga ik de Peru ook maar eens bestellen :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

Re: Wat drink je nu?

4669
Smaken verschillen zie je duidelijk hier tussen ons allen. Ik vind dat zware wijnige gefermenteerde smaakje juist gaaf, lekker en spannend. Als een soort sangria maar dan lekkerder zonder het wrange. Ik drink die soort koffie dan wel zwart als filterkoffie want in de melk vind ik het weer niet lekker. Zo zie je maar, we zijn allemaal anders.

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Wat drink je nu?

4670
bobbee schreef: zo 16 jun 2024, 12:58 Zo zie je maar, we zijn allemaal anders.
Inderdaad, ik houd van filterkoffies die licht, zoet, fruitig en sappig zijn. Ik zoek in de beschrijving dan op termen die te maken hebben met thee, fruitsoorten en snoepjes, maar mijd chocolade, bruine suiker, etc. Mijn vrouw snapt mij daarin weer niet, want haar voorkeur is precies het tegenovergestelde.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod